Academy
Hannah Thorpe
Hannah Thorpe

In het begin lijkt het niet intuïtief om nieuwe handel te weigeren en grijp je bijna iedere lead aan. Nu ik meer ervaring heb, realiseer ik me dat een potentiële klant net zo goed bij jou moet passen als jij bij hen. Potentiële klanten met onrealistische doelstellingen, onethische werkwijzen of gewoon slechte communicatievaardigheden - je beseft dat ze niet de moeite waard zijn.

Welkom Hannah! Kun je ons iets over jezelf vertellen?

Ik ben een SEO-specialist bij Found; een award-winning online marketing bureau in Londen. Ik heb 6 jaar ervaring met SEO en ben momenteel Business Director. Ik ben verantwoordelijk voor een aantal van onze grote klanten, en het opstellen van strategieën voor belangrijke klanten.

Eerder was ik Managing Director van White.net, een klein online marketing bureau, met een team van 8 personen. Mijn belangrijkste focus lag daar op het snel laten groeien van de omzet en het opschalen van ons bureau ten tijde van onze verhuizing naar centraal Londen. Vorig jaar zijn we overgenomen door Found en nu onderdeel van een veel groter team.

The Found team winning an award at the UK Search Awards

Wat is jouw geheim voor het opschalen van een SEO bureau?

Ik denk dat er niet één geheim is. Ik denk dat mijn belangrijkste tip zou zijn om niet bang te zijn om fouten te maken. Het zou geweldig zijn om te allen tijde over nauwkeurige data en informatie te beschikken, maar dat strookt niet met de realiteit. In de praktijk blijkt dat je soms gewoon je gevoel moet volgen met de wetenschap dat problemen altijd kunnen worden opgelost.

Verder moet je de behoeften van jouw klanten goed begrijpen, uitmuntend SEO werk leveren en altijd goed blijven communiceren. Een belangrijk deel van de groei draait om het aannemen en behouden van de juiste medewerkers die de algemene visie met jou delen en die het beste voorhebben met de klanten.

Als je allemaal naar hetzelfde doel toewerkt, dan wordt alles gewoon zoveel gemakkelijker!

Waar vind je inspiratie voor het opschalen van een SEO-bureau?

Toen ik met SEO begon werkte ik voor Nichola Stott bij Erudite, en ik vond haar ambitie en constante drive super inspirerend. Ik startte daar toen het nog maar een klein team was en zag het heel snel groeien.

In mijn carrière bij White.net en Found heb ik het geluk gehad om met een aantal zeer inspirerende leiders te werken die altijd bereid zijn geweest om te praten over hoe ze moeilijke beslissingen hebben genomen en wat zij dachten dat de toekomst voor het bureau in petto had.

Ik denk dat dat waarschijnlijk het belangrijkste advies is; vind de juiste mensen om mee samen te werken en bevriend te raken in de branche en je zult inspiratie opdoen in dagelijkse gesprekken met hen.

Hoe vind je en neem je de juiste mensen aan?

Het werven van geschikt personeel is één van de moeilijkste dingen die we moeten doen; je wilt dat ze niet alleen over de beste vaardigheden beschikken, maar dat ze ook passen bij onze kernwaarden en een passie hebben voor alles wat we proberen op te bouwen.

Dit is onze aanpak voor het werven van personeel:

  • Textio - Dit is geweldig voor het schrijven van functiebeschrijvingen.
  • Uitzendbureaus - Als je met een uitzendbureau gaat werken, werk dan echt met hen samen. De kosten die je voor kandidaten betaalt zijn tegenwoordig zo hoog, dus je moet ervoor zorgen dat als je via hen iemand huurt, je de beste krijgt. Toen we als White.net werkten, hadden we een zeer hechte band met ons uitzendbureau Creative Personnel en nodigden we hen zelfs uit voor teamactiviteiten om te zorgen dat ze 100% onze cultuur en het type persoon dat voor ons geschikt zou zijn zouden begrijpen.
  • Conferenties - Nogmaals, dit is een geweldige manier om mensen te ontmoeten, zowel potentiële klanten als potentiële medewerkers. Het geeft je de kans om jouw netwerk uit te bouwen om jouw personeelsadvertenties een beter organisch bereik te geven.
Hannah Thorpe on stage speaking at the Marketing Week conference

Vertel ons meer over het vinden (en behouden) van de juiste klanten …

In het begin lijkt het niet intuïtief om nieuwe handel te weigeren en grijp je bijna iedere lead aan. Nu ik meer ervaring heb, realiseer ik me dat een potentiële klant net zo goed bij jou moet passen als jij bij hen. Potentiële klanten met onrealistische doelstellingen, onethische werkwijzen of gewoon slechte communicatievaardigheden - je beseft dat ze niet de moeite waard zijn.

Dit werkt twee kanten op, de beste klanten zijn degenen met wie je een band hebt. Degenen waarvan je oprecht gelooft dat ze een sterk aanbod hebben en een goede prijs bieden, en vooral dat je weet dat je hen kunt helpen hun doelen te bereiken. Een luisterend oor en openheid en flexibiliteit in hoe je samenwerkt - deze dingen voeden de relatie zodat je samen groeit.

Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan om ze te vinden! Ik zou conferenties aanbevelen en naar netwerkevenementen gaan om mensen te ontmoeten. Je zult dan snel ontdekken dat je potentiële klanten die oprecht zijn ontmoet in plaats van dat je in een verkooppraatje iemand moet overtuigen.

Welke marketingstrategieën zijn effectief gebleken voor jou?

Ik ben een groot voorstander van het geven van presentaties. Ze zijn een fantastische manier om rechtstreeks in contact te komen met mensen en ze resulteren bijna altijd in gesprekken die na verloop van tijd direct of via verwijzingen leiden tot zaken. Bovendien ga je naar een aantal coole plekken en ontmoet je gelijkgestemde mensen uit de industrie.

Ik spreek binnenkort bij Digital Growth Unleashed, 3XE en Ungagged LA dus kom zeker langs voor een praatje als je er bent.

In wat voor tools investeer je?

Idealiter, elke tool die tijdrovende taken wegautomatiseert!

We hebben het geluk dat we bij Found een zeer getalenteerd datateam hebben dat tools bouwt om alles te automatiseren dat zich herhaalt; van redirect mapping tot PPC-scripts. Naast onze interne tools, houden we van alles dat in Slack kan worden geïntegreerd en ons op de hoogte brengt van wijzigingen. Informatie wordt dan actief naar ons wordt gestuurd en we kunnen de gegevens ophalen wanneer we deze nodig hebben.

Elk SEO bureau heeft goede crawl software, rank tracking, monitoring tools en rapportage software nodig.

Hoe benader je standaardisatie processen?

Gestandaardiseerde processen maken alles op de lange termijn zo veel eenvoudiger. Wanneer je bezig bent met groei, kan het erg moeilijk zijn om tijd vrij te maken om dit te realiseren.

Ik denk dat het echt gaat om het bouwen van een proces als een MVP en het vervolgens laten groeien en herhalen totdat je het perfecte systeem hebt. Het is ook belangrijk dat deze processen bepaald worden door de mensen die het werk doen, in plaats van het management, omdat ze de knelpunten en mogelijke tekortkomingen al vroeg kennen.

Kunnen bureaus anno 2019 opschalen zonder investeringen van buitenaf?

Elk bureau kan opschalen in 2019, zolang het nieuwe klanten kan aantrekken, hun tijd efficiënt kan managen en competent personeel kan werven / opleiden.

Als het gaat om het onboarden van nieuwe klanten, vooral voor een kleiner bureau, is het opbouwen van de reputatie van jouw bureau absoluut noodzakelijk. Of het nu gaat om een goed onderhouden website met diepgaande case studies en testimonials, een sterke sociale aanwezigheid, of verschijnen / spreken op bekende conferenties en netwerkevenementen, er zijn meerdere online en offline activiteiten die nieuwe klanten kunnen aantrekken.

Een ander belangrijk aspect van schaalvergroting is het efficiënt managen van jouw tijd. Resource management, project management en time management tools zijn allemaal overal beschikbaar, van dure betaalde abonnementen tot betaalbare eenmalige betalingen. Door ervoor te zorgen dat het team niet veel meer tijd besteed aan het werk voor klanten dan afgesproken is, wordt er meer tijd vrijgemaakt voor verkoop, werving en training. De laatste van deze twee zijn van vitaal belang voor het opschalen van een SEO bureau.

Het werven van personeel dat past bij de bedrijfscultuur, leergierig is en graag de verantwoordelijkheid voor de klant comms op zich neemt, zal ervoor zorgen dat het bedrijf zich in een constante opwaartse lijn bevindt. Wanneer er efficiënt omgesprongen wordt met de dagelijkse factureerbare uren, zorgt dit er ook voor dat deze medewerkers voldoende worden getraind om de schaalbaarheid van het bureau te verbeteren.

Wat zijn de gevaren van het opschalen van een SEO bureau?

Als het jouw einddoel is om jouw bureau te verkopen, is het heel belangrijk dat je de juiste bestemming voor jouw team en klanten vindt. Onze overname in Found was bijna naadloos omdat onze culturen zo nauw op elkaar aansluiten. Ondanks zijn grootte is Found transparant met zijn waarden en werkwijze; work hard, play hard. Deze waarden resoneerden met het White.net-team en het zijn deze gedeelde waarden die de fusie een organisch proces maakten.

Je hoort vaak dat er een groot verloop is bij andere bureaus, en zelfs dat een groot aantal nieuwe medewerkers vertrekken voordat hun proeftijd is voltooid. Dit is niet het geval bij Found. Een groot gevaar bij schaalvergroting is het aantrekken van het verkeerde personeel wanneer een bureau te snel probeert te groeien. We kunnen niet genoeg het belang benadrukken van werving waarbij de culturele fit overwogen wordt, en niet alleen de technische vaardigheden.

Moet het opschalen van een SEO bureau een doel zijn voor ieder bureau?

Voor de meeste bureau-eigenaren / oprichters in 2019 is het heel ongebruikelijk om niet de ambitie te hebben om hun bedrijf op te schalen. Hoe graag we ook in SEO werken, we willen tenslotte toch zo goed mogelijk de kost verdienen. Maar zelden hoor je van bureaus met één gebied of branche als specialisatie. Vooral voor kleinere bureaus die willen groeien, is het een kwestie van zoveel mogelijk klanten binnenhalen. De volgende stap is dan de speurtocht naar vergelijkbare klanten die weten dat je ervaring in hun niche hebt. Dus in zekere zin zou een bureau zich kunnen specialiseren in een aantal niches - en niet zichzelf moeten beperken tot één.

Dit gezegd hebbende, kan het voor die agentschappen die gespecialiseerd zijn in zeer niche-industrieën echter wel het geval zijn dat ze al een aanzienlijk marktaandeel hebben. Je hebt misschien drie klanten, maar deze drie kunnen grote spelers op de markt zijn, dus als het bureau niet wil uitbreiden naar andere industrieën, is het onwaarschijnlijk dat ze aandacht hebben voor schaalvergroting. Het is dan meer een kwestie van het leeuwendeel van de markt behouden.

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Je kunt hier de vorige edities van SEO in Focus vinden:

Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen