4 september 2017

Vijf technische SEO rampen (en hoe ze te voorkomen)

ContentKing monitort op dagelijkse basis tienduizenden websites en miljoenen pagina’s. Je kunt je voorstellen dat we veel potentiële SEO rampen voorbij zien komen. Gelukkig is ContentKing er om onze klanten te helpen deze SEO rampen te voorkomen. Hoe we dat doen?

Doordat onze klanten dankzij ContentKing altijd een up-to-date overzicht hebben van de problemen en wijzigingen op hun websites. En wanneer we grote problemen of wijzigingen detecteren dan sturen we direct een alert.

In dit artikel beschrijven we vijf SEO rampen, zowel van klanten die deze wisten te voorkomen met ContentKing als van website eigenaren zonder ContentKing die een nare verrassing kregen. Een SEO ramp is een probleem met enorme impact op de vindbaarheid van een website.

1. Verkeerde toepassing canonical URLs

In het eerste voorbeeld had een website veel last van duplicate content. De website eigenaar gebruikte de canonical URL nog niet, dus besloten ze die toe te voegen.

Er was echter een probleem: de canonical URL werd met een referentie naar de homepage toegevoegd op alle pagina’s. Hierdoor gaf de website een sterk signaal af aan Google om alle pagina’s behalve de homepage uit de index te verwijderen. Oei, dat betekent dat geen van de andere pagina’s nog meer in Google getoond zouden worden!

Verkeerde toepassing canonical URLs

Om dit op te lossen werden de canonical URLs geupdate. Pagina’s die zorgden voor duplicate content kregen een canonical URL naar de unieke pagina en de andere pagina’s kregen een zelfverwijzende canonical URL.

Het duurde drie weken voordat het probleem werd ontdekt en in die periode was 20% van de pagina’s al verwijderd uit Google. Dit resulteerde in een daling van het organisch verkeer met 40%.

Dit is een klassiek voorbeeld van een SEO ramp. Om te zorgen dat de website eigenaar direct achter dit soort problemen komt werd hij klant bij ContentKing. Hij stelde direct alerts in en na iedere release monitort zijn team de website op wijzigingen en problemen om dit soort rampen te voorkomen.

2. Productieomgeving niet meer indexeerbaar

Het is een best practice te zorgen dat testomgevingen van websites niet geïndexeerd worden door zoekmachines. Deze website eigenaar wist dit en zorgde hiervoor middels de meta robots tag: <meta name ="robots" content="noindex, nofollow">. Tot dusver geen problemen.

Iedere maandag doen ze een release. Die verlopen meestal goed, maar deze release verliep echter desastreus. De meta robots noindex directive was per ongeluk meegekomen van de testomgeving naar de productieomgeving. Hierdoor werd een sterk signaal afgegeven aan zoekmachines: “deze pagina’s moeten niet meer geïndexeerd worden, verwijder ze zo snel mogelijk uit de index!”

Productieomgeving niet meer indexeerbaar

Het organisch verkeer daalde met 30%. De website eigenaar haalde zijn zoekmachine marketing bureau erbij. Hun eerste gedachte was dat de website een Google penalty had gekregen. Na een lange analyse bleek echter dat de meta robots tag het probleem was. Helaas was het probleem niet eenvoudig te spotten met het blote oog.

In dit geval was het vinden van het probleem de uitdaging. Toen ze deze hadden gevonden was het oplossen ervan een fluitje van een cent: de meta robots instellingen konden zo worden hersteld. Het herstel na het oplossen van dit probleem was echter problematisch: dit heeft maanden geduurd.

Kort nadat deze SEO ramp aan het licht kwam werd de website eigenaar klant bij ContentKing. Hij configureerde alerts voor grote wijzigingen en problemen. Aanvullend, na iedere maandagochtend release monitoren ze goed wat er precies gewijzigd is middels ContentKing en tonen ze de Gebeurtenissen stream op een 46” scherm in het kantoor zodat iedereen kan zien of er iets niet in de haak is.

3. Meta informatie van 40.000 pagina’s overschreven

Deze website eigenaar had een Magento website waarop een security patch gedraaid moest worden. Dit betekende dat het hele Magento platform geupgrade moet worden, inclusief de SEO plugin. De SEO plugin zorgt ervoor dat het online marketing team titles en meta descriptions in kan definiëren aan hand van templates. Daarnaast hebben ze ook de mogelijkheid deze op individuele basis ook overschrijven.

De uitdaging? De plugin kon niet geupgrade worden. Deze moest met de hand verwijderd worden, waarna een nieuwere versie geïnstalleerd kon worden. Nadat dit gedaan was vergaten de programmeurs echter de ingestelde meta informatie terug te zetten. Hierdoor werd alle unieke meta informatie overschreven met dummy content:

Meta informatie van 40.000 pagina’s overschreven

Hierdoor werd in één klap voor meer dan 40.000 producten en categoriepagina’s de title en meta description vervangen door dummy content.

In dit geval monitorde de website eigenaar haar websites al met ContentKing, en werd deze kapitale fout snel gevonden.

Om de fout te herstellen werden de vorige instellingen van plugin geïmporteerd en klaar. Een grote SEO ramp was hiermee voorkomen, maar de schrik zat er wel goed in. De website eigenaar realiseerde zich dat dit heel anders had kunnen aflopen.

4. Redirects in de soep gelopen

Vier websites draaien in een meertalige setup. Het is vrijdagmiddag 17:00. Een van de programmeurs voegt nog even wat 301-redirects toe en vinkt zijn laatste ToDo van de week af. Vervolgens opent hij een biertje en viert het begin van het weekend.

In plaats van enkel redirects toevoegen voor enkele verwijderde pagina’s, blijkt dat de programmeur een fout heeft gemaakt waardoor websites twee, drie en vier ineens redirecten naar de eerste!

Redirects in de soep gelopen

De 301-redirects geven een sterk signaal af aan zoekmachines dat de content permanent is verplaatst naar een nieuwe locatie. Samengevat heeft de programmeur vier websites tot één samengevoegd.

Nadat deze SEO ramp zich voltrok daalde het aantal leads van de drie websites die getroffen waren direct met 95%. Op maandagochtend logde de online marketing manager in op ContentKing en zag hij het probleem direct en bracht hij zijn programmeurs hiervan op de hoogte. Hij had alerts in ContentKing uitgezet omdat hij verwachtte dat er niet zulke enorme SEO problemen zouden voorkomen op hun websites.

Om het probleem op te lossen draaide de programmeur de op vrijdag doorgevoerde wijziging terug, gelukkig nog op tijd voordat zoekmachines deze wijziging hadden verwerkt. Als het probleem later pas was gedetecteerd en opgelost dan had het veel slechter af kunnen lopen.

Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen heeft de website eigenaar alerts ingesteld voor het hele team, en de online marketing manager heeft te allen tijde ContentKing open op zijn tweede desktop scherm om significante gebeurtenissen in de websites te monitoren.

5. Website lancering fail

Na maanden van bloed, zweet en tranen wordt de nieuwe website eindelijk gelanceerd. De website heeft een andere URL structuur dan de oude, dus er moet een URL migratie plaatsvinden. De website eigenaar viert de lancering van de nieuwe website door in persoon taarten langs te brengen bij iedereen die heeft bijgedragen.

De URL migratie was uitgevoerd, de redirects waren voorbereid alleen nooit geïmplementeerd!

Na de lancering van de nieuwe website kwamen bezoekers en zoekmachines veelal op 404-pagina’s terecht, plus dat er helemaal geen autoriteit van de oude URLs naar de nieuwe URLs werd doorgegeven. Een SEO nachtmerrie.

Dit resulteerde in een enorme daling van verkeer en omzet. De SEO ramp had niet alleen effect op het organische verkeer, maar op al het verkeer. Ook bezoekers die via social media of andere websites op de website landde kwamen op 404-pagina’s terecht. Als klap op de vuurpijl begonnen klanten te e-mailen en tweeten over het probleem, wat resulteerde in slechte PR.

Gelukkig hadden de programmeurs de URL migratie al helemaal voorbereid, zodra duidelijk was dat ze waren vergeten dat de URL migratie was geïmplementeerd werd dit alsnog gedaan.

Dit was een harde les voor de website eigenaar. Hij stelde een checklist op die altijd gevolgd moest gaan worden, bij grote én kleine releases. Daarnaast werd hij klant bij ContentKing en stelde hij alerts in om voor grote wijzigingen en problemen in zijn websites notificaties te ontvangen.

Conclusie

SEO is net Formule 1 racen. Je concurrenten zitten je op de hielen. Maak je ook maar één fout, dan halen ze je in. Als het een grote fout is dan verlies je zelfs de race en begin je de volgende achteraan.

Waar gehakt wordt vallen spaanders, daar kunnen we niets aan veranderen. Waar we wel iets aan kunnen veranderen is hoe we fouten detecteren. Als je ervan leert en je je processen en tooling erop aanpast dan kun je ze sneller ingrijpen in en voorkomen dat fouten veranderen in SEO rampen.

Steven van Vessum
SEO, Internet Consultant, web fanatic and Blogger.

Waarom wachten? Probeer het direct.

Eindelijk doorhebben wat er werkelijk gebeurt op jouw website.
Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.