Academy

Hoe je Data Science kunt gebruiken voor SEO

23 maart 2020
JR Oakes

Er zijn veel processen die uren in beslag nemen met spreadsheets, maar slechts enkele minuten duren met Python.

Hi JR! Kun je ons iets over jezelf vertellen?

Mijn naam is JR Oakes. Ik ben een Technische SEO en werk voor Locomotive, een agency vlakbij Raleigh, NC. Vroeger was ik een architectonisch glaskunstenaar, ik ben developer geworden, en daarna SEO geworden. Ik ben dol op het oplossen van problemen en ben er trots op dat ik het unieke vermogen heb om dingen op nieuwe manieren te benaderen.

Ik ben constant aan het lezen, leren en uitvinden. Van nature ben ik een kluizenaar. Ik hou niet van grote menigtes of om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Ondanks dat heb ik in de afgelopen jaren een voorliefde voor de SEO community ontwikkeld door mezelf te dwingen dingen te doen waar ik me niet prettig bij voel. Ik heb de Raleigh SEO Meetup en Beer & SEO Meetup georganiseerd, samen met een paar andere geweldige SEO’s van Raleigh.

Een aantal van ons wilde dit jaar een ander soort SEO Conferentie lanceren, met de naam Findability Conference, meer gefocust op het onderzoek achter het online vinden van dingen. Dit is momenteel uitgesteld tot ergens later in 2020, of totdat we een beter idee krijgen van waar het naartoe gaat met het coronavirus.

We hebben onlangs ook i.codeseo.dev gelanceerd, een open source documentatie website die een Wikipedia-achtige benadering wil bieden voor technische SEO content, evenals development resources voor SEO’s.

Je hebt onlangs een nieuw initiatief gelanceerd: iCodeSEO. Kun je het idee erachter uitleggen?

Technische SEO is in de laatste jaren een sterk groeiende trend. Er zijn veel opvattingen over wat technische SEO’s doen, maar het ontvouwt zich steeds meer naar het idee dat het elke SEO is, die technologie en ontwikkeling omarmt om begrip en inzicht te krijgen met als doel een betere zichtbaarheid in zoekmachines te bereiken. (Russ Jones)

Ik zag mogelijkheden voor een plek die kan dienen als een consolidatie van alle nieuwe, meer data science code, die al enige tijd werd geschreven. Maar de werkelijke aanzet was dat ik een technische SEO wikipedia pagina probeerde te schrijven, en dat ik nergens sources kon vinden waarvan ik vond dat ze genoeg autoriteit hadden. De SEO industrie is beslist een bubbel, waaruit maar weinig naar de rest van de wereld sijpelt, behalve grote Google-evenementen.

In hoeverre ben je nieuwe en opkomende technologieën aan het uitvinden, en waar werk je momenteel aan?

Ik kan wel zeggen dat mijn job een gelijke verdeling heeft in uitvinden, deliverables en training.

Technologie verandert zo snel en er ontstaan dagelijks weer nieuwe mogelijkheden. Ik zal nooit die SEO zijn die een checklist heeft die al tien jaar wordt gebruikt. Mijn focus ligt vooral op het werken aan taalbegrip om IA, intent-fulfillment en targeting te instrueren.

Een voorbeeld: gebruikers kunnen honderdduizenden unieke zoekopdrachten typen of inspreken om jouw content te vinden. Hoe breng je die informatie terug naar zinvolle query-reeksen, onderwerpen, naar intenties, en vervolgens naar geprioriteerde actie.

Drie dingen waar ik aan werk die ik zelf erg cool vind, zijn:

  1. Betere integratie van SEO testen in CI/CD-processen.
  2. Data gebruiken om site IA te instrueren via query refinement, linkflow en gebruikersgedrag.
  3. Language generation en fact-checking algoritmes.

Python is een zeer populair onderwerp op SEO Twitter. Wat is jouw mening hierover?

Ik ben dol op Python omdat het me helpt een betere SEO te worden.

Er zijn veel processen die uren in beslag nemen met spreadsheets, maar slechts enkele minuten duren met Python. Ik hou van het intuïtieve van de Python-taal. Wat ik er ook plezierig aan vind, is dat het heel goed wordt ondersteund op het gebied van van machine learning en data science, wat betekent dat ik heel eenvoudig het werk van ongelooflijk slimme mensen kan downloaden en testen om te zien of het waarde heeft voor SEO.

Daarnaast zijn er tal van SEO’s die ontzettend goed zijn, en niet kunnen coderen. Ik ben geen geweldige schrijver en lang niet zo goed als sommigen in deze branche voor wat betreft JS SEO, internationalisering, enz.

Coderen is mijn ding en het helpt ons van meerwaarde te zijn, zoals Aleyda Solis en Jamie Alberico autoriteit hebben in hun aandachtsgebieden. Als je aan een expertisegebied denkt en iemands naam komt bij je op, dat is waar we naar moeten streven. Niet of je wel of niet codeert…

En voor wat betreft keyword onderzoek, welke data verzamel je dan en vanuit welke sources?

Ik ben verzot op de Google Search Console API, en ook SEMRush en Ahrefs gebruik ik best veel.

We vullen dit aan met scraped clean content, en data van API’s zoals Watson en de Knowledge API van Google.

Daarnaast gebruik ik ook gewoon Screaming Frog om data te grabben en die data door te zetten naar verschillende notebooks. Het is heel eenvoudig om clustering, TF-IDF, LDA en andere analyses uit te voeren op de onbewerkte documentinhoud om zo de voornaamste topics uit te filteren die te vinden zijn in grote content verzamelingen.

Wat is het meest uitdagende onderdeel van je werk en waarom?

Ik heb de neiging om te blijven innoveren en verbeteren. Soms is het moeilijk om die drang te weerstaan om een nieuwe aanpak uit te proberen, terwijl er ook gewoon werk gedaan moet worden.

Als je een SEO-strategie moest verzinnen om een nieuwe site te laten ranken in een concurrerende branche zoals financiën, wat zou dan je aanpak zijn?

Ik zou me concentreren op de basics:

  1. Ontwikkel KPI’s en realistische meet intervallen.
  2. Sterk technisch fundament voor de site.
  3. Sterke analytics, crawl, gedrag tracking.
  4. Competitieve topic gap voor uitbreiden van je universum en bepalen van prioriteiten voor groei.
  5. Enkele weken inzicht in de IA, taxonomie, trends en persona’s.
  6. Huur toonaangevende schrijvers in met sterke actuele autoriteit.
  7. Ontwikkel proces Target > Research > Write > Design > Build voor elke pagina.
  8. Creatieve oplossing voor asset development en outreach.
  9. Content planning en development backlog.
  10. Ontwikkel strategie voor naamsbekendheid en social character.

Hoewel Google de intentie van zoekopdrachten steeds beter begrijpt, is het nog verre van perfect. Hoe denk je dat Google het zal aanpakken om hier nog beter in te worden?

Ik denk dat Google hier al goed in is, voor het overgrote deel.

Het meest interessante van de afgelopen jaren, naar mijn mening, is dat Google een meer multimodale aanpak heeft gekozen, dan alleen advertenties en links. We zien in de resultaten steeds meer voorkeur voor nieuwe soorten content, zoals voor afbeeldingen, video’s en Knowledge Graphs.

Ook heel interessant is, vind ik, dat Google content positioneert door auteurs, merken en zoekgeschiedenis toe te wijzen aan de Knowledge Graph.

Ik denk dat intentie lastig is voor zoekmachines omdat mensen chaotisch zijn en vreemde manieren van communiceren hebben.

Als Google interesse-patronen kan modelleren door zoekgeschiedenis te minen, dat af te stemmen op auteurs, merken of onderwerp, en die aan je te presenteren op basis van zoek-, of journey-fase, dan is dat veel interessanter dan proberen te herkennen wat je bedoelt wanneer je “bal” intikt.

Wat moeten technische SEO’s doen om voorsprong te houden?

Ik denk dat het belangrijkste dat SEO’s doorgaans zouden moeten doen, is:

  1. Lees: maak een lijst van wie echt goede informatie verstrekt en ga ze volgen.
  2. Test: nooit: lezen, dan uitvoeren. Altijd: lezen, testen en dan uitvoeren.
  3. Specialiseer: technische SEO begint steeds meer te lijken op SEO. Het grote geld zit in deep knowledge en knowhow. Data science, JavaScript SEO, Big Data Attribution, Page Speed, Edge SEO, Crawl Analysis, enz.

Welke mensen inspireren jou om te blijven innoveren en ontdekken?

Daar heb ik geen eenduidig antwoord op, het zijn er gewoon te veel. Elke dag leer ik van de SEO-industrie.

Als je naar mijn Twitter volgerskijkt, zijn dat merendeels degenen, waarvan ik heb ontdekt dat ik van ze kan leren, met een prima signaal-ruisverhouding.

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen