Academy

Kleinere startups en snel doorbrekende bedrijven zijn 100% gericht op omzet: “Hoe hoog is de omzet die direct is te koppelen aan schommelingen in posities van merkloze zoekwoorden?”.

Voor enterprise-merken draait het allemaal om het verkrijgen van meer marktaandeel dan hun concurrenten.

Hi Ron! Kun je ons iets over jezelf vertellen?

Mijn naam is Ron Cierniakoski en ik ben de Operations Manager bij Terakeet. Wij zijn experts in organische zoekmachine optimalisatie die met eigen technologieën SEO strategieën ontwikkelen en uitvoeren om Fortune 1000 bedrijven te helpen met het domineren op het gebied van zoeken.

Als operations manager zoek ik met onze teams manieren om het werk dat we voor onze klanten doen te blijven verbeteren. Ik ondersteun daarnaast het ontwikkelen van SEO strategieën die onze klanten helpen grootse resultaten te bereiken. Voordat ik in operations zat, was ik de Director of Analysis en ontwikkelde ik nieuwe en innovatieve methodes voor het benutten van data voor het in kaart brengen van kansen en van onze successen.

Wat versta jij onder Enterprise SEO?

De term “enterprise SEO” wordt vaak incorrect gebruikt als zoekmachine optimalisatie voor grote websites. Bij Terakeet gebruiken we voor enterprise SEO de definitie “zoekresultaat-gedreven bedrijfsstrategie”. Het is eerder een zakelijke samenwerking dan een leveranciersrelatie. Alleen wanneer SEO in meerdere afdelingen en hiërarchieën van een bedrijf is ingebed, spreken we van bedrijfsniveau.

Terakeet's approach to Enterprise SEO

Waarin verschilt enterprise SEO van ‘gewone’ SEO?

Enterprise SEO heeft een diepgaandere impact op de topprestaties van een bedrijf dan de traditionele SEO, die zich meestal richt op het zeker waardevolle maar eenvoudigere doel van ‘meer verkeer genereren’.

Een voorbeeld: Enterprise SEO verbetert de effectiviteit van public relations, richt zich op zoekopdrachten voor vergelijken van merken en helpt de online reputatie van een merk (of CEO) te versterken. Ook de statistieken en rapportages gaan verder dan alleen rankings en verkeer en omvatten tevens CAC, marktaandeel en merkensentiment.

Branded SERP footprint by Terakeet

Wat vind je het leukste aan enterprise SEO?

Ik ben verzot op de hoeveelheid gegevens die voor ons beschikbaar is. Ik ben in SEO begonnen met Analytics, dus het op verschillende manieren gebruiken van data zal altijd interessant voor me blijven. Omdat de klanten van Terakeet gigantische ondernemingen zijn, hebben we toegang tot enorme hoeveelheden gegevens die je niet krijgt bij MKB-bedrijven.

Analyseren van deze gegevens heeft Terakeet inzichten gegeven over hoe zoeken werkt. We proberen voortdurend te interpreteren wat Google probeert te doen in de SERP’s en hoe zich dat vertaalt via hun algoritme.

Dus of ik nu gebruik maak van de zoekmachine om nieuwe zoekwoord varianten te vinden, gegevens van de links van concurrenten vergaar om de autoriteit ervan in te schatten of de impact van onze technische en content aanpassingen meet, ik hou van het verhaal dat de big data van enterprise SEO me vertelt. Het was erg leuk om in dit kennisgebied te werken en het was ook een geweldige leerervaring.

En, waar heb je de grootste hekel bij het bezig zijn met enterprise SEO?

Het kan enorm veel tijd kosten voordat klanten veranderingen doorvoeren. Bij grotere bedrijven gaat het vaak over meer lagen voordat er goedkeuring kan worden gegeven en dat kan leiden tot tegenstrijdige prioriteiten, waardoor de tijd die er nodig is om onze adviezen te implementeren, toeneemt.

Je moet ook in de gaten houden hoe je boodschap wordt geïnterpreteerd. Het kan zomaar gebeuren dat mensen in het klantteam het gevoel hebben dat je op hun tenen stapt, of zelfs dat jouw belangen in conflict zijn met die van hen. Om dit soort problemen op te lossen, is het erg belangrijk om je werk af te stemmen op de doelen van elke laag in de organisatie. De grootste successen zien we als we de teams vroeg in het proces erbij betrekken. We organiseren persoonlijke sessies waarin we ons eigen team en hun team laten samenwerken om strategieën uit te werken, nieuwe mogelijkheden te identificeren voor het gebruik van de site en zelfs speelruimte te vinden waar we wat SEO-ondersteuning kunnen geven aan de initiatieven waaraan ze werken.

Is het echt zo’n strijd om enterprise SEO adviezen geïmplementeerd te krijgen?

Het is echt een strijd.

Een ding dat we hebben geleerd, is hoe belangrijk het is om een echte partner te zijn. Met andere woorden, we kunnen niet zomaar een lijst met technische verbeteringen overhandigen en verwachten dat klanten deze binnen een week uitvoeren. Elke enterprise heeft andere processen en prioriteiten, dus we moeten ons verdiepen in hoe deze enorme bedrijven werken. Zodra we de bureaucratische procedures gaan begrijpen, kunnen we interne bondgenoten herkennen en met hen gaan samenwerken.

Het is niet genoeg om alleen maar te communiceren met onze directe contactpersonen; we moeten ook relaties opbouwen met productmanagers, contentmanagers, ontwikkelaars en het uitvoerende team. Wanneer we de drijfveren en doelen binnen de afdelingen van onze klanten goed begrijpen, is het veel gemakkelijker om hen te laten zien hoe onze samenwerking de voor hen belangrijkste resultaten kan versnellen en vergroten.

In veel gevallen moeten we onze belangrijkste contactpersoon door die bureaucratie heen gidsen. Om daarbij te helpen nemen we concrete stappen op in onze actiepunten voor onze contactpersoon, om ervoor te zorgen dat kritische taken op tijd worden voltooid. We kunnen bijvoorbeeld om een meeting met het productteam vragen, of om inzicht in de volgende sprints van de klant vragen, zodat we onze aanbevelingen kunnen afstemmen op aankomende prioriteiten. In andere gevallen hebben we onze contactpersoon mogelijk nodig om formeel een taak toe te voegen aan hun interne projectbeheersysteem.

Als het gaat om het opleiden van client-side teams, houden we onze training gefocust op onze methodologie. Met andere woorden, hoe gaan we ze leren hun enterprise SEO-strategie te ontwikkelen versus het opleiden in enterprise SEO zelf.

We zijn meestal een flink aantal stappen verwijderd van de persoon die een taak uitvoert, dus is het van cruciaal belang dat we begrijpen wat er gebeurt als we aanbevelingen doen aan klanten. Wie geeft de goedkeuring? Welke vragen hebben stakeholders? Hoe meer informatie we klanten vooraf kunnen geven, hoe sneller onze aanbevelingen worden geïmplementeerd.

Link acquisitie is een interessant onderwerp binnen SEO. Te veel merken hanteren niet duurzame link methodes waarbij alle aandacht gaat naar kwantiteit, of naar een niet goed begrepen parameter zoals domeinautoriteit zonder het belangrijkste concept te overwegen: waarom bestaat deze link? Als die aanpak dan geen resultaten oplevert, hebben mensen de neiging om de invloed te onderschatten die een effectieve link methode toch echt wel heeft.

Ik zou willen dat we het anders konden noemen dan ‘link-acquisitie’, omdat het de plank mis slaat voor wat betreft de ongelooflijke hoeveelheid werk die wordt verricht om high-impact vermeldingen te verkrijgen. Hoewel zo’n link zelf het ultieme doel is, moeten we als SEO’s allemaal goed nadenken over de waarde die het de lezers biedt. Dat betekent dat moeilijk meetbare parameters zoals relevantie, context en intentie net zo belangrijk zijn als domeinautoriteit.

Zakelijke klanten hebben doorgaans veel meer autoriteit, vooral in vergelijking met kleinere merken die zich nog moeten waarmaken. Dus in veel gevallen hebben zij geen breedopgezette link methodes nodig om hun autoriteit te verbeteren. Met enterprises zijn we nauwgezetter in de manier waarop we een link acquisitie campagne opzetten, waarbij we door maar een beetje nadruk te leggen op de onderwerpen deze volledig in de SERP’s krijgen. In veel gevallen kan dat het verschil maken tussen positie 3 of positie 1, wat een drastische impact heeft op de succescijfers.

Hoe belangrijk is het contact met het PPC-team binnen enterprise SEO en hoe werken jullie samen?

Betaalde en organische teams draaien vaak hun eigen toko, en ze neigen met elkaar te wedijveren voor een groter deel van hetzelfde marketingbudget - en soms hetzelfde verkeer. We hebben bewijsmateriaal van hoe verschuivingen in betaald bestedingsgedrag het organische verkeer beïnvloeden.

Maar deze toko-vorming is ook te herkennen bij public relations teams en marketing teams. Door een SEO-partner in een breder verband strategisch te integreren in de marketing sectie, kunnen merken de efficiëntie bij meerdere marketinginitiatieven verhogen.

Hoe belangrijk is het trainen van client-side teams in enterprise SEO, en wat voor training geef je ze?

Dat is een interessante vraag. Mijn algemene filosofie is dat wanneer je werkt met zeer ervaren marketeers - ongeacht of ze veel SEO-ervaring hebben - dat, als ze niet begrijpen wat je vraagt, er waarschijnlijk iets mis is met je product. Dus wanneer we denken dat er een kloof is tussen wat we pitchen en hoe de klant het verwerkt, vragen we ons altijd af: “Is er een manier om onszelf beter te maken?”.

Als het gaat om het opleiden van client-side teams, houden we onze training gefocust op onze methodologie. Met andere woorden, hoe gaan we ze leren hun enterprise SEO-strategie te ontwikkelen versus het opleiden in enterprise SEO zelf. We laten ze zien hoe de samenwerking voor ons zou moeten werken om succes te maximaliseren:

  • Waar zijn wij verantwoordelijk voor?
  • Waar zijn zij verantwoordelijk voor?
  • Waar mag geen discussie over bestaan?

Tenslotte willen we dat onze klanten erop vertrouwen dat de informatie die we presenteren voortkomt uit diepgaande analyses en expertise in SEO en willen we het aantal geschilpunten beperken die zich voordoen in onze samenwerking.

Wat is het belangrijkste dat je tot nu toe hebt geleerd over enterprise SEO?

Hoe we onze impact meten, is nu heel anders.

Kleinere startups en snel doorbrekende bedrijven zijn 100% gericht op omzet: “Hoe hoog is de omzet die direct is te koppelen aan schommelingen in posities van merkloze zoekwoorden?”.

Voor enterprise-merken draait het allemaal om het verkrijgen van meer marktaandeel dan hun concurrenten.

Aan de andere kant brengt dat ook weer zijn eigen uitdagingen met zich mee. Om er überhaupt bij te horen moeten we in staat zijn om ze te wijzen op mogelijkheden met aardverschuivende impact. Deze sites zijn echt groot en om ze zelfs maar te laten nadenken over medewerking, moet je ze laten zien dat de kansen nog vele malen groter zijn.

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen