Zoekwoorden onderzoek in het kort

Je wilt dat jouw website naar voren komt in zoekmachines voor relevante zoekwoorden. Maar wat maakt een zoekwoord relevant? Op welke zoekwoorden moet je je richten, en wat beïnvloedt die keuze? Kies zoekwoorden die voldoen aan de volgende eigenschappen:

  • Relevant zijn voor jouw doelgroep
  • Realistisch zijn om voor te scoren
  • Waarde bieden voor jouw business
  • Zoekvolume hebben

Zoekwoorden onderzoek (ook wel “zoekwoorden analyse”) omvat het proces dat je doorloopt tijdens het vinden van zoekwoorden die voldoen aan deze eigenschappen. Nadat je dit artikel hebt gelezen kun je zelfstandig een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. De eerste stap in de verwerking van de juiste zoekwoorden in je website is zoekwoorden analyse. De vervolgstap is het verbinden van de gevonden zoekwoorden aan de juiste pagina’s binnen je website. Dit resulteert vervolgens in een Zoekwoorden Strategie, welke we in een ander artikel behandelen.

Zoekwoorden, zoekwoorden combinaties en zoekopdrachten

Laten we eerst eens kijken naar de terminologie voordat we de technische aspecten van zoekwoorden onderzoek induiken. Een zoekopdracht bestaat uit een of meerdere zoekwoorden die je intypt in een zoekmachine. Zoekwoorden worden verwerkt in tekst. Je kunt één of meerdere zoekwoorden verwerken. Voor het gemak gebruiken we ‘zoekwoord’ als we verwijzen naar één of meerdere zoekwoorden.

Het zoekwoorden onderzoek proces uitgelegd

Het zoekwoorden onderzoek proces bestaat uit zes stappen:

  1. Brainstormen
  2. Verzamel een lijst van zoekwoorden waar je al voor gevonden wordt
  3. Verzamel een lijst van zoekwoorden waarvoor je nog niet gevonden wordt
  4. Voeg de lijsten samen
  5. Verzamel informatie over de aantrekkelijkheid van zoekwoorden
  6. Breid de lijst uit met long tail zoekwoorden

Om het uitleggen van de zoekwoorden analyse gemakkelijker te maken doen we net alsof jij een e-commerce website runt die hoogwaardige televisies verkoopt. De zaken gaan goed, maar je wilt de omzet binnen een jaar verdubbelen. Het verhogen van het organische verkeer naar jouw website speelt hierin een belangrijke rol.

Stap 1: Brainstormen

In de eerste stap van het zoekwoorden onderzoek proces kijk je naar jezelf:

  • Voor welke zoekwoorden zou je gevonden moeten worden?
  • Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)?
  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wie zijn jouw concurrenten?

Voor welke zoekwoorden zou je gevonden moeten worden?

Noteer alle zoekwoorden waarvoor jouw website gevonden zou moeten worden. Houd de zoekwoorden in deze fase generiek, verder op in het proces ga je op zoek naar hele specifieke zoekwoorden.

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)?

Waarom zouden potentiële klanten voor jou moeten kiezen en niet voor jouw concurrenten? Deze informatie geeft inzicht in jouw doelgroep en het is belangrijke informatie om mee te nemen in de Zoekwoorden strategie.

Wie is jouw doelgroep?

Beschrijf jouw doelgroep door middel van fictieve personen, ook wel “personas” genoemd. Neem hier dingen in op als: leeftijd, beroep, levensdoelen, inkomen en wat haar of hem drijft in het doen van een aankoop of het kiezen van een service etc.

Wie zijn jouw concurrenten?

Maak een lijstje van de concurrenten die in je opkomen. Ga nu terug naar de zoekwoorden die je hebt opgeschreven aan het begin van de eerste stap, en typ ze in in je zoekmachine. Gebruik de websites die nu naar voren komen om de lijst met concurrenten aan te vullen. Uit onze ervaring zie je vaak hele andere namen terugkomen dan die je initieel had opgeschreven.

Stap 2: Stel een lijst samen van zoekwoorden waar je al voor gevonden wordt

Zoekwoorden waar je al voor gevonden wordt

Gebruik Google Search Console, Bing Webmaster Tools of SEMrush om erachter te komen voor welke zoekwoorden je al gevonden wordt in de organische zoekresultaten.

Google Search Console

Google Search Console, voorheen Google Webmaster Tools, is een applicatie die Google gebruikt om website eigenaren feedback te geven op en informatie te geven over hun websites. Als zoekmachine optimalisatie belangrijk is voor jouw website en Google een groot aandeel heeft in de markt, is het essentieel dat je Google Search Console gebruikt.

Doe het volgende om de zoekwoorden te vinden waarvoor je gevonden wordt in de organische zoekresultaten van Google:

  1. Log in bij Google Search Console
  2. Kies jouw website (Als je jouw website nog niet hebt geverifieerd, doe dat dan eerst!)
  3. Ga naar ‘Zoekverkeer’ > ‘Zoekanalyse’
  4. Kies een datumbereik van 90 dagen (het maximale mogelijk)
  5. Klik op ‘Downloaden’ links onderin het scherm.

Bing Webmaster Tools
Bing Webmaster Tools is Bing’s tegenhanger van Google Search Console. Het wordt door Bing gebruikt om website eigenaren feedback te geven op en informatie te geven over hun websites. Als Bing een (groot) aandeel heeft in de markt waarin je opereert, maak dan ook gebruik van Bing Webmaster Tools.

Doe het volgende om de zoekwoorden te vinden waarvoor je gevonden wordt in de organische zoekresultaten van Bing:

  1. Log in bij Bing Webmaster Tools
  2. Kies jouw website (als je jouw website nog niet hebt geverifieerd, doe dat dan eerst!)
  3. Ga naar ‘Rapporten & gegevens’ > ‘Sleutelwoorden zoeken’
  4. Kies een datumbereik van 180 dagen
  5. Klik op ‘EXPORTEREN’ links bovenin het scherm.

SEMrush

SEMrush is een online marketing research suite, gemaakt voor het analyseren van de online aanwezigheid van je concurrenten. Met SEMrush kun je onderzoeken voor welke zoekwoorden jouw concurrenten gevonden worden en op welke zoekwoorden ze adverteren. SEMrush berekent een zogenaamde “visibility”, een metric die aangeeft hoe dominant de online aanwezigheid van een website is.

Maak ook een analyse van je website met SEMrush om er zeker van te zijn dat je een volledig overzicht hebt van je huidige zichtbaarheid in organische zoekresultaten:

  1. Log in bij SEMrush
  2. Kies ‘Organic Research’ als type rapport, en voer jouw domeinnaam in
  3. Kies het juiste land door middel van de vlaggetjes
  4. Klik op ‘Export’ aan de rechterzijde, net onder de visibility grafiek.

Alhoewel SEMrush een betaalde applicatie is, bieden ze ook gratis data aan. Je kunt ook een gratis proefaccount aanmaken.

Zoekwoorden uit betaalde zoekresultaten

Indien je actieve campagnes hebt lopen in de betaalde zoekresultaten van Google of Bing, maak dan ook gebruik van deze data. Dit is waardevolle informatie omdat het inzichten biedt in welke zoekwoorden wel of niet werken voor jouw bedrijf en welke zoekwoorden combinaties mensen daadwerkelijk gebruiken.

Doe het volgende om de zoekwoorden uit Google AdWords te exporteren:

  1. Log in bij Google AdWords
  2. Kies jouw account
  3. Ga naar het tabblad ‘Zoekwoorden’
  4. Kies voor een onbeperkt datumbereik met de datumkiezer rechts bovenin het scherm. Zorg er ook voor dat het rapport Click Through Rate (CTR) en conversie data bevat

Zoekwoorden die gebruikt worden in de anchor teksten van links naar jouw website

De tekst die mensen gebruiken in een link vertelt een zoekmachines en een gebruiker veel over het onderwerp van de doelpagina. We noemen de tekst die gelinkt wordt anchor tekst. In de voorbeeId link hieronder is de anchor tekst ‘Content Monitoring Service’.

Voorbeeld link: Content Monitoring Service

Onderzoek welke anchor teksten mensen gebruiken wanneer ze naar jouw website linken door middel van data uit Google Search Console, Bing Webmaster Tools, en third party applicaties die backlink informatie aanbieden zoals Majestic.com of Ahrefs.com. Iedere dienst gebruikt zijn eigen techniek voor het vinden van backlink informatie, waardoor de informatie die iedere dienst aanbiedt verschillend is. Combineer data uit verschillende applicaties voor een zo compleet mogelijk overzicht.

Google Search Console

Doe het volgende om de anchor teksten te exporteren die Google heeft gevonden voor jouw website:

  1. Log in op Google Search Console
  2. Kies jouw website
  3. Ga naar ‘Zoekverkeer’ > ‘Links naar uw site’
  4. Klik op de ‘Meer »’ link onder ‘Hoe uw gegevens zijn gekoppeld’
  5. Klik op ‘Deze tabel downloaden’ in de linkeronderhoek.

Bing Webmaster Tools

Doe het volgende om de anchor teksten te exporteren die Bing heeft gevonden voor jouw website:

  1. Log in op Bing Webmaster Tools
  2. Kies jouw website
  3. Ga naar ‘Rapporten & gegevens’ > ‘Binnenkomende koppelingen’.
  4. Kies een datumbereik van 180 dagen
  5. Klik op ‘ALLES EXPORTEREN’ onder de grafiek.

Majestic

Majestic is een dienst die informatie aanbiedt over hoe websites gelinkt zijn. Van iedere website die Majestic kent, weten ze vanaf welke pagina’s gelinkt wordt, naar welke pagina’s gelinkt wordt, welke anchor tekst gebruikt wordt etc.

Doe het volgende om de anchor teksten te exporteren die Majestic heeft gevonden voor inkomende links naar jouw website:

  1. Ga naar de Majestic website (inloggen is niet nodig)
  2. Voer jouw domeinnaam in
  3. Klik op ‘Ankertekst’
  4. Exporteer de data.

Alhoewel Majestic een betaalde applicatie is, bieden ze ook gratis data aan en een gratis proefperiode.

Ahrefs

Ahrefs is een concurrent van Majestic, die ook informatie aanbiedt over hoe websites gelinkt zijn. Doe het volgende om de anchor teksten te exporteren die Ahrefs heeft gevonden voor inkomende links naar jouw website:

  1. Ga naar de Ahrefs Site Explorer
  2. Voer jouw domeinnaam in
  3. Klik op ‘Anchors’
  4. Klik op de ‘Export’ knop aan de rechterzijde, boven de tabel.

Alhoewel Ahrefs een betaalde applicatie is, bieden ze ook gratis data aan en een proefperiode die $ 7 kost.

Gebruikte zoekwoorden op jouw website

Indien jouw website een zoekfunctionaliteit heeft, is het handig om bij te houden wat voor zoekopdrachten bezoekers uitvoeren. Je kunt deze informatie gemakkelijk doorspelen naar Google Analytics met Site Search. Soms zitten hier echte pareltjes tussen.

Stap 3: Stel een lijst samen van zoekwoorden waar je nog niet voor gevonden wordt

Cuncurrentieanalyse

Wellicht realiseer je het je nog niet, maar door het analyseren van de websites van jouw concurrenten kom je vaak hele interessante zoekwoorden op het spoor. Gebruik hiervoor de concurrenten die je hebt genoteerd tijdens stap 1.

Voor iedere concurrent kun je een analyse uitvoeren over de zoekwoorden waarvoor ze zichtbaar zijn in zowel de organische als de betaalde zoekresultaten in Google, en welke anchor teksten gebruikt worden in backlinks naar hun websites. Wat werkt voor jouw concurrenten, kan ook werken voor jou.

Zichtbaarheid in organische zoekresultaten

Zo analyseer je de zichtbaarheid van jouw concurrenten in de organische zoekresultaten:

  1. Log in bij SEMrush
  2. Kies ‘Organic Research’ als type rapport, en voer daarna de domeinnaam in
  3. Selecteer het juiste land door middel van de vlaggetjes
  4. Klik op de ‘Export’ knop aan de rechterzijde, onder de zichtbaarheids grafiek.

Zichtbaarheid in betaalde zoekresultaten

Zo analyseer je de zichtbaarheid van jouw concurrenten in de betaalde zoekresultaten:

  1. Kies ‘Advertising Research’ als type rapport, en voer daarna de domeinnaam in
  2. Selecteer het juiste land door middel van de vlaggetjes
  3. Klik op de ‘Export’ knop aan de rechterzijde, onder de zichtbaarheids grafiek.

Anchor tekst analyse

Voer aanvullend een analyse uit voor de anchor teksten die gebruikt worden in backlinks naar de websites van jouw concurrenten. Volg hiervoor de stappen die hierboven besproken zijn uit Majestic en Ahrefs. Exporteer alle data.

Zoekwoorden googelen voor suggesties

Inmiddels zul je al een aantal goede zoekwoorden hebben gevonden voor jouw website. Voer deze zoekwoorden in op Google en Bing en bekijk welke zoekwoorden suggesties ze geven. Noteer vervolgens de zoekwoorden die interessant zijn.

Inspiratie uit Google AdWords Zoekwoordplanner

Google AdWords is Google’s online advertentie platform voor het beheren van advertenties. Een onderdeel hiervan, de Google AdWords Zoekwoordplanner, wordt veel gebruikt tijdens zoekwoorden analyse voor het verkrijgen van zoekwoorden suggesties. Gebruik Google AdWords Zoekwoordplanner voor het opdoen van inspiratie.

Google AdWords Zoekwoordplanner

  1. Log in bij Google AdWords
  2. Kies jouw account
  3. Klik bovenin het scherm op ‘Hulpprogramma’s’ > ‘Zoekwoordplanner’
  4. Kies de optie ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’
  5. Vul een paar zoekwoorden in waarvan je denkt dat ze veelbelovend zijn en stel de targeting zo in dat deze overeenkomt met jouw doelgroep.
  6. Klik op de ‘Ideeën opvragen’ knop.
  7. Voeg interessante zoekwoorden toe aan jouw ‘plan’, zodat je ze later gemakkelijk kunt exporteren.
  8. Exporteer alle zoekwoorden uit het plan zodra je klaar bent met de download knop onderaan de grafiek.

Stap 4: Voeg de lijsten samen

Na stap 2 en 3 heb je waarschijnlijk een behoorlijke lijst met zoekwoorden. De eerste stap is nu het samenvoegen van de lijsten, ontdubbelen en het verwijderen van irrelevante zoekwoorden. Vervolgens kun je de zoekwoorden gaan categoriseren zodat de lijst overzichtelijker wordt.

Tijdens deze stap in de zoekwoorden analyse zal de zoekwoorden strategie (het koppelen van zoekwoorden aan pagina’s binnen je website) al een beetje vorm beginnen te krijgen. We behandelen de zoekwoorden strategie in een ander artikel.

Het samenvoegen van alle zoekwoorden in één spreadsheet

Voeg alle zoekwoorden uit de vorige stappen samen in één spreadsheet door middel van Microsoft Excel, Open Office of Google Spreadsheets. Houd voor ieder zoekwoord ook de bron bij in een aparte kolom. Dit is belangrijke informatie om mee te nemen als je voor de keuze staat welke zoekwoorden op te nemen in je website tijdens de zoekwoorden strategie.

Voeg kopjes toe aan iedere kolom en zet de eerste rij vast zodat je een goed overzicht behoudt en gemakkelijk kunt sorteren op basis van de kopjes. Later in de zoekwoorden analyse wordt dit nog belangrijker, zodra je meer kolommen toevoegt aan het spreadsheet.

Laten we eens teruggaan naar de voorbeeld e-commerce website met hoogwaardige televisies. De samengevoegde zoekwoordenlijst voor jouw webshop ziet er nu zo uit:

samengevoegde zoekwoordenlijsten

Zoekwoorden ontdubbelen

Vervolgens kun je de lijst gaan ontdubbelen. Microsoft Excel heeft hier een speciale functie voor, welke je vindt onder ‘Gegevens’ > ‘Duplicaten verwijderen’. Hiervoor zit in Open Office een workaround, en hetzelfde geldt voor Google Spreadsheets.

Verwijder irrelevante zoekwoorden

Ga nog eens door de set met zoekwoorden heen en verwijder zoekwoorden waarvan het geen zin heeft je er op te richten. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden die verwijzen naar jouw concurrenten en zoekwoorden die niet overeenkomen met jouw doelgroep. Het resultaat van “Stap 1: Brainstormen” is hiervoor een goed uitgangspunt.

Concurrenten
De zoekwoorden ‘amazon samsung led tv’ en ‘best buy samsung led tv’ zijn bijvoorbeeld voor concurrenten. De zoekwoorden zijn branded zoekopdrachten van de concurrenten, dus heeft het geen zin je er op te richten. De kans dat je deze mensen iets gaat verkopen is erg klein.

Niet jouw doelgroep

Iemand die zoekt op ‘cheap samsung led tv’ is op zoek naar een goedkope TV. Dit zoekwoord word waarschijnlijk niet gebruikt door jouw doelgroep, aangezien jij je richt op hoogwaardige televisies.

voorbeeld van irrelevante zoekwoorden

Zoekwoorden categoriseren

Inmiddels heb je de zoekwoorden set ontdubbeld en irrelevante zoekwoorden eruit gefilterd. De volgende stap is het categoriseren van de zoekwoorden. Hiervoor heb je de kolom ‘Source’ niet nodig, dus deze kun je verbergen voor nu (verwijder de kolom niet!).

Begin met het sorteren van de zoekwoorden op alfabetische volgorde. Dit maakt het categoriseren een stuk makkelijker. Deel categorieën op in meerdere lagen subcategorieën als je te maken hebt met een grote zoekwoorden set.

Een aantal voorbeelden van manieren waarop je kunt categoriseren:

  • Type product
  • Merk
  • Maat
  • Kleur
  • Hoge koopintentie
  • Locatie

example of categorization of keywords

Stap 5: Verzamel informatie over de potentie van zoekwoorden

Om het potentieel van een zoekwoorden te kunnen beoordelen, moet je eerst het speelveld in kaart brengen. Voeg voor ieder zoekwoord het volgende toe:

  • Maandelijks zoekvolume
  • Moeilijkheidsgraad
  • Bedrijfswaarde
  • Hoe de zoekresultaten eruit zien

Maandelijks zoekvolume

Het maandelijkse zoekvolume van een zoekwoord is het aantal zoekopdrachten voor dat zoekwoord binnen een tijdsbestek van een maand. Logischerwijs wordt niet op alle zoekwoorden evenveel gezocht.

Moeilijkheidsgraad

De moeilijkheidsgraad van een zoekwoord toont aan welke concurrentie je kunt verwachten. Applicaties zoals SEMrush hebben een functionaliteit voor het berekenen van de moeilijkheidsgraad.

Vaak willen mensen zoekwoorden targeten met een hoog zoekvolume, maar vaak staat hier hoge concurrentie tegenover. Daarnaast hebben applicaties zoals SEMrush over zoekwoorden met weinig zoekvolume geen data. Dat betekent echter niet dat deze zoekwoorden waardeloos zijn, tegenover een laag zoekvolume kan een hoge koopintentie staan. (bijvoorbeeld: ‘led tv samsung 40 inch price’).

SEMrush

Doe het volgende om de moeilijkheidsgraad voor zoekwoorden te achterhalen:

  1. Log in bij SEMrush
  2. Kies ‘Keyword Difficult Tool’ onder ‘Keyword Analytics’
  3. Kies het juiste land door middel van de vlaggetjes
  4. Voer de zoekwoorden in waarvoor je de moeilijkheidsgraad wilt.
  5. Klik op de export button onder de tabel, in de rechteronderhoek.

Google AdWords Zoekwoordplanner
Doe het volgende om het zoekvolume voor zoekwoorden te achterhalen:

  1. Log in op Google AdWords
  2. Kies jouw account
  3. At the top, click on ‘Hulpprogramma’s’ > ‘Zoekwoordplanner’
  4. Choose the option ‘Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen’
  5. Voer de zoekwoorden in waarvan je het zoekvolume wilt weten en stel de targeting goed in.
  6. Klik op de ‘Zoekvolume ophalen’ knop.
  7. Voeg interessante zoekwoorden toe aan jouw ‘plan’, zodat je ze later gemakkelijk kunt exporteren.
  8. Exporteer alle zoekwoorden uit het plan zodra je klaar bent met de download knop onderaan de grafiek.

Een paar belangrijke kanttekeningen wat betreft Google AdWords Zoekwoordplanner:

  • Google AdWords Zoekwoordplanner toont wel informatie over de concurrentiegraad van zoekwoorden, maar dit is de concurrentie van de betaalde plaatsingen. Indien er geen informatie beschikbaar is uit SEMrush over de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord, kun je de concurrentiegraad uit Google AdWords Zoekwoordplanner gebruiken als indicatie
  • Sinds augustus 2016 toont Google AdWords Zoekwoordplanner alleen nog maar zoekvolumes in reikwijdte (ranges) als je niet genoeg geld uitgeeft in Google AdWords.
  • Sinds kort toont Google AdWords Zoekwoordplanner dezelfde zoekvolumes voor zoekwoorden die veel op elkaar lijken.

Zoekvolume en moeilijkheidsgraad

Bedrijfswaarde

Bepaal voor ieder zoekwoord de bedrijfswaarde. Vergelijk bijvoorbeeld eens de zoekwoorden ‘television’ en ‘led tv samsung 40 inch price’: bij welke zoeker is de kans het grootst dat deze een televisie van je koopt?

Los hiervan heb je misschien ook wel data inzake het conversiepercentage van zoekwoorden, bijvoorbeeld uit bestaande SEO en Google AdWords campagnes. Dit is hele waardevolle input voor het bepalen van de bedrijfswaarde van zoekwoorden.

bedrijfswaarde van zoekwoorden

Neem even pauze

Neem even een stapje terug voordat je gaat uitzoeken hoe de zoekresultaten voor ieder zoekwoord eruit zien. Inmiddels heb je zoekwoorden gevonden die simpelweg niet interessant zijn. Bijvoorbeeld zoekwoorden met een hoge moeilijkheidsgraad maar lage bedrijfswaarde en laag zoekvolume. Of misschien heb je duizenden zoekwoorden ontdekt met een hoog zoekvolume maar moet je ergens een lijn trekken om het overzichtelijk te houden.

Neem even de tijd om de zoekwoorden uit de lijst te filteren die je toch niet gaat gebruiken om tijdens de volgende stap tijd te besparen. Het toevoegen van de inhoud van de zoekresultaten voor ieder zoekwoord is al tijdrovend genoeg.

Hoe de zoekresultaten eruit zien
Zoekmachines proberen zoekopdrachten te begrijpen en een zo goed mogelijk antwoord te geven. Vaak bevatten deze zoekresultaten advertenties, Google Maps kaarten, video’s, afbeeldingen, Wikipedia pagina’s, Knowledge Graph resultaten, Social Media accounts enzovoorts.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het resultaat voor een zoekopdracht naar ‘lady gaga’ in Google:

Google resultaten voor het zoekwoord lady gaga

Het zoekresultaat bevat:

  • Google News resultaten
  • Lady Gaga’s home pagina
  • Haar meest recente Tweets
  • Haar Wikipedia pagina
  • Haar Facebook pagina
  • Haar Instagram pagina
  • Een knowledge graph resultaat (de sidebar rechts)

Als je van plan was om je op dit zoekwoord te richten; niet doen, ga op zoek naar een zoekwoord met minder concurrentie.

Soms is de zoekresultaten pagina nog korter dan normaal. Het is belangrijk om je te beseffen waar je het tegen op neemt bij het uitkiezen van zoekwoorden om op te nemen in je website. Kies daarnaast het juiste content type om de concurrentie mee aan te gaan. Staan de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord vol met video’s? Dan is het te overwegen om ook te gaan proberen te scoren voor die zoekopdracht met een video.

verschillende soorten zoekresultaten

Stap 6: Breid de lijst uit met long tail zoekwoorden

In deze stap voeg je interessante zoekwoorden toe aan je lijst met de eigenschappen uit stap 4 in gedachten houdend. Meestal ontdek je tijdens deze stap veel zoekwoorden met laag tot gemiddeld zoekvolume. Gecombineerd kan het zoekvolume echter flink oplopen, vergeleken met een aantal generieke zoekwoorden met een hoog individueel zoekvolume. We noemen dit de long tail (of: Dikke staart).

Voorbeeld
Stel dat je 400 verschillende televisies verkoopt, en laten we ervan uitgaan dat opslag geen probleem is en niets kost. De 20 meest populaire televisies zorgen voor 50% van de omzet, en daarnaast zorgen 380 andere televisies voor de andere 50% van de omzet. Deze 380 televisies zijn los van elkaar minder populair, maar gecombineerd zorgen ze voor dezelfde omzet als de 20 meest populaire televisies. In dit voorbeeld zijn de 380 televisies de longtail. In de afbeelding hieronder staat het groene vlak voor de 20 meest populaire televisies, en het gele vlak de andere 380 televisies.

de long-tail

Je hebt hiervoor meerdere applicaties tot je beschikking, welke op te delen zijn in twee categorieën:

  1. Handmatig: je moet de zoekwoorden handmatig invoeren en interessante zoekwoorden kun je niet exporteren.
  2. (Semi)automatisch en in bulk: het geven van input moet handmatig, maar daarna geeft de applicatie zoekwoorden in bulk.

Handmatig
Deze applicaties vereisen handmatige controle:

  • Google Suggest

Google Suggest

  • Google Trends

Google Trends

  • Google’s gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekresultaten pagina

Google’s gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekresultaten pagina

(Semi)automatisch en in bulk

Onderstaande applicaties ondersteunen het opvragen van suggesties in bulk:

De laatste stap: Organiseren en de uiteindelijke zoekwoorden set aanvullen

De laatste stap bestaat uit het organiseren en aanvullen van de zoekwoorden uit stap 5:

  1. Herhaal een deel uit Stap 4: ontdubbelen, verwijder irrelevante zoekwoorden en categoriseer.
  2. Herhaal Stap 5: Verzamel informatie over de aantrekkelijkheid van zoekwoorden

Je bent nu helemaal klaar voor de volgende stap: de zoekwoorden strategie. In de zoekwoorden strategie koppel je zoekwoorden aan pagina’s. Je komt er waarschijnlijk achter dat je meer zoekwoorden hebt gevonden dan dat je aan pagina’s kunt koppelen. Dit betekent dat er werk aan de winkel is: het creëren van content en het toevoegen van producten!

Waarom wachten? Probeer het direct.

Eindelijk doorhebben wat er werkelijk gebeurt op jouw website.
Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.