Academy

Hoi Jason! Kun je jezelf kort voorstellen?

Ik ben een consultant in Digital Marketing en SEO, en ik reis momenteel de wereld rond als een digitale nomade. Reizen van conferentie naar conferentie, wonen in hotels.

Je hebt misschien wel eens gehoord van mijn #SEOisAEO podcast waarin ik echt slimme mensen spreek over hun specialistische onderwerpen. Het is echt spannend omdat ze me zoveel leren. Het zijn interviews van 15-30 minuten waarbij ik ze vraag om iets met mij, en de community, te delen; iets dat ze ongelooflijk belangrijk vinden in hun specifieke vakgebied. De sfeer is echt ontspannen en toch is de inhoud enorm interessant en nuttig. David Amerland suggereert dat het “het meeste plezier is dat je ooit zult hebben terwijl je van de experts iets leert over de digitaal”.

Als je een favoriet onderwerp in SEO moest kiezen, wat zou dat dan zijn?

Knowledge graphs!

Ik praat veel over knowledge graphs omdat ik 5 jaar geleden begon te werken aan wat er verschijnt als ik mijn naam in Google typ. Tegenwoordig is wat ik tegenkom als je in “Jason Barnard” typt, min of meer wat ik wil dat er verschijnt. Of je nu een merk of een persoon bent, merk-SERP’s is iets waar je nu zeker naar moet kijken en aan werken, want het blijkt (gelukkig voor mij) de sleutel te zijn voor jouw aanwezigheid in Google Knowledge Graph.

Kun je in het kort uitleggen wat een Knowledge Graph is?

Eenvoudig gezegd is een knowledge graph een encyclopedie die door machines kan worden gelezen. Dus het is in principe kennis die is georganiseerd op een manier die een machine gemakkelijk kan begrijpen en waaruit het informatie kan extraheren. Technisch gesproken kijk je naar graph theory - nodes, edges en attributen. Eenvoudiger en praktischer in onze branche, we kijken naar knowledge graphs waarin je entities hebt met attributen en relaties met andere entities (ook met attributen).

De knowledge graph van Google wordt The Knowledge Graph genoemd en het doel is om vragen voor zijn gebruikers te beantwoorden door te analyseren wat de woorden in een query eigenlijk betekenen, in plaats van eenvoudig strings van tekens te analyseren. Dus tegenwoordig gaat het om dingen, niet om strings.

De eenvoudigste uitleg van een knowledge graph … Je beseft het misschien niet, maar dat is eigenlijk wat je geest is: een grote knowledge graph - ‘dingen’ in de context die je brein met elkaar verbindt door hun relaties. Google kan uiteindelijk uiteindelijk beter werk doen dan zelfs onze hersenen omdat het niet zal ‘vergeten’. Vermoedelijk zal het, als het eenmaal goed weet, het het niet meer verkeerd krijgen, terwijl een mens veel dingen vergeet en fouten zal maken. Het is in wezen bovenmenselijke kennis, wat erg opwindend is.

Als je een idee wilt krijgen van hoe snel dit evolueert, kijk dan naar de rich elements in de SERP’s. Elke paar maanden komt er een nieuwe SERP-functie uit en meestal is deze gerelateerd aan de knowledge graph.

Laten we ook de vele andere bedrijven die omvangrijke knowledge graphs bouwen niet vergeten: Amazon, Apple, Facebook, Microsoft, Diffbot en de enorme vooruitgang die wordt geboekt met een vrij toegankelijke dataset genaamd The Linked Open Data Cloud.

Korte opmerking: Google’s Knowledge Graph (let op de hoofdletters waardoor het een eigennaam is) is slechts een voorbeeld van een knowledge graph (geen hoofdletters waardoor het een zelfstandig naamwoord is). Er zijn honderdduizenden (miljoenen?) knowledge graphs . In deze gesprek heb ik het meestal over Google’s, omdat dat op dit moment de meeste invloed heeft op de zoekindustrie.

Linked Open Data Cloud

Wat zie je als je tussen de regels door leest?

Rich SERP-elements tonen veel over hoe Google functioneert, wat het probeert te doen, hoe het het doet en wat ze weten over entities.

Google filters voor afbeeldingen

Neem bijvoorbeeld de gefilterde navigatie in het zoeken naar afbeeldingen, waarmee je de afbeeldingen kunt doorzoeken op subonderwerp / context. Dat lijkt ogenschijnlijk eenvoudig, maar zeer krachtig en duidt duidelijk op een bepaald niveau van begrip. Bekijk SERP-functies zoals gerelateerde producten, verwante onderwerpen, wat mensen ook vragen. Ze groeien allemaal snel, zowel in hoe zichtbaar Google hen toestaat te zijn, als ook in de nauwkeurigheid en relevantie van wat ze laten zien.

Houd de ontwikkelingen in de Knowledge Graph in de gaten om voorop te blijven lopen. Volg mensen zoals Bill Slawski, Andrea Volpini, of David Harry om vooruitstrevend te zijn 🙂

Is Google Maps een knowledge graph?

Ja, dat is het zeker! Google Maps is een voorbeeld van een functionerende knowledge graph die een groot aantal entities, hun attributen en relaties tussen hen begrijpt en daardoor eerder onzichtbare georuimtelijke queries in realtime kan oplossen.

Als je wilt weten waar zoek/antwoord-machines heen gaan, waar ze over vier tot vijf jaar zullen zijn, kijk dan in Google Maps hoe het werkt en je krijgt een heel duidelijk beeld.

Het voorbeeld dat ik zou gebruiken, is zoeken naar een coffeeshop (in dit geval Starbucks) wanneer je op een bepaalde dag op een bepaald moment op straat staat. Het zal je vertellen wat de beste route is naar de coffeeshop te voet of met de auto … het geeft je een andere route, rekening houdend met zowel uw transportmiddelen als files. Dus het verbindt mij (een specifieke entity) met de coffeeshop (een specifieke entity) met een relatie (hoe daar te komen) in een specifieke context (auto, boot, wandeling …)

Dat zet je aan het denken: elke query die we uitvoeren op Google is uniek en is gericht op het koppelen van twee entities aan een relevante en optimale relatie.

Google Maps illustreert vandaag hoe de toekomst van het zoeken eruit ziet. Kijk vandaag nog naar Google Maps om een goede idee te krijgen van hoe de wereld van zoek / antwoord-machines er morgen zal uitzien.

Waarom gebeurt dit nu?

Het idee om computergestuurde knowledge graphs te bouwen bestaat al sinds de jaren 60. Maar de technologie hield ons tegen. Zonder grootschalige en betrouwbare gegevensopslag, database query’s en machine learning, was het bouwen en onderhouden van een knowledge graph op de schaal die Google nodig heeft simpelweg niet mogelijk.

In de afgelopen 15 jaar zijn er vijf belangrijke technologische ontwikkelingen naar voren gekomen en deze hebben machinaal leren op industriële schaal een realiteit gemaakt: Big Data, NoSQL, BigQuery, Data Rivers en ASIC-chips. De droom van Google is uitgekomen.

Zonder Machine Learning-technologie zou de Knowledge Graph van Google niet hetzelfde zijn. Het stelt Google (en andere bedrijven die knowledge graphs bouwen) in staat om af te wijken van hun afhankelijkheid van door mensen verwerkte gegevens en feiten (denk aan Wikipedia, Wikidata, Crunchbase enz.) En in een wereld waar machines feiten (semi) autonoom kunnen verzamelen en valideren door informatie te extraheren van het internet.

Hoe kunnen we Google helpen bij het extraheren van onze sites?

Vandaag (en voor meerdere jaren) is het van vitaal belang om Google te helpen jouw inhoud te begrijpen door:

  1. Semantische HTML5-structuur (inclusief correct gebruik van Headings)
  2. Jouw inhoud structureren met behulp van tabellen (gebruik ze niet voor ontwerp!), Geordende en ongeordende lijsten
  3. Intelligent gebruik van Semantic Triples in uw content
  4. Veel en veel gestructureerde gegevens te implementeren (voornamelijk Schema.org)

Oh, en zeg niet “Schema” als je “Schema.org” bedoelt, want anders wordt Aaron Bradley boos 🙂

Contentking - Schema.org - JSON

Het is interessant om te zien dat Google nu honderden WordPress ontwikkelaars in dienst heeft die een bijdrage moeten leveren aan de WordPress-community. Hun voornaamste doelstellingen zijn het verbeteren van de snelheid (pushing AMP), het verminderen van plugin bloat (TIDE), het toevoegen van tools om de prestaties te bewaken, het stimuleren van progressieve thema’s (PWA), het verbeteren van Gutenberg (en het aanmoedigen van ingebruikname).

Als je Google wilt helpen jouw inhoud beter te begrijpen, als je een WordPress-site hebt, is overstappen naar Gutenberg van essentieel belang. Het toevoegen van AMP is zeer effectief en het gebruik van een door hen ontwikkeld progressief thema zou in 2020 een goede stap zijn.

Dus … bouwen we websites voor Google?

In zekere zin, ja. Martha van Berkel zei dat Google de primaire consument van jouw inhoud is. Google gebruikt het en presenteert het vervolgens aan gebruikers. Als Google moeite heeft het te consumeren (en kan het niet goed verwerken), kunnen ze dit niet aan de gebruikers laten zien. Op welk moment Google jouw enige consument wordt. En deze situatie komt misschien vaker voor dan we willen toegeven - Ahrefs suggereert dat meer dan 90% van de content nooit verkeer van Google ontvangt (hoewel Google het crawlt).

Natuurlijk, Schrijf op een aantrekkelijke wijze voor jouw menselijke publiek. Het is niet nodig om dat te veranderen. Als je echter wilt dat Google jouw inhoud presenteert aan zijn gebruikers / publiek, MOET je echt ervoor zorgen dat Google jouw inhoud kan gebruiken en begrijpen (zie hierboven voor de 4 belangrijkste methoden)!

Waar staat Bing in dit alles? Where does Bing stand in all this?

Goede vraag - Martha van Berkel suggereert dat de knowledge graph van Bing eigenlijk beter is dan die van Google. Het is onmogelijk om te kwantificeren, maar lijkt aannemelijk wanneer je de resultaten van de twee vergelijkt. Bijvoorbeeld (ZEER anekdotisch), Bing is ambitieuzer / zelfverzekerder over realtime gegevens - het bevat een lijst met aankomende concerten voor William Shatner in zijn knowledge panel, terwijl Google dat niet doet.

Hoe wordt je opgenomen in knowledge graphs?

Als vuistregel: volgens Andrea Volpini lijken zowel Bing als Google ongeveer 20 tot 30 bevestigingen van samenhangende consistente informatie van vertrouwde bronnen nodig te hebben voordat ze informatie opnemen in hun knowledge graphs. Voor informatie die moet worden bevestigd als een * feit *, moet dit worden bevestigd door meerdere bronnen (die op veel verschillende plaatsen online worden aangetroffen) en ze moeten consistent zijn (vergelijkbaar met NAP’s bij lokaal zoeken).

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat Google op zoek is naar betrouwbare bronnen, en dat zijn niet noodzakelijk die met een hoge PageRank … IMDB, de krant Guardian en Wikipedia zijn zeer betrouwbare bronnen, terwijl roddelsites dat niet zijn. Xin Luna Dong (ex-Google, nu Amazon) bedacht het concept van op vertrouwen gebaseerde kennis.

Iets wat ik geloof - maar geen bewijs voor heb - is dat zodra je jezelf hebt laten zien dat het waarheidsgetrouw, betrouwbaar en betrouwbaar is in de loop van de tijd, Google je als een vertrouwde bron (in ieder geval over jezelf) gaat behandelen en vereisen dan aanzienlijk minder bevestiging.

Wat moeten we doen?

Begin met je eigen website. En begin daar met uit te leggen wie je bent met Schema.org-opmaak op je “Over ons” -pagina. Overweeg ook de inhoud te herschrijven om meer expliciet te zijn, gebruik semantische triples, voeg HTML-lijsten / tabellen toe (indien van toepassing) en investeer in wat structurele semantische HTML5.

Ga vervolgens naar je blogposts, categoriepagina’s, productpagina’s en dienstenpagina’s … wees duidelijk, wees accuraat, gebruik Schema.org, semantische triples, semantische HTML5 … en zorg voor consistentie met zowel structuur als inhoud.

Op dit punt heb je aan Google uitgelegd wie je bent en wat je doet / wat je te bieden hebt. Nu moet je bewijzen dat je de waarheid spreekt! Dus terwijl je al dit onsite werk doet, moet je een strategie instellen om ervoor te zorgen dat de informatie die je over jezelf op jouw eigen website verstrekt, wordt bevestigd op meerdere betrouwbare en relevante bronnen op internet. Belangrijk is dat het een goed idee is om naar de bevestigingen van jouw eigen pagina’s te linken, omdat dit het Google gemakkelijker maakt om de verbanden te leggen. Ja, ik zeg dat het belangrijk om te linken!

Vergeet niet dat je kunt schrijven wat je maar wilt op je site, maar dat maakt het niet waar. Om Google ervan te overtuigen dat je de waarheid spreekt, MOET je bewijsmateriaal overleggen om het te ondersteunen.

Hoe belangrijk is de Knowledge Graph voor de het MKB?

Het is essentieel dat alle bedrijven vandaag de dag al aan Google communiceren wie ze zijn en wat ze precies doen.

Zelfs als het rendement op de investering niet onmiddellijk zichtbaar is, maken de verliezen later in het proces het een goed idee. Naarmate de traditionele zoekfunctie minder belangrijk wordt en er andere alternatieven zijn, zal elk midden en kleinbedrijf dat niet volledig wordt begrepen door Google, Bing, Amazon enz., het moeilijk hebben. Als je niet overtuigd bent, lees dan over deze onderwerpen: spraakgestuurd zoeken, SERP’s zonder klikken, Google Discover, Google For You, slimme apparaten …

Zitten er nadelen aan het helpen van Google jouw inhoud te begrijpen voor content publishers?

Natuurlijk, het is niet voordelig voor iedereen. Bedrijven die louter informatieproviders zijn, zullen hun bedrijfsmodellen moeten heroverwegen (ze moeten hier echt al mee bezig zijn!). Nieuwssites, directory’s, prijsvergelijking machines, woordenboeken en vele anderen zien het verkeer afnemen naarmate Google steeds vaker SERP’s toont die direct de informatie bevatten. Doorklikken naar de site is niet langer noodzakelijk (of wenselijk).

eCommerce-sites kunnen aantoonbaar optimistischer zijn. Cindy Krum suggereert dat als je producten verkoopt, je er alle belang bij hebt om betrouwbare en accurate informatie over je producten en diensten aan Google te geven. Je moet je echter aanpassen. Zorg ervoor dat je op alles voorbereid door al die informatie naar Amazon, Apple, Bing et al. te pushen.

Andrea Volpini geeft een zeer wijs advies:”Maak je eigen interne knowledge graph. Hiermee kun je de controle over jouw gegevens overnemen en kiezen wat je deelt, hoe je het deelt en met wie”.

Leer meer over Knowledge Graphs

Bronnen:

Volg deze mensen op social media:

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Je kunt hier de andere edities van SEO in Focus vinden:

Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen