Introductie

We hebben al uitgebreid stilgestaan bij de architectuur van een goed vindbare webshop en het verwerken van interessante zoekwoorden. Vervolgens hebben we het technisch fundament waar webshops anno 2017 aan moet voldoen onder de loep genomen. Heb je de best practices uit voorgaande artikelen al toegepast, dan ben je goed op weg naar een uitstekend vindbare webshop.

De volgende stap is het verkrijgen van links naar jouw webshop. Dit proces noemen we ook wel linkbuilding. Links zijn essentieel voor SEO succes, zij bepalen voor meer dan 50% jouw vindbaarheid.

Webshop eigenaren worstelen het meest met dit aspect van SEO omdat dit iets is waar ze geen volledige controle over hebben. Linkbuilding hoeft echter niet moeilijk te zijn. Succes met linkbuilding vereist hetzelfde als de andere aspecten van SEO: een goede strategie en bloed, zweet en tranen.

Na het lezen van dit artikel weet je precies wat je moet doen om links naar jouw webshop te verkrijgen!

Wat is linkbuilding?

Alles wat te maken heeft met het verkrijgen van links vanaf andere websites naar jouw webshop valt onder de noemer linkbuilding. Alle links tellen als stemmen voor jouw webshop en er geldt: hoe meer, hoe beter. Links geven ook autoriteit, relevante en vertrouwen door.

Autoriteit

Autoriteit speelt een grote rol binnen SEO. Autoriteit is een waardering van de SEO potentie die op basis van diverse factoren wordt toegekend door Google. Autoriteit kun je op drie niveaus definiëren:

  1. Domein autoriteit: waardering van een domeinnaam;
  2. Pagina autoriteit: waardering van een pagina;
  3. Link autoriteit: betreft de autoriteit die een link van pagina A naar pagina B doorgeeft.

Hoe meer autoriteit, hoe beter. Veel SEO specialisten dromen bijvoorbeeld van links van autoriteiten zoals CNN.com of NU.nl.

Relevantie

Een relevante link is een link vanaf een pagina met hetzelfde onderwerp. Als je televisies verkoopt in jouw webshop dan is een link in een blogartikel over de beste TV shows op Netflix erg relevant voor jou. De relevantie van een link draagt naast de relevantie van een pagina ook bij aan de relevantie van de domeinnaam. Hierdoor zul je beter vindbaar worden in Google.

Vertrouwen

Vertrouwen is de mate waarin zoekmachines jouw domeinnaam vertrouwen. Ook hier geldt weer: hoe meer vertrouwen hoe beter. Domeinnamen die al lang bestaan genieten meer vertrouwen van zoekmachines dan nieuw geregistreerde domeinnamen. Los daarvan verdien je vertrouwen van zoekmachines door je aan hun richtlijnen te houden en links te verkrijgen van andere websites die het vertrouwen van zoekmachines hebben. Een goed voorbeeld van een vertrouwde website is wederom een nieuwswebsite zoals CNN.com of NU.nl.

Werk continu aan het verkrijgen van links vanaf vertrouwde websites en bedien je bezoekers goed. Het vertrouwen van Google volgt dan vanzelf.

Links geven dus autoriteit, relevantie en vertrouwen door. Waar moet je verder op letten tijdens linkbuilding?

De volgende eigenschappen van links doen er verder toe:

  • Link origin
  • Link target
  • De linktekst
  • Nofollow attribuut

Wanneer we het hebben over de link origin dan bedoelen we de pagina waar de link op staat. Het link target is de pagina waar naar gelinkt wordt.

Idealiter hebben de link origin en het link target hetzelfde onderwerp, dit draagt namelijk bij aan jouw relevantie. Het is goed om links naar de homepage van je webshop te hebben, maar het is ook belangrijk om links naar dieper gelegen pagina’s te hebben als je met deze pagina’s wilt scoren. Dit soort links noemen we ‘deeplinks’.

Linktekst

De linktekst is het klikbare deel van een link, meestal onderstreept en blauw.

Idealiter bevat de linktekst zoekwoorden waar je voor wilt scoren. We noemen dit ook wel exact match anchor text. Voorbeeld van een exact match anchor text: als je met een pagina wilt scoren voor “goedkope LCD televisies” en een link naar die pagina heeft linktekst “goedkope LCD televisies”.

Het is alleen wel belangrijk hier niet te ver in te gaan, als je teveel links met exact match anchor text hebt dan kan dit een signaal aan Google geven dat je hen moedwillig probeert jouw posities te beïnvloeden. Dit kan resulteren in een penalty. Zorg dat je linkteksten gevarieerd en natuurlijk zijn. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de bedrijfsnaam ook veel gebruikt wordt om te verwijzen naar jouw webshop.

Nofollow attribuut

The nofollow attribuut wordt gebruikt om aan te geven dat de link origin niet geassocieerd wilt worden met de link target. Het nofollow attribuut is in het leven geroepen als maatregel tegen linkspam.

Een link met het nofollow attribuut geeft maar beperkte autoriteit door. Dit betekent echter niet dat deze links waardeloos zijn. Integendeel, links vanaf Wikipedia hebben het nofollow attribuut maar geven evengoed autoriteit (en vertrouwen!) door. Daarnaast zijn links in de basis bedoelt om bezoekers naar een pagina te leiden.

Het is normaal om links met het nofollow attribuut te hebben, maak je hier niet druk om.

Een natuurlijk linkprofiel

Alle links naar jouw website samen vormen wat we noemen het ‘linkprofiel’ van jouw website.

Jouw linkprofiel moet natuurlijk zijn, en niet afwijken van de norm – jouw concurrentie – op een negatieve manier.

Maar wat is natuurlijk en wat niet? Dat hangt af van de markt waar je je in bevindt. In sommige markten is het normaal om veel links met exact match anchor text te hebben.

Een voorbeeld van iets wat in geen enkele markt als natuurlijk gezien wordt door Google:
Als 90% van de links naar jouw homepage bestaan uit linkteksten met daarin exact de zoekwoorden verwerkt waar jij de homepage voor wilt laten scoren dan is dat een rode vlag.

Voordat je vol aan de slag gaat met linkbuilding is het zaak dat je een goed gevoel krijgt voor het concurrentielandschap. Deze bepaalt namelijk wat je wel en niet kunt doen. Analyseer hiertoe de linkprofielen van jouw top 10 concurrenten.

Nu vraag je jezelf wellicht af: “Hoe krijg ik mensen nou zo ver om te linken naar mijn website? Wat is er zo speciaal aan mijn website?”.

Linkbuilding voor webshops komt neer op zorgen dat je in de positie bent om links te kunnen krijgen. Als je innovatieve, sexy producten verkoopt zul je op natuurlijke wijze vanzelf links krijgen van anderen. Als je niet in deze gunstige positie bent dan moet je middels slimme omwegen bedenken om te zorgen dat mensen toch geneigd zijn te linken. Daar komen de 12 linkbuilding tactieken om de hoek kijken:

  1. Blog sectie
  2. Veelgestelde vragen sectie
  3. Woordenboek sectie
  4. Handleidingen sectie
  5. Directories
  6. Benader partners
  7. Doneer
  8. Naamsvermelding bij afbeeldingen die gebruikt worden door anderen
  9. Zoek bedrijfsvermeldingen zonder link
  10. Broken link building
  11. Ego baiting
  12. Wees controversieel

1. Blog sectie

Door een blog sectie toe te voegen kun je linkwaardige content publiceren. Denk hierbij aan content die nieuwswaardig, informatief, trending of gewoon interessant is.

Het creëren en publiceren van deze content is stap 1. De volgende stap is zorgen dat mensen het onder ogen krijgen. Een goede manier om dit te doen is middels het opbouwen van relaties met ‘thought leaders’ in jouw markt. Wanneer je hen vertelt over jouw content en zij vinden deze interessant dan is de kans groot dat ze deze delen binnen hun netwerk.

2. Veelgestelde vragen sectie

Je kunt waarschijnlijk direct 20 veelgestelde vragen opschrijven over jouw markt. Wanneer je hier een paar uur de tijd voor neemt dan kom je zo tot 100. Laat je inspireren door Google Suggest, AnswerThePublic.com en vragen die mensen stellen op platformen zoals Quora en Yahoo! Answers.

Prioriteer de vragen aan de hand van zoekvolume en begin met schrijven van de antwoorden voor de vragen met het meeste zoekvolume. Categoriseer de veelgestelde vragen zodat bezoekers makkelijk kunnen navigeren. Om succesvol te zijn moet je flink uitpakken en de antwoorden zo goed mogelijk maken. Denk hierbij aan het opnemen van afbeeldingen, video’s en links. Hanteer de omgekeerde piramide om de vragen direct aan het begin van het antwoord te beantwoorden.

Voor het voorbeeld van de webshop in televisies kun je bijvoorbeeld de volgende categorieën hebben in de veelgestelde vragen sectie:

    Ophangen
    • Welke televisies kan ik aan de muur hangen?
    • Wat is het maximum gewicht voor een muurbeugel?
    • Hoe bevestig ik een muurbeugel op?
    • Hoe bevestig ik een muurbeugel aan een gipswand?

    Keuze maken

    • Welke televisies zijn het scherpst?
    • Welke televisie merken zijn het best?
    • Welke televisie moet ik kopen?
    • Welke kleine televisie is het best?
    • Welke televisie technologie is het beste voor je ogen?
    • Welke televisie is het beste voor gamen?

    Geluidsinstallaties

    • Welke geluidsinstallaties raad je aan voor televisies van mark X?

Hoe de veelgestelde vragen sectie zorgt voor links
Men houdt ervan om snel een compleet antwoord op hun vraag te krijgen. Je voegt waarde toe als je dit kunt en mensen zullen geneigd zijn jouw antwoorden te delen op social media en fora.

Daarbij komt dat als jouw veelgestelde vragen hoog scoren in Google dat je in aanmerking komt voor de featured snippet resultaten. Zie hieronder een voorbeeld:

Featured snippet

Distributie van link autoriteit
De links die je krijgt geven allemaal autoriteit door aan jouw veelgestelde vragen pagina’s. Als webshop wil je goed vindbaar zijn met je categorie- en productpagina’s. Daarom is het van belang om van je veelgestelde vragen pagina’s te linken naar je categorie- en productpagina’s en andersom. Vanuit gebruikersperspectief is het daarnaast ook handig om snel naar veelgestelde vragen te kunnen springen rondom een productcategorie of product.

FAQ example

3. Woordenboek sectie

Een woordenboek sectie heeft veel weg van een veelgestelde vragen sectie, alleen het type content is anders.

Dictionary example

Volg daarom voor de woordenboek sectie hetzelfde proces en de richtlijnen zoals beschreven voor de veelgestelde vragen sectie:

  • Prioriteer de woordenboek termen aan de hand van zoekvolume en begin met schrijven voor de termen met het meeste zoekvolume.
  • Neem afbeeldingen, video’s en links op.
  • Hanteer de omgekeerde piramide.
  • Categoriseer de woordenboek termen.
  • Link van de woordenboek termen naar categorie- en productpagina’s en vica versa.

4. Handleidingen sectie

Als je producten met een handleiding verkoopt, zet dan alle handleidingen online. Zet je ze online als normale pagina’s, pak het artikel over de architectuur van goed vindbare webshops erbij om te zien hoe je die ook alweer optimaliseert. Zet je ze online als PDF’s, optimaliseer deze dan ook. Zie hier een goed artikel over het optimaliseren van PDF’s.

Het toevoegen van een handleidingen sectie is met name interessant als je producten verkoopt die geen gemeengoed zijn. Dan heb je de grootste kans op het verkrijgen van gerichte bezoekers. Ook hier geldt weer: link vanaf de handleidingen naar de categorie- en productpagina’s en vica versa.

5. Directories

In de begindagen van het web waren directories dé manier om te navigeren op het web en om nieuwe websites te ontdekken. Een directory is een overzicht van links naar websites, vaak geordend op basis van onderwerp. Tegenwoordig kan het nog steeds nuttig zijn om een vermelding in een directory te krijgen, maar alleen als deze goed onderhouden worden.

Voorbeelden van directories:

  • Markt gerelateerd
  • Lokale bedrijven in een regio
  • Alumni registers

Let op: vermijd directories die door Google als onbetrouwbaar gezien zouden kunnen worden. Als je bijvoorbeeld links naar 18+ websites ziet dan is dit een teken aan de wand dat je daar niet tussen wilt staan, tenzij dat jouw markt is uiteraard.

6. Benader partners

Een van de eerste dingen om te doen met linkbuilding is door je rolodex heen gaan: met welke organisaties heb je al een bestaande relatie? Kun je hen vragen om naar jou te verwijzen? Denk hierbij aan klanten, leveranciers, brancheorganisaties maar ook de lokale hockeyclub die je sponsort.

Op zoek naar nieuwe partners
Een slimme webshop eigenaar is constant op zoek naar nieuwe partners. Houdt bijvoorbeeld in de gaten of er nieuwe website in jouw markt gelanceerd worden en onderzoek of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. Misschien dat zij op zoek zijn naar artikelen die jij kunt aanleveren.

Onderzoek ook periodiek wat voor linkbuilding activiteiten de concurrentie uitvoert. Dit is een goede om nieuwe potentiële partners op het spoor te komen.

Let op: links waar voor betaald is moeten volgens Google het nofollow attribuut bevatten.

7. Doneer

Organisaties geven vaak credit aan donateurs. Zet eens op een rijtje aan welke organisaties jij doneert, of zou kunnen doneren. Hebben zij een overzicht van bedrijven die hen steunen op hun website? Als ze toch al credit geven aan donateurs, dan kunnen ze dit ook aan jou doen.

In de softwarebranche is het bijvoorbeeld heel gebruikelijk om Open Source software te gebruiken. Veel van deze Open Source software leven van donaties en – voor de werving van nieuwe donateurs – zijn transparant over wie hen steunen met een vermelding (en een link!).

Let op: links waar voor betaald is moeten volgens Google het nofollow attribuut bevatten.

8. Naamsvermelding bij afbeeldingen die gebruikt worden door anderen

Wanneer andere websites afbeeldingen van jou gebruiken zonder toestemming kun je hen benaderen om een naamsvermelding te krijgen met een link.

Het vinden van websites die jouw afbeeldingen gebruiken
De eerste stap is het vinden van websites die jouw afbeeldingen gebruiken. Dat kan middels Google’s reverse images search functionaliteit of een tool zoals Imageraider. Houdt bij welke websites jouw afbeeldingen gebruiken.

Google images search

Benader de websites
Benader de website eigenaren en vraag om een naamsvermelding met een link. De meeste website eigenaren zullen verrast zijn door jouw bericht en staan vaak open voor het toekennen van de naamsvermelding.

Monitor vermeldingen van jouw bedrijf of website die niet gelinkt zijn.Gebruik hiervoor een tool zoals mention.net of RankTank’s Unlinked Mentions Finder. Als je een vermelding hebt zonder link, benader de website eigenaar dan om een link toe te voegen aan de vermelding.

10. Broken linkbuilding

Broken link building is een tactiek waarbij je websites die linken naar pagina’s die niet meer bestaan een correct werkend (en vaak beter) alternatief biedt.

Stap 1 is dus op zoek gaan naar websites die linken naar niet bestaande pagina’s van jouw concurrenten. Met een tool zoals Ahrefs kun je die snel opzoeken:

Broken linkbuilding

Maak een overzicht van dit soort pagina’s, en creëer een alternatief op jouw website om naar te linken. Benader vervolgens de website eigenaar: leg uit dat je zag dat de link op zijn of haar website niet meer werkte, dat jij een goed alternatief hebt en de vraag of ze naar jouw alternatief zouden willen linken in plaats van de niet werkende pagina van de concurrent.

11. Ego bating

Een andere effectieve manier van linkbuilding is ‘ego baiting’: het vermelden van anderen en/of samenwerken met anderen bij de creatie van jouw content. Zij helpen vaak met het promoten van jouw content, want zij worden er immers in genoemd. Enkele populaire voorbeelden:

12. Wees controversieel

Als je het steeds op veilig speelt dan schop je het niet ver in een concurrentie intensieve markt. Soms moet je wel controversieel zijn om je kop boven het maaiveld uit te kunnen steken.

Brainstorm over onderwerpen die sterk gerelateerd zijn aan de business en mensen triggert. Voorbeelden:

Conclusie

Maak niet de fout door te denken dat linkbuilding onmogelijk is. Ook jij kunt links naar jouw webshop verkrijgen. Met de 12 linkbuilding tactieken uit dit artikel kun je direct aan de slag.

Onthoud dat de ideale link autoriteit heeft, relevant is, vertrouwen doorgeeft en de linktekst zoekwoorden bevat waar jij voor wilt scoren. Staar je hier echter niet blind op: iedere link draagt bij aan de vindbaarheid van jouw webshop. Houdt jouw linkprofiel goed in de gaten, deze moet namelijk wel natuurlijk blijven.

Happy hunting!

Waarom wachten? Probeer het direct.

Eindelijk doorhebben wat er werkelijk gebeurt op jouw website.
Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.