Academy
De Rol van UX in SEO in het kort

Dit is hoe een geweldige user experience eruit ziet:

  • Geef gebruikers een bevredigend antwoord op hun vraag.
  • Doe dit razendsnel…
  • …via een site die op elk apparaat eenvoudig te gebruiken is.

Je kunt dit bereiken met deze vier stappen:

  1. de zoekintentie begrijpen;
  2. de werkelijke klik krijgen;
  3. de zoekopdracht van de bezoeker beantwoorden …
  4. waarbij de pagina’s snel worden geladen, de website op elk apparaat bruikbaar is en de usability goed is.

Je wint het hart van jouw gebruikers en zoekmachines als je een geweldige user experience biedt.

In de afgelopen jaren is user experience (UX in het kort) een belangrijke ranking factor voor Google geworden. Om deze reden hebben meer en meer SEO specialisten interesse gekregen in UX.

We introduceren hier twee vaak verkeerd begrepen termen, dus laten we eerst uitleggen wat we daarmee bedoelen:

1) Als we het over “ranking factor” hebben, bedoelen we een element dat jouw ranking beïnvloedt.

2) Wanneer we het hebben over “user experience” in de context van internet, definiëren we als een geweldige user experience dat wat:

  • gebruikers een bevredigend antwoord op hun vraag geeft.
  • dit razendsnel doet…
  • …via een site die op elk apparaat eenvoudig te gebruiken is.

Dus: UX is belangrijk voor SEO. Maar hoe creëer je een geweldige user experience die de rest van jouw SEO-prestaties niet schaadt?

Dat is precies wat we in dit artikel zullen behandelen!

Gebruikers een bevredigend antwoord geven

Gebruikers hebben een vraag en willen een bevredigend antwoord.

Een bevredigend antwoord betekent een antwoord dat enorm helpt bij hun zoektocht naar antwoorden — of deze zoektocht misschien zelfs beëindigt — omdat je hun vraag hebt beantwoord.

Om erachter te komen hoe je het antwoord kunt opstellen dat jouw gebruikers zoeken, moet je hun “zoekintentie” begrijpen.

De zoekintentie is het ‘waarom’ achter een zoekopdracht - waarom zoekt deze persoon? Welk probleem willen ze oplossen? Het uitzoeken van de zoekintentie achter een zoekopdracht is de eerste stap om met een bevredigend antwoord te komen. Als deze stap mislukt, zal het volgende ook niet lukken: een geweldige user experience leveren, organisch verkeer genereren en verkopen.

Nadat je de zoekintentie achter de zoekopdracht hebt ontdekt, is de volgende stap het antwoord maken - in de vorm van content. Die content kan op verschillende manieren worden verpakt; denk hierbij verder dan alleen aan tekst. Andere content typen zoals afbeeldingen, video’s, presentaties, podcasts en handige tools kunnen ook een belangrijke rol spelen.

Begrijp de zoekintentie

We hebben hier een kader opgesteld om de zoekintentie te classificeren. We hebben de verschillende zoekintenties onderscheiden en gecategoriseerd aan de hand van de typen zoekopdrachten die je wellicht al kent:

  1. Informatief
  2. Navigatie
  3. Commercieel
  4. Transactioneel

Informatieve zoekopdrachten

Bezoekers stellen informatieve vragen wanneer ze iets willen leren en onderzoeken.

Dit soort vragen zijn typisch voor bezoekers in de “bewustwordingsfase”: de eerste fase van het kooptraject.

1. onderzoeksintentie

Wanneer bezoekers een onderzoeksintentie hebben, willen ze iets leren. Ze willen hun kennis verrijken. Dit kan betekenen dat ze op zoek zijn naar een eenvoudige instructievideo waarin bijvoorbeeld wordt uitgelegd hoe ze een stropdas moeten strikken, maar het kan ook betekenen dat ze uitgebreide informatie willen over een historische gebeurtenis.

Dit type zoekintenties levert vaak video’s of zichzelf staande artikelen op.

Voorbeeld zoekopdracht: “how to make pancakes

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “how to make pancakes”.

Het artikel Good Old Fashioned Pancakes dat bovenaan de lijst staat heeft een featured snippet, dus het krijgt heel veel aandacht.

Wat maakt deze content zo geweldig?

Het bevat:

  • een uitgebreid recept dat 11,000 recensies heeft.
  • een video hoe de pannenkoeken gebakken moeten worden.
  • Schema markup om zoekmachines context te geven.

2. Quick-answer intentie

Bezoekers willen een snel antwoord. Dit zijn vaak zoekopdrachten met 0 klikken, wat betekent dat de zoekopdracht van de bezoeker wordt beantwoord in de SERP en niet resulteert in een daadwerkelijke klik naar een website.

Voorbeeld zoekopdracht: “weather new york

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “weather new york”.

Voorbeeld content: New York, NY 10 Day Weather

3. Nieuws intentie

Bezoekers zoeken naar nieuws over een recent evenement.

Voorbeeld zoekopdracht: “uber Q2 2019 earnings

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “uber Q2 2019 earnings”.

Voorbeeld content: Uber’s stock plummets after disappointing Q2 earnings

4. Visuele intentie

Bezoekers zoeken naar inspiratie of voorbeelden.

Voorbeeld zoekopdracht: “decoration boy room

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “decoration boy room”.

Voorbeeld content: Boys’ Bedroom Decor on Pinterest

Hier weten bezoekers welk merk ze zoeken; ze gebruiken alleen een zoekopdracht om te navigeren.

5. Merkintentie

Bezoekers zijn op de hoogte van een merk en zijn specifiek op zoek naar iets dat verband houdt met dat merk.

Dit soort vragen zijn typisch voor bezoekers in de “interesse” fase van de koopcyclus.

Voorbeeld zoekopdracht: “nikola tesla wikipedia

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “nikola tesla wikipedia”.

Voorbeeld content: Nikola Tesla

6. Video intentie

VBezoekers willen videoresultaten zien.

Voorbeeld zoekopdracht: “avengers endgame trailer

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “avengers endgame trailer”.

Voorbeeld content: Marvel Studios’ Avengers: Endgame - Official Trailer

Commerciële zoekopdrachten

Bezoekers die commerciële zoekopdrachten gebruiken, weten al wat ze willen. Ze weten gewoon nog niet waar ze het zullen kopen. Deze vragen zijn typisch voor gebruikers in de overwegingsfase van de koopcyclus.

7. Commerciële intentie

Bezoekers willen producten of diensten vergelijken. Vaak bevatten deze zoekopdrachten woorden als “review” or “best.”

Voorbeeld zoekopdracht: “best usb-c hub

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “best usb-c hub”.

Voorbeeld content: The Best (and Worst) USB Type-C Hubs

Transactionele zoekopdrachten

Bezoekers die transactionele zoekopdrachten gebruiken staan op het punt om te kopen en weten ook waar ze dat moeten doen.

8. Transactionele intentie

Bezoekers willen iets kopen.

Voorbeeld zoekopdracht: “buy sneakers online”. (Interessant is dat als je zoekt naar “buy sneakers” je lokale resultaten krijgt; Google neemt aan dat je ze in een fysieke winkel wilt kopen in plaats van online.)

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “buy sneakers online”.

Voorbeeld content: KicksUSA’s Sneakers category page

9. Lokale intentie

Bezoekers zijn op zoek naar iets dat rechtstreeks verband houdt met een locatie. Hier willen ze vaak iets kopen.

Voorbeeld zoekopdracht: “pasta restaurant in amsterdam

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “pasta restaurant in amsterdam”.

Voorbeeld content: Italian Restaurants in Amsterdam

Intentie onbekend

10. Gesplitste intentie

Wanneer we query’s classificeren als “gesplitste intentie”, betekent dit dat de intentie onduidelijk is of dat er meer dan één intentie kan zijn.

Voorbeeld zoekopdrachten: “object” of “knitting

De resultaten voor de zoekopdracht ‘object’ zijn gericht op navigatie. Google weet niet zeker welke resultaten het je moet laten zien, dus het verklaart de verschillende betekenissen van het woord, en dit leidt waarschijnlijk tot een vervolg-zoekopdracht.

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdracht “object”.

De resultaten voor “knitting” zijn een mix van lokale activiteiten, video’s over hoe te breien en uitleg over wat breien is.

Een screenshot van de resultaten voor de zoekopdrachten voor de zoekopdracht “knitting”.

Lees verder

Het effect van het aantal woorden op bevredigende antwoorden

Een bevredigend antwoord kan heel kort zijn! Je hoeft niet een artikel van 3.000 woorden te schrijven om te ranken voor de zoekopdracht “denzel washington age”.

Probeer niet een eenvoudige vraag te beantwoorden met een artikel van 3000 woorden. Op die manier mis je de zoekintentie.

Samengevat, dit is wat je kunt doen om een gebruiker een bevredigend antwoord te geven:

  1. Begrijp de zoekintentie van de gebruiker.
  2. Creëer content dat echt de vraag beantwoord en maak daarbij gebruik van content types die het meest kunnen helpen.
  3. Zorg ervoor dat het artikel zo lang of kort is als nodig is.

Krijg de klikken van de gebruikers

Je weet voor welke zoekopdrachten je wilt ranken. Je hebt de beste content gemaakt die begint te scoren … maar krijg je er klikken van de gebruiker door? Zijn jouw snippets aantrekkelijk en vallen ze op?

De meeste mensen vergeten deze fase, maar het is essentieel voor het leveren van een geweldige user experience: ranken voor een zoekopdracht betekent niets als mensen niet op jouw snippet klikken.

Dus hoe krijg je nou die klikken?

Laten we dit illustreren met behulp van de voorbeeld zoekopdracht “best cbd oil” en het onderstaande snippet:

Een screenshot van een SERP snippet voor de zoekopdracht “best cbd oil”.

  • Title: de titel moet veel korter zijn, maar het bevat de meest belangrijke trefwoorden aan het begin, en het bevat ook wat CBD olie doet: title should have been shorter, but it does contain the most important keywords at the start, and it also includes what the CBD oil addresses: verlichting van angst, pijn en stress.
  • URL: alhoewel het /news/ gedeelte van de URL weggelaten had kunnen worden, is het nog steeds kort, dus is het OK.
  • Sterren: de sterren helpen het fragment op te vallen tussen de concurrentie en ze voegen geloofwaardigheid toe.
  • Description: het artikel is recent geüpdatet, en hoewel het korter had kunnen zijn, beschrijft het precies wat we zoeken: ze hebben honderden soorten CBD olies gerecenseerd en een simpele lijst voor ons gemaakt.

Dit snippet scoort de klikken.

Het vertrouwen van de gebruiker winnen

Je hebt de klikken gekregen, gebruikers zijn op jouw pagina terecht gekomen. Maar heb je hun vertrouwen verdiend?

Vandaag de dag moeten we het ook over vertrouwen en geloofwaardigheid hebben.

Vooral voor “Your Money or Your Life” (YMYL) zoekopdrachten zijn deze twee erg belangrijk. Zou jij bijvoorbeeld jouw inkomsten delen via een onzekere verbinding of medisch advies inwinnen van een compleet onbekende zonder medische achtergrond?

Nee, en terecht: dit zijn gevoelige onderwerpen.

Om het vertrouwen van gebruikers te winnen en geloofwaardig te zijn, moet je:

  • jouw pagina’s via een beveiligde verbinding aanbieden (HTTPS).
  • reviews en testimonials hebben.
  • je feiten kunnen onderbouwen met behulp van met gezaghebbende bronnen, en jouw artikelen door experts op onwaarheden laten controleren.

Als je bijvoorbeeld schrijft over iets willekeurigs, zoals bultjes op je tandvlees, en je bent geen medische specialist, kun je nog steeds een geweldig artikel schrijven en het door een medische professional laten controleren. En laat jouw bezoekers dan zien dat dit is gebeurd. Dit laat zien dat je dingen serieus neemt en ernaar streeft om de beste informatie te bieden.

Hier is een voorbeeld waar dit goed wordt gedaan:

Een screenshot van een op feiten gecontroleerd artikel in de gezondheidssector.

Lees verder

Antwoord de vraag snel

Niemand wacht graag en jouw bezoekers zijn niet anders.

Volgens Google, verlaat 53% van de mobiele site bezoeken elke pagina die langer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Zorg ervoor dat je jouw bezoekers snel hun antwoorden geeft.

In detail uitleggen hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw pagina’s snel worden geladen, valt buiten de scope van deze sectie; dat verdient een eigen artikel. Maar hieronder kun je echter wel nuttige tips vinden om alvast een begin te maken.

Wat echt belangrijk is voor jouw gebruikers, is hoe snel jouw pagina’s bruikbaar zijn. In technische termen noemen we dat “Time to Interactive” (TTI).

Volg deze best practices om ervoor te zorgen dat jouw pagina’s razendsnel laden:

  • Gebruik een Content Delivery Network (CDN).
  • Gebruik caching en file compression. Verklein jouw JS en CSS.
  • Vermijd render-blocking resources.
  • Lazy-load jouw afbeeldingen en gebruik responsieve afbeeldingen.
  • Gebruik image formats op de juiste wijze (in het bijzonder WebP en SVG).

Om je hierbij te helpen, vind je hieronder enkele hulpmiddelen voor het analyseren en versnellen van jouw pagina’s:

Vergeet niet: voer ook echte user tests uit! Een tool kan niet alles doen; uiteindelijk is dat jouw gebruikers een geweldige user experience hebben het enige dat telt.

Lees verder

Een website die op elk apparaat eenvoudig te gebruiken is

Geweldige usability

Gebruikers willen websites die gemakkelijk te gebruiken zijn. Hoe gebruiksvriendelijk een website is, wordt de usability genoemd.

Kort gezegd valt dit uiteen in;

  • een duidelijke navigatiestructuur op jouw website en pagina’s;
  • een duidelijke heading structuur;
  • content gestructureerd door middel van de omgekeerde pyramide;
  • content opgemaakt voor goede leesbaarheid;
  • content upgrades om de bruikbaarheid ervan te vergroten.

Een duidelijke navigatiestructuur

Laten we eens een paar voorbeelden bekijken om te zien wat we bedoelen met een duidelijke navigatiestructuur:

De outdoor store REI heeft goed werk verricht om navigatie te maken die echt duidelijk is. Hun hoofdnavigatie is georganiseerd op basis van de doelen van hun gebruikers: kamperen en wandelen, klimmen, fietsen, enzovoort. Binnen die doelen valt het uiteen in wat je nodig hebt om dat doel te bereiken. Dat kan een rugzak, een tenje of een slaapzak zijn.

Een screenshot van REI’s hoofdnavigatie.

Je kunt de navigatie op de pagina ook gebruiken voor lange artikelen. Hierdoor kunnen jouw gebruikers onmiddellijk naar de meest relevante sectie gaan en secties overslaan waarin ze niet geïnteresseerd zijn.

Hier is een voorbeeld—de navigatie op de pagina in onze uitgebreide handleiding over robots.txt bestanden:

Een screenshot van goed gebruik van een inhoudsopgave.

Een duidelijke heading structuur

Headings worden gebruikt om een webpagina hiërarchie en duidelijkheid te geven. Door ze te gebruiken, kunnen bezoekers snel een pagina scannen en kunnen zoekmachines de structuur en het onderwerp gemakkelijk begrijpen.

Het onderstaande voorbeeld toont onze handleiding voor het gebruik van redirects. De headings zijn niet alleen logisch voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines.

Een screenshot van goed gebruik van headings.

Lees verder

Content gestructureerd door middel van de omgekeerde piramide

De manier waarop je jouw inhoud structureert, heeft een enorme invloed op de usability van een pagina. Stel je voor dat je het antwoord op de vraag van je bezoeker onder aan een artikel van 3.000 woorden begraaft! Dat maakt de pagina behoorlijk onbruikbaar, wat zorgt voor slechte usability en een slechte user experience.

Pas daarom het concept van de [omgekeerde piramide](https://en.wikipedia.org/wiki/Inverted_pyramid_(journalism) toe - die journalisten al lang gebruiken. Wanneer je dit concept toepast, plaats je de belangrijkste informatie aan het begin van de content.

Content geformatteerd voor goede leesbaarheid

Maak het jouw bezoekers gemakkelijk om jouw inhoud te lezen en te verwerken met behulp van witruimte en lijstjes, en voorkom ellenlange teksten.

Een sterk voorbeeld hiervan is hoe Glen op detailed.com witruimte gebruikt; zie onderstaand screenshot. Om belangrijke secties te markeren, gebruikt hij een fraaie lichtgroene markering.

Een screenshot van goede content formattering en leesbaarheid.

Content upgrades om de bruikbaarheid te vergroten

Denk na over content upgrades om het nut van jouw pagina’s te vergroten. Hier zijn een paar voorbeelden:

Behandel je een complex onderwerp en kan een matrix, stroomschema of beslissingsstructuur jouw gebruikers helpen om dat onderwerp veel sneller te begrijpen? Laat een illustrator die upgrade uitvoeren en deze vervolgens als download aanbieden.

Een screenshot van een content upgrade in een ContentKing academy artikel.

Wat als jouw gebruikers geïnteresseerd zijn in jouw inhoud, maar op dit moment geen artikel van 5.000 woorden kunnen lezen? Laat ze hun e-mailadres invullen zodat je hen het artikel in een PDF-versie kunt sturen. Hier is een voorbeeld van Raynernomics:

Een screenshot van  PDF-download functionaliteit voor een artikel.

Als iemand jouw pagina leest om te zien hoeveel geld hij kan lenen om een huis te kopen, kan het erg handig zijn om een calculator op de pagina te zetten, zodat de gebruiker een indicatie kan krijgen van wat ze kunnen verwachten.

Zo doet MoneySaving Expert.com dit:

Een screenshot van een hypotheek calculator.

Prop de pagina niet vol met advertenties en pop-ups

Veel bedrijven vertrouwen op de verkoop van advertenties als een bedrijfsmodel … maar in de meeste gevallen zijn advertenties slechts een afleiding voor jouw bezoekers. Doe het rustig aan.

In sectie 6.7 van Quality Rater Guidelines van Google worden ‘verstorende advertenties’ meerdere keren genoemd. Dat is niet voor niets, omdat ze de ervaring van een bezoeker schaden.

Hier is een voorbeeld van een pagina waarvan de inhoud in feite begraven is onder advertenties:

Een screenshot van een pagina gevuld met advertenties.
Prop de pagina niet vol met advertenties.

Hetzelfde geldt voor pop-ups om aanmeldingen voor een nieuwsbrief te verzamelen of whitepapers aan te vragen. Vaak zijn websites geprogrammeerd om een pop-up weer te geven nadat een bezoeker 30 seconden op een website is. Maar, wat als de gebruiker een aantal websites op verschillende tabbladen heeft geopend?

That user is then presented with something like this when visiting the tab:

Een screenshot van een pagina gevuld met pop-ups en bars die om jouw aandacht vragen.
Wees voorzichtig met het gebruik van pop-ups.

Mobielvriendelijkheid

Mobielvriendelijkheid is een essentieel onderdeel van het leveren van een geweldige user experience. Gebruikers moeten jouw website eenvoudig en op elk apparaat kunnen gebruiken.

Je moet een responsive website hebben die ervoor zorgt dat de tekstgrootte op elk apparaat leesbaar is, de inhoud niet breder is dan het scherm en er voldoende ruimte is tussen klikbare elementen.

Google’s mobielvriendelijke test helpt je de mobielvriendelijkheid van jouw website te analyseren.

De rol van UX in SEO samengevat

UX speelt een enorme rol in SEO. Als je wilt excelleren in SEO, moet je ervoor zorgen dat jouw UX goed werkt.

Dit is hoe een geweldige user experience eruit ziet:

  1. Geef gebruikers een bevredigend antwoord op hun vraag.
  2. Doe dit razendsnel…
  3. …via een site die op elk apparaat eenvoudig te gebruiken is.

Je kunt dit bereiken door:

  1. de zoekintentie te begrijpen;
  2. de klik te krijgen;
  3. de zoekopdracht van de bezoeker te beantwoorden…
  4. …waarbij de pagina’s snel worden geladen, de website op elk apparaat bruikbaar is en de usability goed is.

Je wint het hart van jouw gebruikers en zoekmachines als je een geweldige user experience biedt.

ContentKing Academy Content Team
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Vojtěch Zach
Vojtěch Zach

Vojtěch is ContentKing’s Customer Support & Localization Manager. He is the one who will answer your questions when you reach out to us. He is a studied translator, so apart from making our users happy, he also loves to take on our localization challenges.

Vincent van Scherpenseel
Vincent van Scherpenseel

Vincent is ContentKing’s Chief Executive Officer. Hij is gek van product management en houdt ervan om op het snijvlak van design, ontwikkeling en business te werken. Dit maakt ContentKing de perfecte uitdaging voor hem.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen