Academy
Tom Pool
Tom Pool
bluearray

Ik denk dat de technische kant van SEO het belangrijkste onderdeel is! Het is net als het bouwen van een huis: je hebt een goede, sterke technische fundering nodig om de rest er bovenop te bouwen - de content en de links.

Ik zie zo vaak sites die echt goede content en veel relevante links hebben om vervolgens enorm te worstelen om goede organische posities te behalen. Waarom? Omdat ze een slechte site-snelheid, slechte interne koppelingen en een slecht geconfigureerde robots.txt hebben (een paar van de vele problemen).

Hi Tom! Kun je ons iets over jezelf vertellen?

Jep! Ik ben Tom Pool - Technical SEO Manager bij een fantastisch SEO agency uit Reading genaamd BlueArray - waar we puur op SEO focussen!

Ik ben verantwoordelijk voor de technische output van het bureau en werk met echt grote klanten zoals The Post Office en RAC, evenals een heleboel kleinere startups.

Mijn eerste presentatie ooit was in april 2018 bij Brighton SEO - waar ik sprak voor een publiek van ongeveer 700 mensen over Command Line Hacks voor SEO.

Sindsdien heb ik een aantal meer presentaties gehouden, waaronder bij de eerste georganiseerde meetup van BlueArray - ReadingSEO!

Ik geef trainingssessies over de meer technische kant van SEO, met als meest recente de sessie bij Brighton SEO in april 2019, gericht op SEO Auditing! Ik kijk er echt naar uit om daar te komen en meer trainingen te geven (ik doe in juni een training in Londen voor BrightonSEO, evenals een evenement in september), want het is iets dat ik echt leuk vind om te doen; het is zowel een uitdaging als een enorme leerervaring.

Hoe ben je in technical SEO terechtgekomen?

Ah, dat is een mooi verhaal!

Ik heb me bij BlueArray aangesloten als Simon’s (de oprichter) eerste werknemer, als een stagiair die nog nooit van SEO had gehoord, en ik was heel nieuw voor digitale marketing in het algemeen! Ik heb snel geleerd dat SEO zo’n leuk en snel bewegend gebied is, en ik denk dat alles een paar maanden geleden echt begon te klikken en ik begon echt te genieten bij het uitvoeren van technische audits op verschillende websites.

Een jaar verder en het bedrijf was gegroeid tot ongeveer tien mensen.

Het team van Blue Array aan hun bureaus

Ik begon me te specialiseren in technical SEO - waar ik echt van genoot en ontdekte dat ik er talent voor had. Ik heb een achtergrond in bouwkunde, dus ik ontdekte dat de mentaliteit van ‘dingen uit elkaar halen om te zien hoe ze werken’ iets was dat echt vertaald kan worden naar technische auditing.

Hoe zou je technical SEO beschrijven, en de rollen die het binnen SEO speelt?

Ik denk dat de technische kant van dingen het belangrijkste onderdeel van SEO is! Het is als het bouwen van een huis; je hebt een goede, sterke technische fundering nodig om de rest bovenop te bouwen - de inhoud en links.

Zo vaak zie ik sites die echt goede content hebben, en veel relevante links en bijbehorende autoriteit, zo veel zien worstelen om organisch te presteren, omdat ze een slechte site-snelheid, slechte interne koppelingen en een slecht geconfigureerde robots.txt hebben (een paar van de vele problemen).

Zodra een site hun verlammende technische problemen oplost, kunnen we direct toewijsbare effecten zien:

  • Gebruikers zijn meer actief op de site, omdat het sneller en logischer is, met alle belangrijke content en pagina’s binnen handbereik
  • Meer crawling-activiteit van Googlebot, omdat de site aantrekkelijker is om te crawlen
  • Een verhoogde organische prestatie, vanwege de bovenstaande factoren

Technische SEO is veel meer dan interne koppeling, robots.txt-configuratie & amp; sitesnelheid - Ik vind het volgende de beste definitie: technische SEO heeft alles te maken met de installatie en amp; configuratie van een website, waarbij de nadruk ligt op hoe een site kan worden geoptimaliseerd zodat deze het beste lijkt als deze wordt gecrawld, gerenderd en geïndexeerd.

Ik vind de technische kant van SEO de beste kant van deze geweldige industrie, omdat het zeer diver en altijd in beweging is!

Natuurlijk kun je niet alleen focussen op technische SEO - als je geen waardevolle content of enige relevante autoriteit hebt binnen een gebied, kan de technisch meest betrouwbare website het niet redden, vooral niet in het steeds meer competitieve web. Je hebt echt een trifecta nodig van deze drie belangrijkste pijlers van SEO om zo goed mogelijk te kunnen presteren als je wilt.

Ik zie veel stijgende trends binnen het technical SEO-gebied. Een daarvan is natuurlijk een blijvende focus op mobiel eerst en sitesnelheid - vooral in dit nieuwe tijdperk van de Mobile First Index.

Interne linking is ook iets dat veel websites over het hoofd zien, met grote hoeveelheden facetten, filters, bread crumbs, fancy header-navigatie en horizontale en verticale linking-structuren. Deze factoren zijn geen slechte zaak, maar soms is dingen een beetje vereenvoudigen het beste wat je kunt doen. Je moet er gewoon voor zorgen dat de belangrijkste pagina’s gekoppeld zijn op manieren die logisch zijn. Dit is al een tijdje een aandachtspunt voor veel technical SEO’s, waarvan ik zeker weet dat het door zal gaan.

Ik merk dat analyse van de logfile ook een steeds belangrijker gebied van technical SEO is geworden waarover veel gepraat wordt. Google (en Bing) zijn verschoven in de richting van meer ‘niet-geleverde’ gegevens in hun hulpprogramma’s en geven je een export van slechts 1.000 rijen vanuit Search Console - waardoor het moeilijker is om behoorlijk inzicht te krijgen. Natuurlijk kunnen er meer gegevens worden verkregen via de API, maar het kan iets lastiger zijn om de gewenste gegevens te krijgen.

Wanneer je verantwoordelijk bent voor een aantal domeinen met aantallen pagina’s tot in de miljoenen, zijn de top 1000 rijen met gegevens niet voldoende, dus het omzetten naar logfile gegevens is een van de weinige opties die we hebben. Ze kunnen elk bezoek van alle bots weergeven dat jouw site heeft gekregen en kunnen je helpen bij het identificeren van zoveel potentiële problemen en problemen - crawl traps, knelpunten, oude pagina’s die je bent vergeten, verspilling van crawl budget - om er maar een paar te noemen.

Ik merk dat er een enorm groeiende behoefte is aan technisch advies van hoge kwaliteit, met name meer recentelijk, na de vele Google Algoritme-updates en -wijzigingen. Klanten zijn altijd op zoek naar manieren om hun sites te verbeteren, en technische SEO kan veel waarde toevoegen.

Crawl budget

Waarom is er een voortdurend groeiende behoefte aan technical SEO?

Vanwege een groot aantal recente Google algoritme-updates die de SERPs enigszins door elkaar hebben geschud (en vrijwel zeker sommige bedrijven in het proces hebben vernietigd) is het noodzakelijk dat klanten de best mogelijke informatie krijgen om ervoor te zorgen dat ze Google voor blijven.

Pure white hat SEO is de beste route om te nemen - voor een meer duurzame en verdedigbare strategie, maar voor mensen die niet dagelijks aan SEO doen en misschien de andere behoeften van een website / bedrijf beheren, kan het doorzoeken van de hoeveelheid informatie die er is een mijnenveld zijn!

Kortom, hoe meer bedrijven er worden gecreëerd en hoe meer websites er worden gemaakt, des te meer zal er behoefte zijn aan een solide technische SEO-fundering waarop kan worden voortgebouwd.

Chained redirects

Wat vind je ervan dat mensen technical SEO make-up noemen?

Ik herinner me dat er een tijd geleden, net nadat ik begon in de SEO-industrie, een paar artikelen werden gepubliceerd, waarin vermeld werd dat technical SEO gewoon ‘make-up’ is. Hoewel ik het argument zie (en het daarmee volledig oneens ben), dat technical SEO iets is ‘dat leuk is om te hebben’, zou exact hetzelfde argument kunnen worden gemaakt voor de andere belangrijke pijlers van SEO - en dan zouden we gewoon een lading oppervlakkig niets hebben!

Ik ben van mening dat technical SEO net zo belangrijk is als de content die op een site staat, maar zonder elkaar zal een site niet groeien. Elk van deze factoren moet elkaar aanvullen, met content die technisch verantwoord is en een technische fundering die content van hoge kwaliteit ondersteunt.

Wat heb je nodig om een technische SEO te worden?

Het is notoir moeilijk om iemand voor een technische SEO-functie in te huren, omdat de ideale kandidaat een mix van een logische en creatieve persoonlijkheid nodig heeft, evenals de mogelijkheid om echt buiten de kaders te denken als het gaat om de meer niche-SEO-problemen.

Ik vind dat zo veel marketeers zich richten op content of linkbuilding, en zo weinig zijn gespecialiseerd in de technische kant, misschien ontmoedigd door het al het gepraat over over logs, bots, servers en X-robots directives!

Ik denk dat een passie om uit te vinden hoe dingen werken en een verlangen om meer te leren heel ver gaat als je je wilt specialiseren in technische SEO. Het is zeker niet een rol voor elke marketeer, maar iedereen in deze branche moet op zijn minst een goede solide basis van technische kennis hebben om mee te werken.

Je komt niet echt ver door er alleen maar over te lezen - je moet je er echt in vastbijten en meedoen, veel experimenteren en zien wat werkt (en wat niet!)

Welke gebieden van technische SEO ontwikkelen zich het snelst?

Ik denk dat de hele industrie zich zeer snel verbetert en ontwikkelt, wat ons altijd scherp houdt! JavaScript is natuurlijk een veelbesproken onderwerp, met veel discussie over hoe Google het daadwerkelijk kan renderen en indexeren. Ik kan bijvoorbeeld niet wachten op de volgende Googlebot-update - zodat deze aansluit bij huidige Chrome-versie; het zal super interessant zijn om te zien hoe zij content vooruit indexeren.

Dynamische rendering is ook een geweldig onderwerp, waarbij Googlebot de volledige HTML-versie van een site krijgt en gebruikers de JS-versie krijgen. Het is het beste van twee werelden, waar Google de gemakkelijk indexeerbare inhoud krijgt en gebruikers de geweldige functionaliteit van JS.

Ik geloof ook dat schema verder zal evolueren dan we nu herkennen, met een enorme toename van no-click zoekopdrachten en hoe bedrijven en website-eigenaren omgaan met het potentieel massaal verminderde aantal klikken.

Hoe hou je je op de hoogte van het technische SEO-veld dat zich zo snel ontwikkelt?

Veel Twitter! Ik breng een deel van mijn avonden door met het lezen van de laatste ontwikkelingen op Twitter, verschillende SubReddits (r/seo, r/techseo, r/bigseo) en natuurlijk doorzoek ik de talloze publicaties die te maken hebben met zoekmachines. Zoals ik al eerder zei, experimenteer ik veel met een paar willekeurige sites, om te zien wat er gebeurt als ik bepaalde dingen implementeer. Ik probeer ook BlackHat-forums bij te houden, om te zien hoe de andere helft leeft!

Het helpt ook echt om te werken in een bedrijf dat net zo open is en samenwerkt als BlueArray, waar de discussie over SEO-problemen wordt gestimuleerd en er altijd iemand is waarmee je kunt discussiëren over de effecten van technische implementaties.

Welk advies heb je voor mensen die technische SEO willen leren?

Ga er gewoon mee aan de slag!

Ik vind het het leukste gedeelte van SEO, met zoveel ontwikkelingen en veel evolutie. Begin met het lezen van bronnen en start vervolgens je eigen website - experimenteer veel! Probeer door Google gestraft te worden (op jouw eigen site!), bekijk de effecten en begin opnieuw! Ik vind dat de beste manier om iets te leren is door het te doen, omdat praktische ervaring zo ontzettend belangrijk is.

Er is zoveel te leren - ik leer nog elke dag iets over deze branche en ik verveel me nooit. Als je het leuk vindt om uit te zoeken hoe dingen werken en te zien hoe je crawlen, indexeren en renderen kunt beïnvloeden, is dit een geweldige kans. Maar vooral - het is heel leuk!

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Je kunt hier de vorige edities van SEO in Focus vinden:

Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen