Content Marketing vanaf 2020

  • 19 juni 2020
  • Steven van Vessum
Jeff Coyle

De grootste uitdaging bij uitstek is het verwerken van de grote hoeveelheid data die gemoeid is bij de stappen die ik hiervoor heb beschreven. Er is veel te veel informatie om het handmatig te verwerken. Die dagen zijn voorbij en content marketeers die dit nog niet realiseren, hebben bij voorbaat al verloren.

Hoi Jeff! Kan je wat over jezelf vertellen?

Ik ben de mede-oprichter van en product manager bij MarketMuse. Ik spreek regelmatig bij conferenties zoals Content Marketing World, ContentTECH, en MAICON.

Ik ben ook een actief lid van de Content Strategy Collective Slack Community en de Rhodium Community. Twee keer per maand host ik de Content Strategy Webinar Series met MarketMuse en iedereen kan zich inschrijven voor een tijd en onderwerp naar keuze (dit kan via mijn CSC community profiel).

Ik probeer altijd een betrokken marketeer te zijn die de spin is in het web van de redactie, SEO en CRO (Conversion Rate Optimization). Ik wil de drijvende kracht zijn die zulke mensen samenbrengt. Verder woon ik op een eiland in Georgia, brouw ik mijn eigen bier en heb ik een geweldige vrouw en twee jongens van onder de 3 jaar.

Kan je in het kort uitleggen wat MarketMuse doet?

MarketMuse is een AI content intelligentie en strategie platform dat je helpt bij het onderzoeken, plannen, en maken van betere content. Het analyseert de content en de performance van je website om te bepalen met welke onderdelen je waarschijnlijk het meeste succes zal behalen. Met onze AI-gestuurde content briefs maak je die onderdelen tot goed presterende items.

Onze tools bieden alles wat een schrijver nodig heeft om snel hoogwaardige content te creëren, inclusief vragen en onderwerpen van gesprek, links, woorden tellen, en KPI’s die nodig zijn.

Waarom denk jij dat er zo veel slechte content is?

Waar moet ik beginnen?

De meeste mensen zijn te veel bezig met het maken van content op basis van keywords, zonder echt te begrijpen wat het doel is achter de zoekopdracht. Als je dat niet vanaf het begin af aan in de smiezen hebt, dan kan je het net zo goed gelijk stoppen.

Maar ook als ze dat wel goed doen, om echt hoogwaardige content te maken is het belangrijk om het onderwerp voldoende te belichten. De meesten laten hierin steken vallen. De voornaamste reden hiervoor is dat maar weinig content teams gebruik maken van content briefs.

Wat zijn de gouden tips om succesvol te zijn in Content Marketing?

Voor optimale resultaten moet je de volgende stappen perfectioneren: onderzoeken, plannen, instrueren, schrijven, editen, publiceren, en rapporteren.

Wat is de grootste uitdaging voor content marketeers in 2020?

De grootste uitdaging bij uitstek is het verwerken van de grote hoeveelheid data die gemoeid is bij de stappen die ik hiervoor heb beschreven. Er is veel te veel informatie om het handmatig te verwerken. Die dagen zijn voorbij en content marketeers die dit nog niet realiseren, hebben bij voorbaat al verloren.

Hoe ver zijn ze momenteel met Natural Language Generation?

Dat hangt af van welk model je gebruikt om je content te genereren. Onlangs hebben we een vergelijking uitgebracht van populaire natural language generation (NLG) modellen, GPT-2, GROVER, MarketMuse First Draft, en XLNet waarbij we metingen uit de dagelijke praktijk gebruikten die een content marketeer ook zou gebruiken om een stuk te evalueren.

Het blijkt dat MarketMuse First Draft (ons eigen natural language model) het enige model is dat consequent content met meer dan 1.000 woorden kan produceren. De andere modellen komen niet in de buurt van content van dergelijke lengte. Een andere uitdaging voor deze modellen is samenhang en volledigheid. In sommige gevallen gebruiken de modellen veel woorden, maar zonder een duidelijke boodschap.

Volgens mij benaderen deze modellen NLG op een verkeerde manier. Ze baseren zich op een zin of een klein stuk content als input en gebruiken dat om verdere content te genereren.

Dat is in principe hetzelfde als dat je iemand wat keywords geeft en zegt dat hij het daarmee maar moet doen. Het resultaat kan goed zijn, slecht zijn, of ergens daar tussenin. En zo is het ook met natural language generation.

Kunnen we binnenkort 100 AI-gegenereerde pagina’s opleveren zonder ze te bewerken?

Dat is nog een brug te ver. Het is al eerder geprobeerd, maar ondanks de vele publiciteit was het resultaat nog altijd bedroevend.

Ons doel bij natural language generation is om het proces van het maken van de content door de mens te complementeren, in plaats van het te vervangen. Waar kunstmatige intelligentie bepaalde taken extreem efficiënt kan uitvoeren, is de mens juist meer geschikt voor andere facetten.

MarketMuse First Draft versnelt het creëren van content en ontwikkelt geoptimaliseerde ontwerpen naar jouw standaard. Er zijn echter nog een paar onderdelen die kunnen worden toegevoegd om je content te verrijken, zoals afbeeldingen, quotes, videos, extra links en stapsgewijze instructies.

Hoe zie jij de toekomst van Content Marketing?

Er zal ongetwijfeld een grotere nadruk komen te liggen op kunstmatige intelligentie voor het ondersteunen bij alle aspecten van content marketing. Het analyseren van grote hoeveelheden data is typisch werk voor een machine. Hierin valt de winst te behalen, dus daarom lijkt me dat een logische ontwikkeling.

Laatste vraag: wat is volgens jou het meest belangrijk met betrekking tot content marketing?

Verbeter je onderzoekscapaciteit. Beter onderzoek leidt tot betere conclusies. Alle latere stadia van content marketing zijn afhankelijk van de accuraatheid van dit stadium. Een goed begin is het halve werk en dat geldt ook voor content marketing.

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen