Academy

Natuurlijk is het het beste om problemen op te lossen voordat ze problemen worden. Als je problemen ondervangt voordat ze een impact hebben op jouw organische verkeer, red je mogelijk het bedrijf. Daarom heb ik al mijn klanten opgenomen in ContentKing.

Hoi Gerry! Kun je iets over jezelf vertellen?

Ik ben een nerdy digitale marketeer, meestal betrokken bij aspecten van SEO & data. Ik ben momenteel Technical SEO Lead bij Just Eat, een internationale marktplaats voor online voedselbezorging. Ik doe ook wat freelance werk, werk als growth director op DrinksPal.com en help een onregelmatig digitaal marketingevenement genaamd Take it Offline.

Een tijdje geleden zei je dat je het gevoel hebt dat we naar een situatie bewegen waarbij we altijd crawlen, en altijd rapporteren. Waarom denk je dat dit het geval is?

Ja, dat kwam ter sprake in mijn artikel 10 Digital Tools Gerry White Could not Live Without. Google crawlt jouw site de hele tijd, duizenden pagina’s per dag zelfs voor grote sites. Als er iets misgaat op jouw site, wil je niet wachten tot jouw maandelijkse crawl voordat je weet dat jouw organisch verkeer gekelderd is. We hebben allemaal klanten gezien waar iets werd gereleased en niemand zag dat er iets fout was gegaan totdat het verkeer een duikvlucht had genomen.

Door op de desktop te crawlen wordt je vaak belemmerd in jouw pogingen om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Cloud crawling is de enige manier. De vraag is of je één of twee keer per maand een crawl inplant of een tool gebruikt die continu naar jouw site kijkt. In veel tools beperkt jouw budget de frequentie en de diepgang waarmee jouw portfolio van sites gecrawld wordt.

Welke tools gebruik je hiervoor, en hoe gebruik je ze?

Eén van onze tools bij Just Eat omvat het controleren van hit-level data om te zien of zoekmachines- en bezoeker verkeer afwijkt van de norm. We maken bovendien ook actief gebruik van Screaming Frog om gegevens handmatig te controleren. De nieuwe informatie in de Google Search Console wordt steeds nuttiger, maar kan een paar dagen achter lopen.

De meeste klanten gebruiken Google Analytics en omdat Google Analytics een uitstekende API heeft, zal een goed ingesteld account je veel vertellen over wat er op jouw site gebeurt, vooral nu je deze gegevens op zoveel plaatsen en tools kunt gebruiken.

Natuurlijk is het het beste om problemen op te lossen voordat ze problemen worden. Als je problemen ondervangt voordat ze een impact hebben op jouw organische verkeer, red je mogelijk het bedrijf. Daarom heb ik al mijn klanten opgenomen in ContentKing.

Waarom denk je dat het belangrijk is om sites continu te monitoren en realtime toegang te hebben tot SEO-gegevens?

Klant releasen meerdere keren per week code, soms meerdere keren per dag - een enkele bug die niet zichtbaar is voor gebruikers, maar die mogelijk iets heeft toegevoegd of verwijderd, kan de organische prestaties aanzienlijk beïnvloeden. We hebben testpagina’s gezien die robots noindex directives weglaten of live-pagina’s die spider traps creëerden.

Hoe heeft deze trend de manier veranderd waarop jij SEO doet?

Bij veel klanten kan ik snel een controle uitvoeren met behulp van de functie ‘Wijzigingen bijhouden’ in ContentKing. Als je snel ziet dat het analytics-account van een pagina is verwijderd, betekent dit dat de campagne waaraan we hebben gewerkt bijna continu wordt gevolgd. Ik kan zelfs zien wanneer title-tags zijn bijgewerkt of wanneer de canonieke tags allemaal naar de startpagina zijn verwezen. Als we precies weten wanneer dit gebeurt, kunnen we bepalen welke release op dat moment live is gegaan.

Wanneer ik met meerdere sites tegelijkertijd werk geldt het volgende: hoe minder tijd ik besteed aan het zoeken naar elementaire SEO-problemen, hoe meer tijd ik heb om verder te gaan en nieuwe en verschillende kansen en problemen te ontdekken. Een up-to-date beeld hebben van de websites waar ik aan werk is van cruciaal belang om sneller te kunnen ontwikkelen.

Wat betreft het altijd rapporteren, in welk formaat doe je dit?

Google Data Studio is een belangrijk onderdeel van mijn dagelijkse taken geworden - niet alleen voor rapportage, maar het is ook een krachtige analyse tool en een manier om gegevens uit API’s op te vragen - in de toekomst zal alles samengevat worden in één rapport met gemengde gegevens en meer - maar nu moet ik nog een paar andere tools gebruiken.

Ik ben dol op de gegevens in Sistrix, met dagelijkse updates van de zichtbaarheid - het is een andere tool die ons kan waarschuwen voor meerdere websites en meerdere landen (en het richt zich op mobiel). Sistrix is mijn favoriete visibility tool, maar voor specifieke zoekwoorden wereldwijd gebruiken we AccuRanker en via ons bureau hebben we ook toegang tot SEOmonitor - beide hebben sterke punten en omdat de gegevens met een gratis plug-in in Google Data Studio geïmporteerd kunnen worden, is dit een benadering die steeds meer bedrijven nemen - niet een dashboard worden, maar de inhoud maken.

Wat voor soort rapporten heb je ingesteld en op welke KPI’s rapporteer je?

Ik heb de neiging om zoveel mogelijk te rapporteren en me te concentreren op onderzoek, intelligentie - niemand leest wekelijkse / maandelijkse gegevensrapporten tenzij het een kerndeel van hun rol als zodanig is. Ik heb de neiging om me te concentreren op wat er is gebeurd, waarom en de impact ervan - zowel negatief als positief, iets dat uitvoerbaar is of argumenten levert voor verdere investeringen.

Een ding waar ik een beetje geobsedeerd door ben, is segmentatie. Met behulp van Data Studio en de ‘case’-instructies en Google Tag Manager kun je sneller segmentatie van bezoekers-typen verbeteren in analyses - bijvoorbeeld gebruikers die zijn ingelogd, pagina type, pagina status (zoals 404 pagina’s).

Als je SEO’s één tip zou kunnen geven als het gaat om realtime SEO-data, wat zou dat dan zijn?

Je kunt niet alles overal de hele tijd monitoren. Zorg er voordat het geen obsessie wordt!

Dat gezegd hebbende, interactieve dashboards met real-time SEO-gegevens zijn zeker de toekomst. Deze trend zal doorzetten en ik durf te voorspellen dat we in 2020 meer slimmere waarschuwingen zullen zien op basis van belang dat is ingezien door machine learning.

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Je kunt hier de andere edities van SEO in Focus vinden:

Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen