Featured Snippets anno 2020

  • 26 mei 2020
  • Steven van Vessum
Brodie Clark

Featured Snippets is een plek die voortdurend verandert en een enorme impact kan hebben op het organisch verkeer voor sites. Aangezien deze plek (in de meeste gevallen, soms ook lager bovenaan staat in de organische zoekresultaten, is het een plek waar velen in zijn geïnteresseerd.

Vorig jaar rond deze tijd hadden we een interview met Izzi Smith over het bemachtigen van felbegeerde Featured Snippets.

Aangezien er zoveel gebeurt in het land van Featured Snippets, vonden we het een goed idee om hier weer eens in te duiken.

Daarom hebben we Brodie Clark uitgenodigd voor een SEO in Focus interview. We vroegen hem hoe de stand van zaken is met Featured Snippets anno 2020.

Hey Brodie! Kan je ons wat vertellen over jezelf?

Hey! Ik ben SEO Consultant in Melbourne, Australië. Ik begon al jong in de SEO branche en was gelijk verkocht. Sinds 2013 werkte ik in verschillende functies en aan het begin van 2019 ben ik als fulltime consultant aan de slag gegaan. Het afgelopen jaar was best hectisch, ik won de Young Search Professional of the Year bij de Australian Search Awards en schrijf regelmatig voor Search Engine Land, Search Engine Journal en Moz.

Wat ik het leukst vind aan een zelfstandig consultant zijn, is dat ik kieskeurig kan zijn over het werk dat ik aanneem en hoe mijn dagelijkse schema eruit ziet. Tot zover is het mijn droombaan en ik ben voorlopig niet van plan om ermee te stoppen. Meestal werk ik vanuit een kantoor in een coworking space. Het heeft een paar gave natuurelementen en ligt in een van de tofste buitenwijken van Melbourne.

Ik mag zeker niet klagen:


Ik doe niet veel presentaties en meetings maar het is wel iets dat ik meer wil gaan doen vanaf komend jaar. Ik vind het ontzettend leuk om de SEO community te persoonlijk te ontmoeten, maar dat kan nog wel even duren onder de huidige omstandigheden. Het afgelopen jaar heb ik SEOBeers in Melbourne georganiseerd en dat was daar perfect voor. Hopelijk kunnen die zo snel mogelijk weer gaan plaatsvinden.

Featured Snippets is een plek die voortdurend verandert en een enorme impact kan hebben op het organisch verkeer voor sites. Aangezien deze plek (in de meeste gevallen, soms ook lager) bovenaan staat in de organische zoekresultaten, is het een plek waar velen in zijn geïnteresseerd. Ik schrijf alleen over de dingen van SEO die ik het meest interessant vind, en Featured Snippets is daar de afgelopen jaren een vast onderdeel van geweest.

Dat is een leuke vraag. Als je me volgt op Twitter, dan lees je dat ik constant me blijf verbazen over wat ik in het wild tegenkom. Ik geef eerlijk toe dat ik de grootste nerd ben van de SEO wereld, want ik ben er oprecht gepassioneerd over. Het was groot nieuws toen Featured Snippets in januari 2020 niet meer de tweede URL lieten zien in de zoekresultaten. Ik was een van de eersten die hierover twitterde en er was krankzinnig hoeveel opschudding deze update veroorzaakte. Een andere was wanneer ze begonnen met het testen van targetText op desktop met Chrome. Dit is iets waar Glenn Gabe en ik vaak over hebben getwitterd, maar het is nog steeds niet helemaal uitgerold (ook al heb ik structureel de AMP versie gezien sinds september 2019.

Featured Snippets beslaan momenteel ongeveer 10% van alle zoekresultaten. Dat is een redelijk aantal, maar dat nummer verschilt nogal afhankelijk van de sector en doel van de zoekopdracht. Afhankelijk van met welke klant ik werk, is dat een groot deel van de tijd die ik besteed aan een campagne. Voor andere klanten is dat veel minder. Het best is om te onderzoeken wat de kansen zijn voor een site en daar naar te handelen. Voor sommige sites is het nagenoeg onmogelijk om voor de Featured Snippets te gaan. Ik schreef deze case study voor Moz die hierover gaat, maar ‘algorithmic intervention’ kan een rol spelen.

Ik denk dat er voor sommige sites veel kansen liggen in Featured Snippets. Voor die sites loont het om de Featured Snippet in te nemen. De Featured Snippet is bedoeld om het “beste resultaat” te zijn, dus de stappen die je neemt om die positie te bereiken (als dat lukt) zijn sowieso in het voordeel van die content. Zolang je wijzigingen voor de lange termijn aanbrengt om de inhoud in zijn geheel te verbeteren en je niet bezig houdt met de korte termijn, dan zit je goed.

Voor elk stuk content voor klanten waar ik bij ben betrokken, is het een goed idee om verschillende typen HTML structuren te gebruiken.

Het realiseren van een tabel als Featured Snippet is altijd een leuke. Ik heb hier een een gedetailleerde post over geschreven, maar het creëren van context voor je met HTML gebouwde tabel is ontzettend belangrijk.

Alleen een tabel toevoegen met wat nuttige informatie als antwoord op de zoekopdracht is meestal niet genoeg. Het kan al een hoop schelen als je elementen toevoegt zoals een titel voor je tabel en content boven en onder de tabel. Ik zie echter zelden tabellen in Featured Snippets tegenwoordig. Onlangs heb ik contact gehad met wat klanten die eerst nog een tabel in de Featured Snippet hadden. Die bleken nu te zijn veranderd naar ‘paragraaf’ Featured Snippets. Ik maak me niet zo druk over het type Featured Snippet, als ik die positie maar in handen hou.

Hier is een voorbeeld van een Featured Snippet als tabel:

Voorbeeld van een featured snippet als tabel

Dat hangt af van wat je doelen zijn en wat voor bedrijf je hebt. Als je een site hebt die enkel wat eenvoudige vragen op zoekopdrachten beantwoordt die direct in de zoekresultaten kunnen worden getoond, dan zal er een negatieve impact zijn. Zelfs als je site geen kliks krijgt via een Featured Snippet, dan hoeft dat nog geen ramp te zijn. Als je Featured Snippet veel wordt gezien, is dat nog steeds wat waard. Brand exposure is belangrijk voor een bedrijf, dus als je de site bent die een antwoord biedt op een vraag kan dat een positieve impact hebben (al is dat lastig te meten).

Hier is een voorbeeld van een Featured Snippet waar mensen niet meer op hoeven te klikken:

Voorbeeld van een snippet zonder noodzaak om op te klikken

Voor de klanten waar ik momenteel mee werk, hebben Featured Snippets niet zo’n hoge prioriteit. Ik werk met twee grote nieuwsuitgevers (de ene schrijft over de economie, de ander over technologie/gaming), dus die hebben heel andere prioriteiten. Zij zetten voornamelijk in op het zo veel mogelijk benutten van Discover en ervoor zorgen dat artikelen vaker verschijnen in Top Stories en Google News.

Ik werk wel met een Australisch advocatenkantoor waar Featured Snippets een onderdeel zijn van hun strategie. Er is een aantal zoekopdrachten waar een Featured Snippet toevallig een SERP feature is. Ik gebruik Ahrefs en SEMrush om dit bij te houden. Als we er een van verliezen, moeten we bekijken wie de positie van ons heeft overgenomen en nemen we de hele content weer onder de loep. Hier is een geweldige Featured Snippets handleiding die ik kan aanraden.

Ik waag me er niet graag aan om de toekomst te voorspellen als het gaat om SEO. Ik focus mij liever op de dingen die zich nu afspelen en bereid me voor op de aankomende releases. Google test vaak updates voorafgaande aan een grote wijziging gedurende een jaar of langer. Het is daarom zeldzaam dat iets helemaal uit het niets ineens gebeurt.

Zoals ik al eerder aangaf, is het wel interessant om in de gaten te houden hoe Chrome wordt geïntegreerd met Featured Snippets. Ik ben benieuwd wat het volgende zal zijn op dat gebied. Aan de andere kant zullen we misschien wel een algehele afname in Featured Snippets zie als een SERP feature. Aan het begin van 2020 zaten ze op ~15% van alle zoekresultaten, nu is dat ~10%. Het zou me niet verbazen als dat nog verder daalt. Er zijn nog veel zoekopdrachten waarbij geen Featured Snippet nodig is in de resultaten, maar die dat wel al een hele tijd hebben.

Featured Snippets zijn een leuk onderdeel van SEO, dus speel ermee. Wanneer je aan een nieuwe site werkt, probeer dan te achterhalen hoeveel % van jouw zoekopdrachten Featured Snippets hebben. Doe hetzelfde voor je concurrenten. Bepaal wat het in jouw strategie kan opleveren en baseer daar de tijd op die je eraan wil besteden.

Maar er zijn veel andere aspecten van een SEO strategie waar je je aandacht aan moet besteden. In deze tijd van Google “Core Updates” is het vooral de algehele kwaliteit van de content van je site waar de echte SEO voordelen te behalen zijn. Laat je klant nooit content plaatsen op hun site van iemand die geen expert is over dat onderwerp en zorg ervoor dat je meer waarde biedt dan je concurrenten.

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen