Academy
Chris Green
Chris Green
strategiq

Als je jezelf niet controleert, je eigen prestaties en methoden niet valideert, en aanneemt dat je het goed doet omdat je “XX jaar ervaring” hebt, zou je onbekwaam kunnen worden en je daar helemaal niet bewust van zijn.

Hi Chris! Kun je ons iets over jezelf vertellen?

Ik ben Head of Search bij StrategiQ , een marketingbureau gevestigd in het oosten en midden van Engeland. Mijn werk is primair gericht op de prestaties van onze klanten, of het nu gaat om ontwikkelingsprojecten, marketing retainers of specialistische single-channel campagnes.

Van oorsprong ben ik een technische SEO, hoewel mijn roots ook afkomstig zijn van Content en Paid Search - behandel ik het grootste deel van Google Analytics / GTM en Data Studio via het bureau, een gebied waarin ik snel de rest van het team train.

Naast de 9-5 schrijf ik voor State of Digital als een regelmatige bijdrager en heb een handvol lezingen het hele jaar door - BrightonSEO, State of Digital, Search London, Digital Olympus, Optimisey om er een paar te noemen. Ik ben ook een gecertificeerde trainer bij SISTRIX hier in het VK, een platform waar ik de laatste tijd een beetje geobsedeerd door ben. Ik heb ook een beetje een voorliefde voor webinars en podcasts en heb op SEMRush het afgelopen jaar een aantal verschillende onderwerpen gepresenteerd.

Veel van wat ik nu doe, is gebaseerd op training / presenteren, het is iets waar ik een enorme buzz van krijg. Dit drijft veel van mijn denken / perspectief op SEO / search, wij (als een industrie) hebben de neiging om te silo-denken en dit kan tot een aantal problemen leiden. Waarschijnlijk is het aspect dat mij het meest duidelijk is hoe we onze kennis valideren wanneer we niets voor waar aannemen en “wat werkt” vaak niet best practice is OF iets dat je wilt doen.

Een van mijn recente berichten gaat grotendeels over met het idee hoe we onszelf controleren en voorkomen dat we onbewust onbekwaam worden - iets waar we allemaal bewust van moeten zijn.

Wat bedoel je met “onbewust onbekwaam worden”?

Om het simpel te houden, “onbewust onbekwaam worden”, is wanneer je minder effectief of minder in staat bent om jouw werk te doen zonder het je te beseffen.

Dus als je jezelf niet controleert, valideer je eigen prestaties en jouw methoden en neem je aan dat je het goed doet, want je hebt “XX jaar ervaring”, zou je incompetent kunnen worden en je daar helemaal niet bewust van zijn.

Hier komt de Bewuste Bekwaamheid Matrix om de hoek kijken.

Hoe werkt de Bewuste Bekwaamheid Matrix?

Bewuste Bekwaamheid Matrix met de vier leerfasen

De matrix illustreert hoe iemand door de verschillende stadia van ontwikkeling heen gaat terwijl hun kennis toeneemt; dit begint met ‘niet weten wat ze niet weten’ (onbewuste onbekwaamheid) tot ‘moeiteloos effectief’ (onbewuste bekwaamheid).

De twee middelste stappen in de reis beschrijven de verschillende stadia van training, zich ervan bewust dat ze verdere ontwikkeling nodig hebben (Bewuste Onbekwaamheid) en vervolgens een bekwaamheidsniveau dat actief moet worden gezocht en onderhouden.

Waar mensen hierin eindigen is bijzonder interessant. Degenen met wie ik train en waarmee ik dagelijks werk, zijn over het algemeen tussen bewuste incompetentie en bewuste competentie. We werken aan een veilige omgeving die mensen uitdaagt en hen helpt om de volgende leerfase te bereiken (wat niet altijd gemakkelijk is!).

Als je echter naar een pre-party op een grote conferentie gaat, vind je altijd iemand die gelooft dat ze ‘alles weten’ zijn en alleen op de conferentie voor de drankjes zijn omdat ze niet meer kunnen leren. Ik heb meer dan eens met mensen als deze gewerkt - hun leertraject is ten einde (in hun hoofd).

Er zijn zoveel mensen die (openlijk) op gespannen voet staan met het bedriegerssyndroom - maar ik geloof oprecht dat je kunt lijden aan onbewuste incompetentie EN een constant gevoel van bedriegerssyndroom hebt.

Het is bijna een geval van “ik voel me alsof ik niet goed genoeg ben om te slagen”, gemengd met “het is niet mijn schuld dat dit niet werkt” - een soort slachtofferrol, het is een behoorlijk tegenstrijdige ruimte om je in te bevinden, en komt meestal voort uit een soort mix van stress / angst. Maar ik heb tal van SEO’s ontmoet met het gevoel dat ze niet thuishoren in hun rol, maar die echt geweldig zijn in hun werk.

Waarom is het zo slecht voor met name SEO’s om onbewust onbekwaam te zijn?

Zo weinig van wat we doen is in steen gebeiteld en zoveel van onze vaardigheden zijn gebaseerd op reactief zijn. Onbekwaamheid kan één algoritme-update verder zijn. Dat gezegd hebbende, er zijn zoveel dingen die we kunnen doen om dit te verminderen.

Wat is volgens jouw nodig voor een SEO om bekwaam te zijn?

Ik denk dat bekwaamheid in SEO het volgende is:

  • Nieuwsgierig zijn
  • De resultaten van je acties evalueren
  • De kans grijpen om resultaten waar mogelijk te herhalen

Oké, er zijn een aantal relatief technische competenties, die we in het algemeen allemaal nodig hebben, die in het volgende categorieën verdeeld kunnen worden:

  • Een goed begrip van hoe zoekmachines werken
  • Wat zoekmachines motiveert
  • Wat gebruikers willen en hoe hieraan te voldoen
  • Een goed begrip van hoe dat werkt – bijvoorbeeld hoe je een website ranking krijgt.

Welke rol speelt het feit dat er geen officiële opleiding voor SEO is?

Formeel onderwijs biedt twee enorme voordelen: een opleiding die wordt gevalideerd door een toekennende instantie en een erkende manier om jouw niveau bij voltooiing te bepalen. Binnen SEO bestaat er op dit moment geen erkende “standaard” manier om competenties te meten, en meningen over wat iemand competent maakt op dit gebied worden veel besproken.

Het is heel goed mogelijk om een training op hoog niveau te volgen, een mentor die je uitdaagt en pusht, maar dat is in grote mate afhankelijk van waar je werkt (dat wil zeggen: grote SEO-bureaus doen veel met betrekking tot training). Wat ontbreekt is overeenstemming over wat “er goed uit ziet” - wat dingen uitdagend maakt.

Ik denk wel dat een aantal mensen de gaten hebben gevuld die formele onderwijsinstellingen hebben laten vallen, diegenen die onderzoek doen, ondervragen, onderwijzen en die richting geven in de industrie. Hoewel er een grote hoeveelheid onrust is over wie erkent wordt en waarom - misschien verhoogt dit alleen maar het volume in de SEO echo-chamber en worden we allemaal slechter in ons werk en zijn we er ons gewoon niet bewust van? Pure ironie als dit het geval is! 🙂

Hoe kan onbewuste onbekwaamheid de SEO-industrie schaden?

Het is het alleen een beetje schadelijk. De SEO-industrie groeit nog steeds, onze vaardigheden worden steeds vaker gezocht - dus dat is over het algemeen een goed teken!

De perceptie van degenen aan de buitenkant die naar binnen kijken is waarschijnlijk de belangrijkste bron van schade. Overmoed in het vermogen en het niet in staat zijn om daadwerkelijk te leveren, hebben ertoe bijgedragen aan de perceptie dat SEO een scam is (dat en de echte oplichters die nog steeds aan het werk zijn) bijdraagt.

Een bijna constante identiteitscrisis EN het feit dat we uiteindelijk informatie vertrouwden / delen die niet waar of juist is, is voor niemand goed. Het meest recente voorbeeld is het rel = next / prev markup debacle. Google heeft een fout gemaakt, en hoewel ze het hele proces niet zo goed als mogelijk hebben afgehandeld, is de impact dat mensen (waaronder ikzelf) de afgelopen jaren hebben besteed aan een technische standaard die gewoon niet wordt gebruikt.

Dit soort onbekwaamheid heeft financiële implicaties en doet de reputatie van SEO’s geen goed. Ik weet niet hoe we (als branche) kunnen voorkomen dat we door Google worden misleid, maar we moeten ervoor zorgen dat dergelijke incidenten zo min mogelijk plaatsvinden.

Wat kunnen we doen om te voorkomen dat onbewuste onbekwaamheid de SEO-industrie schade toebrengt?

Ik heb een soort mentaal framework getest om ervoor te zorgen dat we kritisch nadenken over wat we doen. In de eenvoudigste vorm bestaat het uit de volgende vragen:

  1. Wat hoop ik te bereiken met deze verandering?
  2. Waarom geloof ik dat mijn acties tot dit resultaat leiden?
  3. Wat was het resultaat?
  4. Waarom was het zo?
  5. Wat moet ik de volgende keer veranderen OF hoe herhaal ik dit op een betrouwbare manier?

Deze aanpak kan je echt helpen begrijpen waarom je doet wat je doet, je er sterk voor te maken (of je acties uitleggen) en vervolgens de resultaten ervan ondervragen. Natuurlijk hangt het er echt van of mensen hier eerlijk zijn!

Een ander belangrijk punt om op te merken is dat, als je nieuw bent bij SEO, je waarschijnlijk geen antwoord hebt op de vragen 2, 4 en 5. Zelfs als je niet nieuw bent in SEO, als je mensen om je heen hebt om je kritisch te helpen denken of jouw aanpak te controleren / valideren, kan het helpen.

Focus op fouten en mislukkingen evenzeer als successen - maar doe dit alsjeblieft constructief. Het geven van bruikbare feedback op de juiste manier kan een uitdaging zijn. In een gecontroleerde omgeving is dit gemakkelijker te beheren, maar open je het voor de wispelturigheid van de sociale media - waar we te veel keyboard warriors hebben - en de constructieve aard van een dialoog is snel verdwenen.

Als je niets anders doet, blijf gewoon nieuwsgierig - zodra de nieuwsgierigheid vermindert, kan al het andere volgen.

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Je kunt hier de vorige edities van SEO in Focus vinden:

Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen