Academy

We hebben allemaal te maken met website migraties, en als het niet nu is dan misschien later. In dit artikel leggen we onze gefaseerde aanpak van website migraties uit. Het bevat een uitgebreide handleiding voor website migraties zodat je jouw toekomstige migraties perfect kunt laten verlopen.

Wat wij zien als een website migratie

Voordat we verder gaan is het belangrijk om te kijken naar wat wij als een website migratie zien.

Website migraties komen in alle soorten en maten voor; sommige zijn klein en andere zijn gigantisch.

De meest gebruikelijke zijn:

  1. URLs veranderen: je wilt bijvoorbeeld URLs voor de leesbaarheid verkorten, incorrecte URLs repareren, of URLs klaarmaken voor de toekomst door het jaar te verwijderen uit de URL slug.
  2. Inhoud samenvoegen: je hebt meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp die elkaar kannibaliseren, dus je voegt ze samen.
  3. Lancering van website redesign: je verandert de gehele opmaak van jouw website—en vaak voeg je content toe, of je verandert of verwijdert wat.
  4. Verandering van jouw website architectuur en/of URL structuur: bijvoorbeeld, je wilt nieuwe diensten en producten aan jouw website toevoegen, of je bent niet blij met de huidige informatie-architectuur, en daarom wil je het opnieuw doen.
  5. Overstappen van HTTP naar HTTPS: jouw website zal via een veilige verbinding worden aangeboden, en dus zullen alle URLs moeten veranderen.
  6. Overstappen naar een andere hosting provider: je bent, bijvoorbeeld, niet blij met de prestatie van jouw website bij de huidige hosting provider.
  7. Overstappen naar een nieuw CMS: jouw website is bijvoorbeeld enorm gegroeid in het aantal pagina’s, functionaliteit, en bezoekers, en je hebt een meer robuust CMS systeem nodig.
  8. Verandering van domeinnaam: je verandert jouw domeinnaam.
  9. Websites samenvoegen: je hebt, bijvoorbeeld, een firma overgenomen, en je wilt hun website met jouw website consolideren. Of je verandert van een multi-domein strategie naar een enkele-domein strategie.

Waarom website migraties lastig zijn

Als je veranderingen maakt in pagina’s die het goed doen in zoekmachines, zet je de boel op zijn kop. Het is altijd mogelijk dat je een goede positie opgeeft wanneer je aanpassingen maakt. Ja, je begrijpt het goed: er zijn absoluut geen garanties dat jouw rankings naar hetzelfde niveau terugkeren na de migratie.

Dat is een enge gedachte, en één die zelfs de meest ervaren SEOs ertoe dwingt hun uiterste best te doen.

Zo ziet John Mueller het:

John Mueller Website Migraties

Het goede nieuws is dat wanneer je website migraties goed begeleidt, je ervoor kunt zorgen dat er (bijna) geen negatief effect is op de rankings van een website.

Hoe maak je van elke website migratie een succes

Website Migraties

De beste manier om website migraties aan te pakken is om ze compleet te vermijden.

Dat klinkt misschien als onzin, maar het is waar. Hoe kun je dit bereiken?

Denk lang na over de architectuur van jouw website wanneer je website voor het eerst lanceert. Als je hierover meer wilt weten, lees dan ons artikel over website architectuur.

Zelfs wanneer je bezig bent met een migratie, zul je jezelf moeten vragen of de migratie eigenlijk wel de moeite waard is.

Naast de duidelijke risico’s voor SEO wanneer je URLs verandert, hebben website migraties ook een effect op jouw social shares. Je zult deze ook moeten overzetten.

Omdat je waarschijnlijk dit artikel leest om meer te weten te komen over best practices voor website migraties, is het aan te raden om zo min mogelijk in één keer te veranderen.

Alles wat je verandert heeft een effect op jouw rankings, dus is het slim om een website migratie in meerdere stappen uit te voeren. Natuurlijk klinkt het aantrekkelijk om in één keer een nieuw domein met een nieuw ontwerp en geheel nieuwe SEO strategie te lanceren.

Maar wanneer jouw rankings ontzettend dalen, hoe vind je dan uit waardoor dat gebeurt?

Geslaagde website migraties zijn goed gepland, en worden nauwkeurig uitgevoerd.

Wij hebben tientallen grootschalige website migraties uitgevoerd toen we voor een agency werkten, en tegenwoordig zien we vele gebeuren op de websites die ContentKing dagelijks monitort. En ze gaan niet altijd goed. Gelukkig ontdekt ContentKing snel de problemen, omdat het in real-time monitort. Dit stelt onze klanten in staat om direct actie te ondernemen. Maar het blijft frustrerend en tijdrovend, en vaak is het volledig overbodig.

Dit alert werd door ContentKing verzonden meteen nadat een migratie misging:

Pagina's werden niet-indexeerbaar na website migraties

Bedenk dat voorkomen beter dan genezen is: het is een stuk makkelijker en goedkoper om te voorkomen dat het verkeerd gaat met een website migratie dan het is om te herstellen van een gefaalde website migratie.

Too many moving parts during migrations?

Get a firm grip on all the changes on your site with ContentKing.

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.

Waarom website migraties misgaan

Website migraties gaan mis

Als website migraties misgaan, gebeurt dit meestal vanwege:

  1. Een gebrek aan bewustzijn over de risico’s van website migraties
  2. Slechte planning
  3. Een gebrekkige migratie checklist (of helemaal geen checklist)
  4. Een gebrek aan kennis bij de betrokken partijen

Je vraagt je waarschijnlijk af hoe je dit kunt voorkomen zodat jouw migratie een succes wordt.

Hopelijk hebben we je hierboven al voldoende uitgelegd welke risico’s er spelen bij een migratie, zodat er geen gebrek aan bewustzijn is.

In de volgende secties zullen we beschrijven hoe je goed een migratie plant en een degelijke website migratie checklist opstelt. Ook geven we je achtergrond informatie over belangrijke onderwerpen die je tegenkomt tijdens een migratie.

Het website migratie process

Website migratie proces

Wij hebben de volgende fases geconstateerd tijdens het website migratie proces:

  1. Planning
  2. Pre-migratie voorbereiding
  3. Pre-migratie testing
  4. Lancering
  5. Post-migratie review
  6. Post migratie follow-up
  7. Post-migratie monitoring
  8. Evaluatie van het succes van jouw website migratie

Phase 1: Planning

Planning is essentieel bij een succesvolle website migratie. Neem de tijd om voldoende middelen toe te wijzen aan het website migratie project, schrijf een degelijke migratie checklist, train de mensen in jouw team, en maak ze bewust van de bijbehorende risico’s.

De planning van een website migratie begint zodra je er voor het eerst over praat—zelfs wanneer je alleen maar in de idee fase bent. Vanaf dit moment moeten SEO experts erbij betrokken worden.

Bepaal de omvang van de website migratie

Je begint met het bepalen van de omvang van de website migratie: wat gaat er veranderen, en op wie heeft het een effect? Er is een verschil tussen wat content dat van plaats verandert op de website en de lancering van een compleet nieuw ontwerp. Het is eerste is een stuk minder riskant, en vereist veel minder middelen dan het laatste.

Stel een website migratie team samen

Stel een website migratie team samen dat bestaat uit iedereen op wie de migratie een effect heeft. Dit betekent meestal: system administrators, developers, designers, copywriters, project managers, SEOs, juridische adviseurs, en management. Plan een kick-off meeting waar iedereen bij aanwezig is, zodat iedereen van alles op de hoogte is.

Bepaal wie de website migratie leidt (dit zou een SEO expert kunnen zijn, maar dat is niet noodzakelijk).

Breng zorgen in kaart en stel doelen vast

Vraag alle betrokkenen naar hun zorgen, en naar wat in hun ogen van een website migratie een succes maakt. Hier moet je ook de doelstellingen voor de website migratie vaststellen. Zonder deze doelstellingen is het moeilijk te bepalen of een migratie een succes is wanneer je het evalueert bij de post-migratie.

Leg uit wat de risico’s en de verwachtingen zijn

Leg aan het hele team uit welke risico’s er verbonden zijn aan een migratie, en wat te verwachten met betrekking tot minder verkeer op de website na de migratie, en waarom dit gebeurt. Het is waarschijnlijk dat je schommelingen in de rankings en tijdelijk minder verkeer ziet. Dit is gebruikelijk, dus deel deze verwachtingen met het team.

Bepaal wie wat doet

Maak een lijst van alles wat er moet gebeuren, voor, tijdens, en na de website migratie, en wijs het toe aan de juiste mensen. Hiervoor is de migratie checklist, die we hierna bespreken, erg handig.

Je kunt bijvoorbeeld Google Spreadsheets of Trello gebruiken om de planning te beheren en taken toe te wijzen.

Kies het juiste moment voor de lancering

Nu dat je weet waar een website migratie uit bestaat, kun je het beste moment voor de lancering kiezen. Vermijd een lancering in vakanties of gedurende pieken, en doe het niet op een vrijdagmiddag omdat het “een leuke manier is om het einde van de werkweek te vieren.”

Dinsdag en woensdag zijn meestal goede dagen voor een lancering omdat maandag bekend is om de vele vergaderingen. Dit geeft je een aantal dagen voordat het weekend begint om high-impact problemen op te lossen. Wanneer je de lancering om 10 AM plant, geeft dit mensen genoeg tijd om naar kantoor te komen en hun ochtend vergaderingen te houden. En het geeft je de overgrote deel van de dag om je op de migratie te concentreren.

Phase 2: Pre-migratie voorbereidingen

Tijdens de pre-migratie fase bereid je alles voor wat je nodig hebt tijdens het proces. Hier wordt het zware werk gedaan.

Definieer SEO vereisten

Wanneer de website migratie een redesign of een verandering van CMS omhelst, zorg er dan voor dat je de SEO eisen definieert die van toepassing zijn voor de developers. Voorbeelden van zaken die aangepakt moeten worden:

  • URL structuur
  • Meta information (titles en descriptions)
  • Body content en headings
  • Hreflang
  • XML Sitemaps
  • Structured Data (e.g. Schema.org)
  • Laadtijden

Er valt hier nog veel meer over te zeggen—maar dat vraagt om een eigen artikel.

Evalueer het ontwerp

Als het gaat om een redesign bij de website migratie, is het essentieel dat de redesign geëvalueerd wordt door de betrokken SEO experts. Waarom? Omdat het design voorschrijft of en waar content en links geplaatst worden, en dit heeft een enorme impact op jouw SEO strategie.

Bijvoorbeeld: je ontdekt dat de designer het niet nodig vond om body content op te nemen in de pagina’s van de product categorieën—en de detail pagina’s.

Om frustratie en geldverspilling te voorkomen, betrek SEO experts bij de migratie vanaf het moment dat de eerste wire frame drafts gemaakt worden

Content inventarisatie

Wanneer je een website migratie uitvoert, moet je weten welke inhoud wordt beïnvloed door de migratie. De eerste stap is is het maken van een lijst van alle content die je hebt. We noemen dit een content inventarisatie.

Gebruik elk middel tot je beschikking om een volledig beeld te krijgen van alle content op de website. Dit is inclusief het crawlen van jouw site met ContentKing, het exporteren van alle pagina’s in jouw CMS, en het gebruik van analytics software om alle pagina’s te vinden die bezocht worden.

Hieronder vind je een screenshot met pagina’s met hun Google Analytics gegevens in ContentKing:

ContentKing Pagina overzicht met Google Analytics data
Need help running content inventory?

Let ContentKing do the heavy lifting!

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.

Vergeet niet dat andere media types, zoals afbeeldingen en PDF bestanden ook inhoud zijn, en dat zij ook een rol spelen bij jouw SEO succes.

Audit jouw content en identificeer de best presterende pagina’s

Best presterende pagina's

Vraag de KPIs voor elke pagina op jouw site op, en identificeer de best presterende pagina’s. Jouw best presterende pagina’s zijn de pagina’s die de meeste inkomsten en conversies opleveren en het meeste verkeer genereren. Je zult prioriteiten moeten stellen, dus is het essentieel dat je weet welke pagina’s dat zijn.

Identificeer jouw best presterende pagina’s aan de hand van de KPIs die je net opgevraagd hebt en verifieer deze lijst door middel van:

  • ContentKing: Ga naar Pagina’s en sorteer op Belangrijkheid, wat een aantal factoren in overweging neemt die de belangrijkheid bepalen. Dit is inclusief Google Analytics en Google Search Console gegevens. Je kunt op al deze gegevens filteren en er ook segmenten voor instellen.
  • Rank tracking tools
  • Analytics software, e.g. in Google Analytics
    • Behaviour > Landing Pages
    • Conversions > Goals
    • Conversions > E-commerce
  • Backlink gegevens van tools zoals Google Search Console, Ahrefs, en Majestic

Geef aan welke pagina’s nog steeds bestaan na de migratie en of ze verplaatst, geconsolideerd, of zelfs verwijderd worden. Je hebt deze informatie bij het opstellen van jouw redirect plan nodig.

Plaats de nieuwe content in de informatie architectuur

Als je nieuwe content gaat toevoegen, is het belangrijk dat je bepaalt of deze nieuwe content onderdeel van de bestaande website architectuur kan uitmaken. Als jouw bestaande architectuur niet flexibel genoeg is om deze content op te nemen, dan zul je de website architectuur moeten aanpassen.

Update jouw rank-tracking tool

Je hebt jouw belangrijkste pagina’s geïdentificeerd, en je hebt alle zoekwoorden die helpen bij de ranking van deze pagina’s. Nu is het tijd om jouw rank-tracking tool te updaten zodat je alle zoekopdrachten die belangrijk zijn voor jouw ranking volgt. Dit is belangrijk, omdat je deze zoekopdrachten moet monitoren na de migratie om er zeker van te zijn dat je terugkeert naar de top.

Vraag de lijst met jouw best presterende pagina’s op en zorg ervoor dat alle zoekopdrachten waarvoor de pagina’s een ranking hebben, getrackt worden in jouw rank-tracking tool. Gebruik tools zoals Google Search Console, Ahrefs, en SEMrush om te verifiëren dat je alle belangrijke zoekopdrachten trackt.

Redirect plan

Redirect plan

Jouw redirect plan beschrijft welke domeinen en URLs geredirect moeten worden wanneer je de nieuwe website lanceert. Houd in gedachten dat je waarschijnlijk al redirects op jouw bestaande website hebt. Als je deze niet migreert, kan dat zeer ernstige gevolgen hebben voor jouw SEO prestatie.

Maak een lijst van alle domeinen en URLs die momenteel redirects gebruiken en zet deze informatie in een spreadsheet met drie kolommen:

  • Column A: domein of URL van de URLs die momenteel worden gedirect.
  • Column B: de bestemming van de bestaande redirect.
  • Column C: the bestemming van de nieuwe redirect.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld.

Stel je voor dat er drie domeinen zijn die redirecten naar een website:

  • Domein A 301-redirects naar https://example.com
  • Domein B 301-redirects naar https://example.com
  • Domein C 301-redirects naar https://example.com/shop/

En er zijn redirects gecreëerd omdat de URL van de winkelpagina is veranderd: https://example.com/store/ 301-redirects https://example.com/shop/.

Dan verandert het domein van example.com naar example-new.com. De nieuwe URL van de winkelpagina: https://example-new.com/shop/.

Dan zullen de redirects er zo moeten uitzien:

  • Domain A 301-redirects naar https://example-new.com
  • Domain B 301-redirects naar https://example-new.com
  • Domain C 301-redirects naar https://example-new.com/shop/
  • https://example.com/store/ 301-redirects naar https://example-new.com/shop/

In een volgende stap zal de lijst met redirects aangevuld moeten worden met URLs die veranderen vanwege de migratie.

Je zult hierbij chained redirects moeten vermijden. Een chained redirect betekent dat wanneer een URL wordt requested een redirect wordt gebruikt om deze te redirecten naar een andere URL die ook geredirect is.

Redirect chain

Stel pagina redirects juist in

Redirect altijd oude URLs naar de meest relevante nieuwe URLs, in plaats van naar de nieuwe thuispagina.

Als je dit niet doet, kunnen deze redirects door zoekmachines gezien worden als soft 404s, wat ertoe leidt dat er minder link waarde overgedragen wordt. Ook zul je een dramatisch verval zien in de rankings voor al die pagina’s die een ranking hadden.

Stel domein redirects juist in

Een veelgemaakte fout is het incorrect configureren van de redirects van een domein tijdens een website migratie, hetgeen resulteert in meerdere redirect sprongen. Bijvoorbeeld, wanneer je een domein opvraagt dat momenteel geredirect wordt, wil je dat het meteen redirect naar de uiteindelijke URL, ongeacht of het juiste protocol en subdomein requested werden.

Nog een voorbeeld:

  • http://www.redirecting-domain.com verwijst direct naar https://www.redirecting-domain.com
  • Stel je voor dat je verhuisd naar https://example-new.com
  • Dan http://www.redirecting-domain.com moet direct naar https://example-new.com verwijzen

Pro tip: als je van domeinnaam verandert en website samenvoegt (scenarios acht en negen)—onthoud dat domeinnamen een zoekmachine penalty kunnen hebben, en dat deze straf mee zou kunnen gaan wanneer het oude domein is geredirect naar het nieuwe domein.

Werk de URLs op andere plekken bij

URL veranderingen hebben niet alleen een impact op SEO. Ze hebben een impact op al jouw marketing inspanningen; van PPC campagnes tot nieuwsbrieven en brochures.

Informeer iedereen in het marketing team welke URLs gaan veranderen, zodat ze de juiste voorbereidingen kunnen treffen.

Een paar voorbeelden:

  • Google ads (en update ook je Google Shopping feeds)
  • Twitter ads
  • Facebook ads
  • Reddit ads
  • LinkedIn ads
  • Social media accounts
  • Newsletter templates
  • Transactional emails
  • Offline brochures

Het is vooral om twee redenen belangrijk dat je betaalde campagnes bijwerkt:

  1. Als je redirects niet werken, wil je niet dat je betaalde campagnes er ook onder lijden.
  2. Betaalde campagnes zouden gepauseerd kunnen worden door jouw advertising networks wanneer de bestemmings-URLs gebruikt in de advertenties geredirect worden.

N.B.: deze updates moeten niet gepubliceerd worden voor de lancering.

Bereid een betaalde campagne voor rebranding en voor de meest belangrijke zoekopdrachten

Als je met rebranding bezig bent, is het logisch om betaalde campagnes op te zetten voor zoekopdrachten rondom het oude en nieuwe merk. Zo zorg je ervoor dat zoveel mogelijk bezoekers jouw website vinden.

Bovendien, wanneer je met de migratie begint, en zoekmachines jouw nieuwe site volledige moeten crawlen en indexeren, is er een goede kans dat je een tijdelijke verlaging van jouw rankings ziet. Als je het je niet kan veroorloven minder verkeer op de site te hebben, kun betaalde campagnes voorbereiden. Dit compenseert dan voor het verlies van organisch verkeer door middel van betaald verkeer zodat je je inkomsten op hetzelfde niveau houdt.

XML sitemap met oude URLs

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is het belangrijk je XML sitemap met de oude URLs te bewaren wanneer je migreert. Door zoekmachines van geredirecte URLs te voorzien help je ze jouw nieuwe URLs sneller te vinden. Bewaar de XML sitemap met oude URLs op jouw site totdat de nieuwe URLs goed geïndexeerd zijn.

Richt een aparte omgeving in

Het is best practice om een aparte omgeving in te richten waar je je testen doet. Verander niets technisch aan een live site want dan loop je een groot risico: als er iets verkeerd gaat dan heeft dat een direct effect op jouw bezoekers.

Om een website migratie vlekkeloos te laten verlopen, is het essentieel dat je een aparte omgeving naast de productie omgeving hebt. Hier kun je de site vullen met content, testen, en voorbereiden voor de lancering. We noemen vanaf nu deze omgeving de ‘nieuwe’ omgeving en de huidige omgeving de ‘oude’ omgeving. Zowel de nieuwe als de oude omgeving hebben ondertussen een productie - en een staging omgeving. Het testen gebeurt in de staging omgevingen.

Aparte omgevingen hebben de volgende voordelen:

  • Voordat je live gaat kun je testen of alle functionaliteit naar behoren werkt in de nieuwe omgeving.
  • Je kunt de nieuwe omgeving controleren of alle inhoud goed geplaatst is en of de site SEO bestendig, i.e. geoptimaliseerd, is.
  • De oude omgeving kan worden gebruikt om vragen als de volgende te beantwoorden: “Hoe deden we dit ook al weer op de oude site?”. Op een bepaald zul je je afvragen welke functionaliteit, content, CTA knoppen en metadata je had op de oude site. Als je van domein verandert, houd dan je oude site nog een tijdje in ContentKing zodat je jouw change history gegevens kunt bewaren. Verplaats de oude omgeving naar een sub-domein (voorbeeld:https://old.example.com) en zorg ervoor dat ze niet toegankelijk is voor zoekmachines door middel van HTTP authenticatie (white-list IPs en/of stel een wachtwoord in)
  • Je kunt makkelijk de lancering terugdraaien, bijvoorbeeld door de DNS records te veranderen.

Belangrijk
Zorg ervoor dat de nieuwe omgeving niet toegankelijk is voor het publiek. De beste manier om dit te doen is door middel van HTTP Authenticatie. Wij raden je aan de IP adressen op kantoor te white-listen, en externe partijen en remote team members toegang te geven via gebruikersnaam/wachtwoord.

Dit werkt beter dan het gebruik van robots.txt. en de noindex directive van de robot, omdat zij niet voorkomen dat andere mensen ze bezoeken. Bovendien erkennen zoekmachines deze directives niet altijd.

De lancering terugdraaien

Het is natuurlijk goed dat je een lancering kunt terugdraaien, maar je moet wel een plan op de plank hebben liggen als het gebeurt. Het is belangrijk om te bepalen onder welke condities je een lancering terugdraait, en wie dat besluit kan nemen.

In de meeste gevallen is het de projectmanager die besluit om een lancering terug te draaien aangezien hij de contactpersoon is voor alle afdelingen die betrokken zijn bij de migratie. Het is echter altijd goed om expliciet te bepalen wie dit besluit kan nemen.

Ook moet je vooraf bepalen wanneer je een lancering terugdraait, zodat je dit niet hoeft te definiëren in het heetst van de strijd.

In principe draai een lancering terug voor alles wat een ernstige impact kan hebben op jouw inkomsten (meer dan je je kunt veroorloven) en voor datgene wat niet snel opgelost kan worden.

Verlaag de TTL voor jouw DNS records

Een belangrijk onderdeel van jouw voorbereiding tijdens de pre-migratie is het verlagen van de time-to-live (TTL) van jouw DNS records. De TTL geeft aan hoe lang DNS servers jouw DNS records moeten bewaren voordat ze ze weer opvragen. Hoe lager de TTL, hoe vaker ze ze opvragen en hoe sneller propagatie van de DNS verandering zal plaatsvinden. Een lagere TTL maakt een snellere migratie mogelijk en geeft je de flexibiliteit de migratie uit te stellen in het geval van problemen.

Wanneer je je TTL moet verlagen ter voorbereiding op de migratie hangt af van jouw huidige TTL, aangezien dat is hoe lang het duurt voordat de nieuwe TTL waarde overal werkt.

We raden je aan de TTL te verlagen naar 300 (deze waarde is in seconden, dus dit is 5 minuten) voor de lancering.

Phase 3: Pre-migration testing

Je hebt al de noodzakelijke voorbereidingen gedaan en je bent goed voorbereid; nu is het tijd om alles eens goed te testen. Voer pre-migratie testen uit zodat je ervoor zorgt dat je klaar bent voor de lanceringsdag.

Zorg ervoor dat je toegang hebt tot de nieuwe omgeving

Als je migreert naar een domeinnaam die momenteel niet in gebruik is dan hoef je niets te doen omdat je het meteen kan gebruiken. Als de migratie plaatsvindt op een bestaande domeinnaam, dan kun je het host(s) bestand aanpassen of een lokale DNS server gebruiken.

Test redirects

Test of de redirects van jouw redirect plan daadwerkelijk zijn geïmplementeerd en of ze goed werken.

Wij raden aan dat je ze test door sommige samples één voor één te controleren, en de meerderheid automatisch te checken met een tool zoals Screaming Frog.

SEO checks

Crawl nu de nieuwe omgeving met ContentKing en controleer met behulp van deze controles of de nieuwe website SEO bestendig zijn:

  • URL structuur: ga door de lijst met URLs en controleer of de URL structuur correct is. Lees meer over URL structuur.
  • Titels, meta descriptions en headings: zijn ze conform jouw SEO strategie? Lees meer over titles, meta descriptions, en headings.
  • Body content: hebben al jouw pagina’s content?
  • Interne linkstructuur: is de link structuur conform jouw SEO strategie, en hebben de belangrijkste pagina’s genoeg links van sterke, gerelateerde pagina’s? Worden interne links vernieuwd zodat ze naar nieuwe URLs in plaats van oude URLs te verwijzen?
  • Canonical URLs: worden jouw canonical URLs op de juiste manier gebruikt om naar de canonical variant van een pagina te verwijzen, om signalen te consolideren en om duplicate content te voorkomen? Lees meer over canonical URLs.
  • Robots directives: worden robot directives op de juiste wijze gebruikt om te voorkomen dat pagina’s geïndexeerd worden en daardoor ook duplicate content vermeden wordt? Lees meer over robots directives.
  • Crawler traps: heeft de nieuwe website last van de aanwezigheid van crawler traps—een bijna oneindige hoeveel van URLs die gecreëerd worden? Lees meer over crawler traps.
  • Structured data: is structured data zoals Schema, Open Graph, en Twitter Cards juist ingesteld? Lees meer over Schema, Open Graph, en Twitter Cards.
  • Correct status codes: geven pagina’s de juiste statuscodes terug? Gebruik alleen 301 redirects voor redirects, 404 statuscode voor pagina’s die niet bestaan, en 410 statuscodes voor niet-gemigreerde pagina’s die zijn verwijderd en nooit meer terug zullen komen.
  • Kapotte links: controleer de site op kapotte links. Kijk in het bijzonder naar links naar oude URLs en URLs die gebruikt worden om ongepubliceerde pagina’s te previewen.
  • Hreflang: als jouw website in meerdere talen beschikbaar is, en je gebruikt hreflang, zorg er dan voor dat je hreflang implementatie geldig is. Lees meer over hreflang.
  • Paginering: als je paginering op de nieuwe site gebruikt, bijvoorbeeld voor pagina’s met product categorieën of pagina’s van het blog archief, zorg er dan voor dat de implementatie van de nieuwe paginering geldig is. Lees meer over paginering.
  • Pagina snelheid: terwijl je na de lancering pas echt ziet hoe de website presteert in de praktijk, kun je in deze fase je al de pagina snelheid testen, bijvoorbeeld door middel van ContentKing. We raden je aan segmenten in te stellen voor langzame pagina’s zodat je deze makkelijk kunt volgen.
  • Domein redirects: zijn de domein redirects juist ingesteld? Als jouw canonical domeinhttps://example.com is, zorg er dan voor dat https://www.example.com, http://example.com en http://www.example.com allen 301 redirecten naar https://example.com met maar één sprong. Lees meer over domein redirects.
  • XML sitemap: heeft de nieuwe site een geldige XML sitemap die alleen indexeerbare pagina’s bevat? Lees meer over XML sitemaps.
  • Robots.txt: is er een robots.txt aanwezig op de nieuwe site, en bevat het alle benodigde directives? Als je anderen niet toegestaan hebt de nieuwe omgeving te gebruiken, wees dan niet ongerust wanneer ContentKing dat aangeeft. Je kunt gerust dit issue negeren. Lees meer over robots.txt.
SEO checks op de automatische piloot

Laat ContentKing een oogje in het zeil houden terwijl jij je voorbereidt op de migratie!

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.

Triage van problemen

Bij pre-migration testing zul je altijd problemen zien. Sorteer deze problemen en bepaal of ze erg genoeg zijn om de release tegen te houden of dat ze opgelost kunnen worden na de lancering. Wees pragmatisch, en houd de migratie doelstellingen die je aan het begin van het project hebt gedefinieerd in gedachten.

Het uitstellen van een release kost veel geld, weeg dus de voordelen en nadelen tegen elkaar af met elk probleem dat je ontdekt.

Als er niets serieus geconstateerd wordt, of als je genoeg problemen oplost zodat je zonder al te veel zorgen kan lanceren, kun je verder gaan met de volgende fase: de lancering!

Phase 4: Lancering!

Website migratie lancering

De dag van de lancering is altijd spannend (en soms beangstigend). Maar je bent goed voorbereid en je hebt pre-migratie testen uitgevoerd. Je hebt hierbij niets ernstigs gevonden of het is al opgelost. En nu ben je vol vertrouwen dat de migratie goed gaat.

Maak de nieuwe website bereikbaar

Verwijder voor de lancering alle beperkingen die je ingesteld hebt voor zoekmachines en gebruikers:

  • HTTP authenticatie (zoals besproken in “Richt een aparte omgeving in” sectie.)
  • Iedere robots noindex directives (zowel meta robots als X-Robots-Tag)
  • Iedere Robots.txt disallows

Update DNS records

Update nu jouw DNS records om ze naar de nieuwe omgeving te laten verwijzen.

Fase 5: Post-migratie review

Gefeliciteerd met de lancering!

Maar, voordat je begint te juichen: zorg ervoor dat alles naar behoren werkt in de nieuwe productie omgeving. In deze fase beslis je of de lancering een succes is of dat je haar moet terugdraaien. Het is belangrijk dat je niet denkt dat je al zo ver bent dat je niet meer terug kunt. Als je bijvoorbeeld al drie uur problemen aan het oplossen bent en je het is nog steeds niet af, zeg dan niet tegen jezelf dat je al te veel gedaan hebt om het nu niet af te maken; je kunt nog steeds het besluit nemen om de lancering terug te draaien.

Neem deze checklist van issues met hoge prioriteit door zodat je er zeker van bent dat de website een goede conditie heeft:

  • Test best presterende pagina’s: test jouw best presterende pagina’s om zeker te weten dat ze goed werken en de juiste content bevatten.
  • Nieuwe robots.txt: geeft de robots.txt van de nieuwe website de juiste toegang tot de juiste crawlers?
  • Oude robots.txt: als je te maken hebt met verandering van de domeinnaam, geeft de robots.txt van de oude website toegang aan zoekmachines zodat ze de redirects kunnen volgen? Vaker dan niet is een schadelijke Disallow: / toegevoegd aan de robots.txt van het oude domein
  • Robots directives: zijn de robots directives juist ingesteld? (controleer zowel de meta robots als de X-Robots-Tag)
  • Redirects: zijn alle redirects er en werken ze naar behoren?
  • SEO checks: ga door de SEO checks besproken in Fase 3 en zorg ervoor dat alles in orde is.
  • XML sitemaps: als onderdeel van jouw SEO check heb je er voor gezorgd dat the nieuwe XML sitemap correct is. Zoals besproken, moet je er ook voor zorgen dat de XML sitemap met oude URLs bereikbaar is op het oude domein, zodat zoekmachines de nieuwe pagina’s snel kunnen ontdekken. Houd de XML sitemaps met oude URLs online voor een maand.
  • Analytics: zorg ervoor dat de alle vereiste analytics software naar behoren werkt en dat de juiste tracking IDs aanwezig zijn. Ze worden vaak tijdens migraties inactief gelaten, of er zijn staging IDs aanwezig. Dit is een probleem, want je loopt belangrijke data mis—het eerste bewijs van de prestatie van jouw website. Gelukkig checkt ContentKing standaard de aanwezigheid van analytics software op alle pagina’s.

Bij elk groot project zoals een website migratie kom je problemen tegen. Dit is heel gewoon. Er is altijd wel een lijst met probleempjes die opgelost moeten worden. Maar omdat je vooruit hebt gedacht, en de nodige ontwikkelingskosten hebt toegewezen aan post-migratie reparaties, is het geen enkel probleem—ze kunnen meteen opgelost worden!

Phase 6: Post-migratie follow-up

Ziet alles er nog steeds goed uit? Als dat het geval is, ga dan verder met de volgende stappen:

Registreer nieuw website properties in Search Console en Webmaster Tools

Als je naar een nieuw domein gemigreerd bent, zorg er dan voor dat je het nieuwe domein in Google Search Console (GSC) en Bing Webmaster tools registreert en ze jouw XML sitemap kennen.

Zorg ervoor dat je alle versies van het domein registreert:

  • http://example.com
  • https://example.com
  • http://www.example.com
  • https://www.example.com

GSC: change of address

Als je naar een nieuw domein migreert, laat Google het weten door middel van the Change of Address feature.

GSC: Fetchen en Weergeven

Gebruik de Fetch and Weergeven functie van Google Zoeken om te controleren of Google jouw pagina’s kan opvragen en weergeven. Dit is een handige functie waarmee je kunt voorkomen dat je iets gemist hebt.

Betaalde campagnes

Ga nu live met de betaalde campagnes die je voorbereid hebt, zodat de bestemmings-URLs naar jouw nieuwe URLs verwijzen (en als er een merkwijziging is, zodat de advertentietekst het nieuwe merk noemt).

Als je betaalde campagnes voorbereid hebt met betrekking tot rebranding en jouw belangrijkste zoekopdrachten, is nu de tijd aangebroken om deze ook te activeren.

Neem contact op met websites die naar jouw oude websites linken zodat ze hun links laten verwijzen naar de nieuwe website. Dit verlaagt de laadtijd voor jouw bezoekers, geeft meer link waarde door, en in het geval van een nieuw merk helpt het de zichtbaarheid te vergroten.

Verhogen van TTL van DNS records

Een paar dagen na de migratie kun je veilig de TTL van de DNS records van de site verhogen. Welke waarde je het naartoe verhoogt hangt er vanaf: als je een CDN gebruikt, zijn ze vaak nog steeds vrij laag, terwijl ze als je het niet doet gewoonlijk veel hoger zijn (het kan tussen een paar uur en een paar dagen liggen). Zet het in elk geval op de waarde van voor de migratie.

Maak de oude omgeving toegankelijk

Maak de oude omgeving toegankelijk in een subdomein, zoals beschreven in de sectie “Richt een aparte omgeving in”.

Verwijder de oude staging omgeving

Nu is ook de tijd aangebroken om de oude staging omgeving te verwijderen, aangezien deze alleen dient als referentie materiaal en zij niet langer wordt ontwikkeld.

Fase 7: Post-migratie monitoring

Monitor jouw KPIs

Monitor jouw KPIs om er zeker van te zijn dat de nieuwe website het goed doet. Dit heeft natuurlijk niet alleen te maken met SEO, aangezien SEO vaak maar één van bronnen van verkeer, conversies en inkomsten is.

Aangezien migraties een grote invloed op SEO resultaten hebben, focus op het monitoren van jouw SEO KPIs om te checken of de migratie goed gegaan is (i.e. dat zoekmachines de nieuwe site begrijpen en waarvoor het moet ranken.

Een onderdeel van monitoren is het met behulp van Google Search Console controleren van het aantal pagina’s dat geïndexeerd zijn voor de oude website (dit moet omlaag gaan) en de nieuwe website (dit moet omhoog gaan als je meer content gepubliceerd hebt!) De XML Sitemaps zijn hiervoor handig wanneer je ze ingedeeld hebt per website sectie. Op die manier kun je makkelijk het indexering proces volgen voor iedere website sectie.

Monitor 4xx errors

Monitor de nieuwe website voor 4xx errors met ContentKing. Je zult het in bijzonder moeten uitkijken voor 404 en 410 errors.

Controleer ook of jouw server logs op 4xx errors die ContentKing misschien niet monitort, en controleer de Google Search Console om te zien of Google 4xx errors tegengekomen is.

Als deze 4xx errors onverwacht zijn, repareer ze dan door deze URLs te redirecten of door de links naar de URLs die 4xx errors teruggeven te updaten.

Phase 8: Evaluatie van het succes van jouw website migratie

Tijdens de planning fase hebben alle mensen betrokken bij de migratie hun zorgen en doelstellingen gedeeld. Daardoor weet je wanneer een migratie een succes is.

Nu is de tijd aangebroken om de migratie te evalueren:

  • Zijn alle zorgen aangepakt? Indien niet, waarom niet?
  • Zijn alle doelstellingen bereikt? Indien niet, waarom niet?
  • Wat zijn de belangrijkste lessen?
  • Wat moet je de volgende keer verbeteren?

Een laatste opmerking over website migrations

Zoals je hierboven hebt gelezen, kunnen website migraties heel erg lastig zijn. Om van jouw website migratie een succes te maken heb je een gedegen plan nodig dat nauwkeurig wordt uitgevoerd.

Monitor zowel de nieuwe staging omgeving als de nieuwe productie omgeving met ContentKing: je zult altijd actuele gegevens hebben, je kunt makkelijk SEO verandering op de pagina’s volgen, en je wordt gewaarschuwd wanneer er veranderingen en problemen zijn die een grote impact hebben.

Website migraties zijn op zichzelf al moeilijk genoeg; er is geen enkele reden om ze nog moeilijker te maken door een gebrek aan alerts en de behoefte aan handmatige checks.

Hoe is jouw migratie gegaan? Laat het ons weten 🙂

Wanneer je de website migratie checklist gebruikt, laat ons dan weten hoe de migratie gegaan is. Als er iets ontbreekt op de lijst, neem dan contact met ons op en we breiden met plezier onze handleiding voor website migraties uit.

ContentKing Academy Content Team
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Vojtěch Zach
Vojtěch Zach

Vojtěch is ContentKing’s Customer Support & Localization Manager. He is the one who will answer your questions when you reach out to us. He is a studied translator, so apart from making our users happy, he also loves to take on our localization challenges.

Lorena Torsani
Lorena Torsani

Lorena is ContentKing’s Marketing Specialist. She’s a creative thinker, who is highly enthusiastic about engaging with customers, running exciting campaigns and bringing forth some fresh ideas.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen