Academy
Izzi Smith
Izzi Smith

Leer hoe je de kracht van Featured Snippets kunt benutten. Je kunt van Featured Snippets houden, of ze met passie haten, maar deze content-rijke SERP-verbeteringen hebben de mogelijkheid om het verkeer en conversies aanzienlijk te verbeteren, dus als je ze krijgt kan het resulteren in een enorme groei in organisch verkeer.

Hi Izzi! Kun je ons iets over jezelf vertellen?

Hoi! Ik ben een SEO Manager bij SIXT - wij zijn een wereldwijd autoverhuur- en mobility service bedrijf gevestigd in München, Duitsland. Ik kom oorspronkelijk uit Manchester, maar ik ben vijf jaar geleden naar München verhuisd om hier als stagiair in het SEO-team te beginnen. Tijdens deze 5 jaar in de industrie ben ik verslaafd geraakt aan alles gerelateerd aan SEO en ik houd ervan dingen te testen en zo veel als mogelijk te leren.

In 2018 begon ik te spreken op conferenties in heel Europa en sindsdien ben ik beoordeeld als de beste spreker op vier evenementen en heb ik twee keer gesproken op het (angstaanjagende) hoofdstadium van BrightonSEO (je kunt hier mijn slides van april 2019 vinden). Ik co-host ook een onderhoudende / educatieve podcast over digitale marketing met mijn beste vriend en CRO-expert, Nils Kattau, die heel creatief de naam “The Izzi & Nils Show” draagt.

Ja, ik heb wel een beetje een obsessie met Featured Snippets … en met SERP-functies in het algemeen! SERP-functies kunnen Featured Snippets, Knowledge Panels, Local Packs, Quick Answers, Product Embeds, entity carousels, en andere soorten rijkere zoekverbeteringen zijn die verschillen van het gebruikelijke resultaat van de blauwe link.

Featured Snippets zijn die opvallende, mooie antwoordvakken die een groot gedeelte van de inhoud van jouw pagina bieden boven alle andere organische resultaten. Daarom hebben ze meestal de bijnaam ‘Position 0’.

Featured snippet voor query: hoe oud om een auto te huren?

We hebben een heel gaaf initiatief in ons team waarbij we worden aangemoedigd experts te worden in een specifiek SEO-onderwerp en fungeren dan als de belangrijkste contactpersoon en projectmanager voor die gebieden. Toen dit initiatief voor het eerst begon, was het mijn rol om de team expert te worden in Schema.org en Structured Data. Uiteraard ben ik begonnen met het testen van Schema.org markup waar ik maar kon. Toen ik geen relevante gegevens meer kon structureren, begon ik nieuwe inhoud te maken (zoals gegevenstabellen, instructiehandleidingen en FAQ-inhoud) om klaar te zijn voor markup.

Deze experimenten met featured snippets en enriched content hebben geleid tot het activeren van veel gloednieuwe Featured Snippets voor vragen met betrekking tot transacties (bijvoorbeeld “een bmw 2-serie huren” - zie hieronder). Featured Snippets fragmenten worden meestal getoond voor vragen van een informatief type, en dit begon al in 2017 toen ze erg zeldzaam waren, dus ik was gefascineerd door wat er gebeurde. Ik ben uiteindelijk steeds dieper in het onderwerp gaan graven, ik onderzocht zo veel mogelijk en ik heb een formule geperfectioneerd die we op onze sites konden schalen. Onze bestemmingspagina’s met Featured Snippets leiden echt tot indrukwekkende verbeteringen van ons inkomende verkeer en onze inkomsten wereldwijd, en het geeft me een aantal mooie case-studies die ik af en toe op podia presenteer.

Featured snippet voor query:huur een BMW 2 series

Sinds dit eerste project besteed ik nog steeds veel tijd aan het bijhouden van wijzigingen in Featured Snippets en universele SERP Feature-verbeteringen - het is een beetje een SEO-interesse van mij en ik tweet vaak over nieuwe bevindingen.

Iedereen die in Search werkt weet dat de resultaatpagina’s van Google elke dag zwaarder worden met SERP-functies. Afhankelijk van de verschillende doelen van de zoeker, leveren query’s Knowledge Panels, Local Packs, Quick Answers, Product Embeds, aggressive ads, entity carousels en meer soorten zoekverbeteringen.

Wat dit betekent is dat onze eigen organische resultaten concurreren met een groot aantal functies en als we niet ons best doen om voldoende aanwezig of vertegenwoordigd te zijn, zouden we verkeer, klanten en merkherkenning kunnen verliezen. Featured Snippets zijn zo belangrijk voor SEO’s om op te focussen, omdat ze één van de laatste prominente organische SERP-functies zijn waarvan we kunnen profiteren en direct impact op kunnen hebben.

Niet alleen dit, maar er is een sterke verbinding tussen antwoorden op gesproken zoekopdrachten en de resultaten van featured snippets, vooral met voice queries van mobiele apparaten. In veel gevallen wordt de tekst in het featured snippet hardop gelezen als het antwoord op een voice query. Daarom is het optimaliseren van het behalen van Position 0-plaatsingen een waardevolle strategie om voorbereid te zijn op de voortdurende vooruitgang in conversationeel zoeken.

Dat is wat ze willen zijn, ja!

Ze proberen zo efficiënt mogelijk te zijn in het oplossen van vragen als ‘Knowledge Cards’ - de snelle antwoordfunctie van de SERP die de resultaten van entity data levert. Deze worden geactiveerd voor vragen met antwoorden zoals ‘Wanneer werd Jurassic Park vrijgegeven’ waar Google met vertrouwen gegevens uit hun Knowledge Graph kan leveren. Het belangrijke verschil tussen Knowledge Cards en een Featured Snippet heeft alles te maken met URL-attributie. Zie hoe het onderstaande resultaat de gegevens oplevert, maar geen koppeling naar waar die gegevens vandaan komen. Dit komt omdat het is overgenomen uit de gekoppelde Knowledge Graph.

Featured snippet for query: wanneer kwam Jurassic Park uit

Featured Snippets zijn daarentegen veel meer aanwezig voor zoekopdrachten met een onderzoeksintentie, waarbij een zoeker mogelijk aanvullende informatie nodig heeft om zijn vraag te beantwoorden. Bijvoorbeeld: “hoe lang moet een cake gebakken worden” kan worden opgelost met een baktijd, maar Google weet dat een overtuigende reactie afhankelijk is van verschillende variabelen en dat de kans groot is dat de zoeker echt een cake wil bakken. Daarom wordt een Featured Snippet geactiveerd waarbij een URL naar de bijbehorende bestemmingspagina onder de content box wordt weergegeven en ze meer kunnen uitvinden.

In tegenstelling tot het verdienen van Rich Snippets, is er geen vastgesteld recept om Featured Snippets te krijgen - meer een verzameling van best practices en een heleboel vallen en opstaan. De meest effectieve strategie is om uit te vinden wat voor jou werkt en dat te verweven met succesvolle variabelen in SEO-inspanningen, zodat Featured Snippets organisch gegenereerd worden zonder herhaling van de beoordeling. Dit vereist zeker tijd, geduld en knutselen, maar het is de meest effectieve methode om Position 0 in de toekomst te pakken.

Om jouw Featured Snippet-recept te vinden, is dit het algemene stappenplan dat ik graag volg:

  1. Onderzoek alle relevante mogelijkheden voor Featured Snippets en stel vervolgens prioriteiten op basis van klik-kwaliteit en haalbaarheid.
    Voor onderzoek kunnen veel SEO-tools je al laten zien op welke kansen voor Featured Snippets je kunt richten, maar je moet ook werken aan het ontdekken van nieuwe content mogelijkheden die een Featured Snippet zouden kunnen activeren. Ik vind het leuk om dit te doen door met klantenservice teams samen te werken om problemen te vinden die we op onze pagina’s kunnen oplossen, feedback en klachten ter plaatse te verzamelen en te zoeken naar Knowledge Panel en PAA Box-resultaten voor inspiratie. Dit is niet alleen een goed advies voor het vinden van kansen voor Featured Snippets, maar ook voor het maken van nuttige inhoud in het algemeen. Er kunnen ontzettend veel onderzoeks-gerelateerde vragen bij zitten die je nog niet hebt behandeld.
  2. Bied content van topkwaliteit die voldoet aan de behoeften van de gebruiker.
    Om de felbegeerde plek in Positie 0 te nemen, moet je ervoor zorgen dat wat je noemt feitelijk is, geschreven voor echte mensen, en de intentie van de zoeker raakt. Het gebruik van bronnen, gegevens en autoriteit helpen bewijzen dat jouw statistieken en uitleg solide zijn.
  3. Structureer de content in de meest relevante indeling voor de gebruiker en voor Google.
    Featured Snippets worden weergegeven in drie verschillende lay-outs (alinea’s, lijsten en tabellen), dus je moet jouw inhoud zodanig structureren dat het waarschijnlijk is dat de computer deze categoriseert en pakt. Bijvoorbeeld: “hoe”, vergelijking en aan de methode gerelateerde query’s activeren meestal een lijst en “waarom” of “wat” veelgestelde vragen zullen waarschijnlijk een paragraaf weergeven. Een duidelijke structurering van content, zoals het gebruik van tabellen, HTML-lijsten, beknopte alinea’s en duidelijke headers, is ook een goede gewoonte voor UX en leesbaarheid.
  4. Verbeter de bestemmingspagina met aanvullende, gerelateerde informatie.
    Verstrekken van verbeterde en relevante inhoud rond het onderwerp heeft verder nut voor jouw bezoeker, maar bewijst ook aan Google dat je een sterke bron van kennis over het onderwerp als geheel bent.
  5. Verstrek expliciete betekenis door Schema.org-markeringen te gebruiken.
    Hoewel het geen vereiste voor Featured Snippets is, kan de aanwezigheid ervan zoekmachines helpen de context te begrijpen van de gegevens die je nomineert voor Position 0. Eigenschappen die je kunt gebruiken, zijn onder meer QAPage, FAQPage, item lijst en how-to.
  6. Maak het klikbaar!
    Gebruik verklarende diagrammen, verleidelijke koppen en zorg ervoor dat lijsten worden volgestopt met verdere stappen. Natuurlijk moet je eerst hoogwaardige en bevredigende content leveren om dat resultaat te behalen, maar er is extra optimalisatie nodig om ervoor te zorgen dat het Featured Snippet ook goed presteert bij het motiveren van betrokken bezoekers om jouw website te bezoeken.

Wat vind jij van zero-click SERPs?

De harde realiteit dat het merendeel van de zoekopdrachten resulteert in no-clicks, werd aan het licht gebracht door een fascinerende CTR-studie (click-through-rate), samengesteld door Rand Fishkin. Eerlijk gezegd maakt het feit dat 54% van de Britse en Europese mobiele zoekopdrachten leiden tot geen klik, me niet te bang, omdat het type zoekopdrachten dat bijdraagt aan SERP’s met no clicks (die pure-answer-intent queries) kan worden voldaan met één oogopslag.

Een potentiële klant van mij moet doorklikken naar mijn site om te voldoen aan hun intentie en dat is wat ik hoop te brengen: meer betekenisvol websiteverkeer. Ja, ik ben bezig meer klikken te genereren, maar ik ben niet tevreden met korte bezoeken die geen waarde toevoegen. Daarom is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat gekoppelde entities worden verrijkt en uitgelijnd, dat wil zeggen GMB / directory-vermeldingen, Knowledge Panels, Wikipedia-vermeldingen, enzovoort. Ik wil dat die feitelijke, informatieve vragen zoals ‘sixt miami telefoonnummer’ worden voldaan op de SERP en niet door een snel paginabezoek gevolgd door een bounce.

Featured snippet voor query: sixt miami vliegveld telefoonnummer

Als een bedrijf afhankelijk is van bezoeken van informatie query verkeer, moeten deze inspanningen zich richten op het versterken van hun merkherkenning zodat gebruikers actief antwoorden op hun vragen bij hen zoeken. Moedig gebruikers aan om jouw site rechtstreeks te bezoeken of met branded zoekopdrachten om hun taak uit te voeren, en niet in Google’s SERP’s.

Je moet altijd streven naar het bereiken van de tag ‘Meer items …’ onder jouw lijst in de Featured Snippet om het feit te benadrukken dat er meer te leren is op de onderstaande pagina. Het uitbouwen van jouw Featured Snippet-content is een good practice om de CTR te verbeteren, maar dit moet alleen worden gedaan in gevallen waarin dit relevant en noodzakelijk is.

Featured snippet voor query: hoe kan ik een auto huren

Over het algemeen bevat jouw klassieke Featured Snippet altijd een “blauwe link” naar jouw inhoud eronder. Er zijn echter verschillende typen variaties van het featured snippet die nu ook links voor verfijning van query’s bieden die jou naar een andere verfijnde Google-zoekopdracht leiden. Ik noem ze ‘Entity Featured Snippets’ omdat ze bekende entities uit de inhoud van de bestemmingspagina halen.

Deze kunnen nuttig voor jou zijn - als bijvoorbeeld een artikel met een lijst of vergelijkingssite jouw merk vermeldt en wordt genomen voor de positie Position 0, krijg je daar een goede bekendheid. Is het niet geweldig dat de Featured Snippet van een concurrent jou websiteverkeer kan opleveren?

Entity bubble snippet Skyscanner

Welke rol spelen Bing en DuckDuckGo in dit alles?

Natuurlijk volgen deze zoekmachines het voorbeeld van wat Google uitrolt, en featured snippets vormen hierop geen uitzondering.

Bing heeft echt agressieve Featured Snippet-varianten die inhoud met tabbladen uit de URL halen. In sommige gevallen is de tekst van de hele pagina leesbaar op de SERP - beangstigend, niet? Dit zijn echter meer Rich Result- en Featured Snippet-hybriden omdat er meer dan één per SERP kunnen zijn en de snippet-verrijking onder elk resultaat valt.

Featured snippet in Bing voor blockchain query

DuckDuckGo is ook enigszins kwaadwillig met het stelen van inhoud. Hun variaties in het featured snippet worden aan de rechterkant weergegeven en kunnen worden uitgebreid zodat de hele methode of lijst direct zichtbaar is op de SERP.

We kunnen niet langer zeggen dat de Featured Snippets van Google slecht zijn na het zien van hun content-heavy tegenhangers in andere zoekmachines;)

Featured snippet in DuckDuckGo for query: hoe maak je een mojito

Leer hoe je de kracht van Featured Snippets kunt benutten in jouw voordeel. Houd van ze of haat ze, deze content-rijke SERP-verbeteringen hebben de mogelijkheid om het verkeer en conversies aanzienlijk te verbeteren, dus als je ze krijgt kan in de juiste gevallen resulteren in fantastische groei.

Echter, het bereiken ervan voor vragen die rechtstreeks kunnen worden voldaan op de SERP’s kan waardeloos zijn als jouw binnenkomende verkeer een focus-KPI is, maar je moet toch evalueren of het de moeite waard is om ze na te jagen. De extra resultaten van een Featured Snippet; zoals behaalde merkbekendheid, voice search resultaten, het verminderen van korte kliks naar jouw site en ook een voordeel behalen ten opzichte van concurrenten kunnen nog steeds waardevol zijn.

Lees meer diepgaande interviews met SEO specialisten

Je kunt hier de vorige edities van SEO in Focus vinden:

Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen