Academy

Wat is een URL?

URL staat voor Universal Resource Locator. URLs beschrijven de locatie van een document of pagina voor bezoekers en zoekmachines.

Best practices voor een SEO-vriendelijke URL structuur

Google schrijft: “De URL-structuur van een site moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Probeer uw inhoud zo te organiseren dat de URL’s logisch zijn opgebouwd en op een manier die begrijpelijk is voor mensen…”.

Dat klinkt logisch, maar hoe doe je dat?

SEO-vriendelijke URLs zijn:

  • beschrijvend en leesbaar
  • kort
  • consistent

Voorbeelden van goede en slechte URLs

Hier is een voorbeeld van een goed URL:

https://www.example.com/iphone-8

en hier is een voorbeeld van een slecht URL:

https://www.example.com/index.php?productID=83671

Beschrijvende en leesbare URLs

Een potentiële bezoeker moet een idee krijgen van de inhoud van een pagina door alleen maar naar de URL te kijken. Ze zijn meer geneigd om op een zoekresultaat van Google te klikken wanneer dit een beschrijvend en leesbaar URL heeft.

Trefwoorden in URLs

Neem één of twee belangrijke trefwoorden op in de URL. Dit helpt zowel zoekmachines als bezoekers begrijpen wat ze van een URL kunnen verwachten.

Vermijd stopwoorden in URLs

Vermijd stopwoorden (“grammatica” woorden die niet zoveel zeggen) in URLs. Zij voegen geen waarde toe aan URLs; ze maken een URL alleen maar langer en minder leesbaar.

Hier is een voorbeeld van een goede URL:

https://www.example.com/blog/best-advice-for-copywriter/

en hier is een voorbeeld van een slechte URL:

https://www.example.com/blog/the-best-advice-for-a-copywriter/

Vermijd parameters in URLs

Vermijd parameters in URLs zoveel mogelijk. Zij geven bezoekers en zoekmachines geen context, en kunnen zelfs duplicate content veroorzaken.

Hier is een voorbeeld van een slechte URL:

www.example.com/index.php?product=331

We begrijpen dat in sommige gevallen je het gebruik van parameters in URLs niet kunt vermijden. Probeer in die gevallen het aantal zo klein mogelijk te houden.

Scheid woorden door middel van koppeltekens

Scheid woorden door middel van koppeltekens (-). Hoewel zoekmachines een laag streepje (_) als scheiding voor woorden ondersteunen, geven de ogen van jouw lezers de voorkeur aan koppeltekens.

Gebruik niet te veel trefwoorden in je URLs

Te veel trefwoorden in je URLs schaden de leesbaarheid en het is duidelijk teken van over-optimalisatie. Vermijd het dus. Het voegt geen waarde toe, en het kan zelfs een negatief effect hebben op jouw SEO prestatie.

Houd URLs kort

Bezoekers en zoekmachines houden beiden van korte URLs, dus maak ze zo kort mogelijk. Gebruik zo min mogelijk mappen, en als je er één kunt gebruiken, doe dat dan.

Korte URLs zijn echter alleen een techniek en niet het uiteindelijke doel. Jouw doel is om leesbare en logische URLs te hebben.

Houd URLs consistent

Je zult één manier moeten kiezen hoe je je URLs opbouwt en deze blijven gebruiken. Deze manier van jouw URLs structureren wordt jouw URL structuur genoemd. Maar waar kun je uit kiezen? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, laten we eens kijken naar hoe een URL opgebouwd is.

De anatomie van een URL

The anatomy of a URL
Let’s break down https://www.example.com/about/team?member=kevin#experience:

  • Protocol: https://
  • Sub-domein: www
  • Domein: example.com
  • Directory: about
  • Pagina: team
  • Parameters: ?member=kevin
  • Fragment: #experience

Protocol: HTTP of HTTPs

Kies of je jouw URLs wilt aanbieden via een beveiligde verbinding door middel van het HTTPs protocol.

Best practice
Het is aan te raden jouw URLs aan te bieden via HTTPs. Als je bezig bent met de overstap van HTTP naar HTTPs, zorg er dan voor dat je de je verzoeken voor de HTTP variant van de URLs laat verwijzen naar de HTTPs variant van URLs. En omgekeerd.

Subdomein of geen subdomein

Kies of je het www subdomein wilt gebruiken.

Best practice
Als je ervoor kiest www te gebruiken, zorg ervoor dat URLs zonder het www subdomein naar de juiste URL variant met www verwijzen. En omgekeerd.

Domeinnaam

De domeinnaam bestaat uit een naam en een extensie: een topleveldomein (TLD).

Best practice
Als het mogelijk is een nieuw domein te kiezen, kies er dan één dat kort en makkelijk te onthouden is.

Directories in URLs

Hoewel het belangrijk is om URLs zo kort mogelijk te houden, is het ook aan te raden om gerelateerde URLs op jouw website te groeperen door middel van directories. Directories kunnen erg handig zijn, zelfs voor websites met maar 50 pagina’s.

Vind je het vanwege de omvang van jouw website moeilijk jouw URLs te organiseren in één directory? Je kunt sub-directories gebruiken als je het je helpt bij het ordenen, maar gebruik zo min mogelijk directories per URL.

Best practice
Kies korte namen voor directories, zodat jouw URLs zo kort mogelijk zijn.

Hier is een voorbeeld van goed gebruik van een directory:

https://www.example.com/men/socks/tommy-hilfiger/

en hier is een voorbeeld van slecht gebruik:

https://www.example.com/men-fashion/socks-for-men/tommy-hilfiger-men/

Parameters in URLs

Parameters in URLs worden vaak gebruikt om gegevens door te geven. Zoals hierboven genoemd, vermijd parameters in URLs zoveel mogelijk. Deze parameters geven geen context aan bezoekers of aan Google.

Fragmenten in URLs om naar een sectie te gaan

Fragmenten worden in URLs gebruikt om naar een bepaalde sectie op een pagina te gaan.

Een voorbeeld van een URL met een fragment: https://www.example.com/about/team/#king-kevin

# is het fragment en king-kevin is de fragment identifier in dit voorbeeld.

Hoofdlettergebruik

Casing
URLs zijn hoofdlettergevoelig. Dit betekent dat https://example.com/url-a/ and https://example.com/url-A/ worden gezien als verschillende URLs. Gebruik alleen URLs met kleine letters.

Wanneer je links maakt is het makkelijk om een typefout te maken waardoor beide versies van de URLs geïndexeerd worden. Dit is duplicate content en moet vermeden worden.

Best practice
Wanneer een URL met hoofdletters wordt opgevraagd, zal het naar de juiste versie in kleine letters moeten verwijzen naar de canonieke versie met een 301-redirect. Als dat niet mogelijk is, zorg er dan voor dat je een canonieke URL voor de canonieke versie implementeert.

Een schuin streepje, of juist niet?

To slash, or not to slash?

Kies ervoor of je een / wilt gebruiken aan het einde van elke URL. Als je ervoor kiest het te gebruiken, zorg ervoor dat URLs zonder een / aan het einde naar de URL versie met een/ aan het einde geleid worden. En omgekeerd!

Moet ik een extensie gebruiken, of niet?

Je kunt ervoor kiezen om URLs een extensie te geven, bijvoorbeeld .php, .html of .aspx. Het is echter aan te raden deze te vermijden omdat:

  • het URLs langer maakt
  • het meer typfouten op kan leveren wanneer mensen de URL rechtstreeks in hun adresbalk aanpassen.
  • het migreren naar een ander platform meer complex en riskanter maakt omdat je eigenlijk geen URLs hoeft te migreren.

Definieer een Informatie Architectuur

De Informatie Architectuur van een website definieert onder andere hoe jouw content toegankelijk wordt gemaakt voor bezoekers. Het definieert de relaties tussen de pagina’s en welk URLs en directories gebruikt moeten worden. Een Informatie Architectuur is goed omdat het iedereen duidelijkheid geeft welke URLs gebruikt moeten en het dwingt je om na te denken over jouw URLs. Dit is belangrijk want de URLs die je kiest moeten klaar zijn voor de toekomst.

Stel je voor dat je je in het zweet gewerkt hebt en je ziet eindelijk je organische verkeer omhoog gaan… Op dit moment van triomf zul je niet directories of pagina’s willen wijzigen, aangezien dit betekent dat je dan redirects moet implementeren om bezoekers en zoekmachines naar de nieuwe URLs te sturen. Denk dus vooruit bij het kiezen van URLs.

Voorbeeld: als je elk jaar in een wedstrijd of competitie deelneemt en erover schrijft, heeft het geen zin het jaar in de URL op te nemen. Kies een algemeen URL dat elk jaar hergebruikt kan worden. Er is altijd een kans dat er naar jouw pagina gelinkt wordt op andere websites. Je wilt natuurlijk deze authority gebruiken die deze links aan jouw geven. Houd ze dus hetzelfde.

Het gebruik van URLs bij het maken van links

URLs worden gebruikt bij het maken van links. Bijvoorbeeld, je kunt naar een pagina linken door middel van een relative URL of een absolute URL.

Relative URL? Absolute URL? Wat zijn dat?

Relative URLs zijn URLs die niet naar het protocol, sub-domein, en domein verwijzen. Bijvoorbeeld:/about/team/

Absolute URLs zijn URLs die naar het volledige URL inclusief protocol, sub-domein en domein verwijzen. Bijvoorbeeld:https://www.example.com/about/team/

Wanneer je naar pagina’s op de eigen website linkt is het aan te raden om relative URLs te gebruiken om de volgende twee redenen:

  1. Wanneer je de domeinnaam verandert is het niet nodig alle links te veranderen. Deze blijven werken.
  2. Wanneer je een test omgeving met dezelfde content als jouw productie omgeving gebruikt, zorgen relative URLs ervoor dat de test omgeving volledig werkt.

N.B. Het is echter niet aan te raden om relative URLs in canonical URLs te gebruiken.

Conclusie

URLs spelen een belangrijke rol in jouw SEO performance. Kies URLs die beschrijvend, leesbaar en kort zijn. Wees consistent met de URLs op jouw website en je plukt daarvan de vruchten.

ContentKing Academy Content Team
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Vojtěch Zach
Vojtěch Zach

Vojtěch is ContentKing’s Customer Support & Localization Manager. He is the one who will answer your questions when you reach out to us. He is a studied translator, so apart from making our users happy, he also loves to take on our localization challenges.

Vincent van Scherpenseel
Vincent van Scherpenseel

Vincent is ContentKing’s Chief Executive Officer. Hij is gek van product management en houdt ervan om op het snijvlak van design, ontwikkeling en business te werken. Dit maakt ContentKing de perfecte uitdaging voor hem.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen