Omgaan met uitverkochte producten: SEO tips en strategieën

Pagina’s met uitverkochte producten’ SEO in het kort

Pagina’s met uitverkochte producten kunnen van grote invloed zijn op jouw SEO performance, en jouw sales. Of het om producten gaat die niet meer leverbaar zijn, of om producten die uit het assortiment zijn gehaald, je moet altijd denken aan:

  1. Crawl budget
  2. SEO prestatie
  3. Gebruikerservaring.

Met deze SEO tips voorkom je de meest voorkomende fouten en leer je hoe je om moet gaan met pagina’s met uitverkochte producten.

We weten allemaal dat er veel concurrentie is tussen webshops. Je concurrenten profiteren van jouw fouten. Wil je de slimste persoon in de SERP zijn dan zal je maximaal moeten presteren.

Een aspect van webshop SEO dat vaak wordt vergeten, is het juist omgaan met uitverkochte producten. Het maakt niet uit of deze producten tijdelijk zijn uitverkocht of uit het assortiment zijn gehaald, de bijbehorende productpagina’s hebben een enorme invloed op jouw SEO performance.

Het negeren van deze gevolgen kan leiden tot het verlies van geld en klanten—en soms ook tranen en wanhoop.

Illustration — website owners with discontinued product pages

Als je er daarentegen goed mee om weet te gaan, kunnen jouw pagina’s met uitverkochte producten zelfs helpen om je rankings te verbeteren.

In dit artikel beschrijven we de best practices als het gaat om pagina’s met uitverkochte producten, zodat je harde werk niet voor niks is geweest en je verder kan met het verbeteren van jouw SEO zichtbaarheid.

Wat is een uitverkocht product?

Laten we eerst verduidelijken wat we bedoelen met een uitverkocht product.

Een uitverkocht product is een product dat tijdelijk of permanent niet meer wordt geleverd.

Screenshot - Naked Palettes uitverkochte productpagina
Naked Palette eyeliner uitverkocht door Urban Decay in 2018. Dit is hoe de productpagina er vandaag uit ziet.

Een bevoorradingstekort, seizoensgebondenheid, of problemen bij de fabrikant kunnen redenen zijn dat een product tijdelijk niet meer leverbaar is.

Als een product permanent niet meer wordt geleverd, betekent dat meestal dat het product is vervangen door een nieuwe versie of niet succesvol is gebleken, of het wordt simpelweg niet meer geproduceerd.

Best practices voor het omgaan met uitverkochte producten

Je moet inschatten of het product wel of niet weer beschikbaar zal zijn in de toekomst. Het selecteren van de beste strategie om maximale SEO-voordelen te halen uit de pagina’s met uitverkochte producten is hiervan afhankelijk.

Een tijdelijk uitverkocht product heeft een andere aanpak nodig dan een product dat er gewoonweg niet meer is. Laten we de twee types afzonderlijk bekijken.

Hoe ga je om met tijdelijk uitverkochte producten

Als je ervan uitgaat dat het product weer beschikbaar zal zijn, dan zal je de SEO waarde van de URL moeten behouden en je bezoekers moeten voorbereiden op het weer beschikbaar komen van het product. Voor een periode van vier tot acht weken neem je de volgende maatregelen:

  • Houd het product in leven en stuur de HTTP 200 OK status code terug
  • Zet “uitverkocht” of een soortgelijke tekst in de afbeelding van het product
  • Verberg de prijs van het product en voorkom dat bezoekers het product aan hun winkelmandje kunnen toevoegen
  • Informeer je bezoekers over wanneer het product weer beschikbaar zal zijn, of bied ze eventueel een manier om een notificatie te ontvangen wanneer het product weer beschikbaar is
  • Verwijder tijdelijk de productpagina van de XML sitemap en on-site zoekresultaten
  • Pauzeer alle actieve PPC campagnes die bezoekers naar de productpagina leiden
Pro tip

Zet niet “uitverkocht,” “uit het assortiment verwijderd” of soortgelijke zinnen op de detailpagina van een product. Google zou deze pagina’s door dit soort teksten kunnen opvatten als soft-404 pagina’s, wat desastreus kan zijn voor de rankings van de pagina. Precies om deze reden moet je dit soort teksten in een afbeelding plaatsen.

Wanneer de wachttijd is verstreken en je verwacht dat het product snel weer beschikbaar zal zijn, kan je de vier-tot-acht-weken periode verlengen tot wanneer je maar wil. Maar als er geen reden is om aan te nemen dat het product ooit weer beschikbaar zal zijn, beschouw het dan als verwijderd uit het assortiment.

Hoe ga je om met permanent uitverkochte producten

Als je er zeker van bent dat een product voorgoed is uitverkocht, behandel het product dat net als een product dat is verwijderd uit het assortiment. Zorg er bovendien voor dat je alle interne links verwijdert die leiden naar de productpagina.

Vervolgens evalueer je de SEO waarde van de pagina op de volgende twee punten:

  1. Zijn er externe links die verwijzen naar deze productpagina?
  2. Genereert deze productpagina nog verkeer?

Omgaan met permanent uitverkochte producten zonder SEO waarde

Als de productpagina geen waarde meer heeft, kan je een HTTP status code 410 teruggeven. Zoekmachines weten dan dat het product er niet meer is en zullen bezoekers alternatieve producten laten zien. Door op deze manier de productpagina weg te halen, bespaar je op je kostbare crawl budget. Zoekmachines hebben zo meer ruimte om de belangrijke delen van je website te crawlen.

Screenshot van een pagina met een uitverkocht product van Nikon D3400
Laat bezoekers alternatieven zien als een product is uitverkocht.
Pro tip

Door 410 te gebruiken in plaats van 404 versnel je het proces van de-indexering van een pagina. Het verschil tussen een 404 en een 410 is dat 404 “Niet gevonden” betekent, terwijl 410 staat voor “Weg” of “Verwijderd”. Met een 410 geef je een veel sterker signaal af aan de zoekmachines en het maakt duidelijk dat je de URL met opzet hebt verwijderd. Om deze reden zullen ze het sneller de-indexeren.

Omgaan met permanent uitverkochte producten met SEO waarde

Het is daarentegen een grote vergissing om een 410 terug te geven voor permanent uitverkochte producten die veel backlinks hebben en nog steeds bezoekers bereikt.

URLs hergebruiken

Ten eerste hangt het af van het karakter van de URL van de productpagina. Als het opnieuw te gebruiken is voor andere producten dan kan je simpelweg de content aanpassen en de pagina zelf behouden. Een alternatief is om de URL te gebruiken als nieuwe landing pagina die verwijst naar de voormalige content, of naar een portfolio van alternatieve relevante producten.

Wanneer de URL niet opnieuw te gebruiken is, maar nog steeds SEO waarde heeft, dan is de makkelijkste manier om het te benutten door een 301 redirect te implementeren naar de meest relevante URL. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Implementeer 301 redirects naar de meest relevante URL om soft 404 errors te voorkomen

Een redirect van een pagina’s met permanent uitverkochte producten naar andere producten kan leiden tot fouten die je het liefst wil vermijden.

Stel dat je zwarte sokken verkocht op je website, maar om één of andere reden is dit type sokken van de aardbodem verdwenen (waarschijnlijk opgegeten door een wasmachine). Omdat deze sokken enorm populair waren op het internet, had de productpagina veel links en verkeer. Je wil dit verkeer benutten om andere producten te verkopen.

Met een 301 redirect kan je andere —grotere, kleinere, of warmere—sokken aanbieden die min of meer gelijk zijn aan de sokken van weleer. Op deze manier behoud je de waarde van je URL en kan je nog steeds profiteren van de uitverkochte versie.

Wat gebeurt er als je redirect naar een niet relevante pagina?

Maar als je dezelfde redirect gebruikt om te linken naar een niet relevant item—zoals een grijze trui—kan het zo zijn dat zoekmachines een dergelijke redirect beschouwen als een soft 404 error, waarmee je al je SEO voordelen verliest.

Hetzelfde geldt voor redirects naar categorieën, of zelfs je homepage. Als je de kans hebt dan loont het om onderwerpen te redirecten naar onderwerpen en categorieën naar categorieën om een dergelijke situatie als hiervoor te vermijden. Een redirect naar de homepage zou je laatste optie moeten zijn.

Drie dingen om te onthouden

Wanneer je met uitverkochte producten te maken hebt, onthoud dan dat je deze drie zaken moet afwegen:

  1. Crawl budget behouden
  2. Waarde van de pagina behouden
  3. Een goede gebruikerservaring bieden

Er is hiervoor geen “one size fits all” aanpak, dus pas je strategie aan op basis van het doel dat je wilt bereiken.

Illustration — Balance between UX, SEO, and crawl budget

Crawl budget behouden

Wanneer het aankomt op het behouden van een balans tussen het crawl budget en de linkwaarde, raden wij aan dat je interne links monitort die leiden naar 404 or 410 pagina’s.

Waarde van de pagina behouden

Maar kijk niet alleen naar je eigen site. Je moet ook van tijd tot tijd checken of er backlinks op je site zijn die 4xx errors teruggeven en dus een redirect nodig hebben.

Een goede gebruikerservaring bieden

Terwijl je nadenkt over een oplossing voor pagina’s met uitverkochte producten moet je jezelf altijd afvragen hoe een bezoeker de oplossing zal ervaren. Laat dit je aanpak voor deze pagina’s bepalen. Aan het eind van de dag is elke website anders, en heeft daarom een eigen aanpak nodig.

En als de vraag naar een product nog steeds groot is, wat dan?

Soms is een product voorgoed uitverkocht, maar nog steeds populair bij gebruikers en het product is nog erg gewild. In zo’n geval kan je de populariteit gebruiken om mensen meer informatie te geven over het product.

Een bekend schoonheidsproduct van Urban Decay, genaamd Naked Palette, is hier een goed voorbeeld van. Deze oogschaduw was a een ware ‘must have’ voor veel vrouwen tot augustus 2018, toen het bedrijf de productie ervan staakte.

Het product is tot vandaag de dag nog steeds populair en de vraag laait af en toe weer op, zoals te zien is op Google Trends.

Screenshot van Google Trends voor Naked Palette query
Ondanks dat Naked Palette eyeliner niet meer wordt geleverd, is er nog altijd veel vraag naar.

Oftewel, de populariteit van bepaalde producten stopt niet wanneer het is uitverkocht en dat kan worden omgezet in een enorm voordeel.

Naast het aanbieden van alternatieve producten, kan een pagina met een uitverkocht product een herinnering zijn aan een product dat ooit legendarisch was en daar informatie over bieden. Informatieve content heeft een grote waarde voor de algehele SEO performance.

Conclusie

Bij uitverkochte producten gaat het allemaal om het vinden van een balans tussen het behouden van het crawl budget en de waarde van een pagina, terwijl je de bezoekers van je website tevreden houdt.

Er is geen eenduidige oplossing voor het omgaan met pagina’s met uitverkochte producten, maar één ding zeker: jouw bezoekers zijn de enigen die producten zullen kopen op je website. Een prettige gebruikerservaring is van essentieel belang als je geld wil (blijven) verdienen.

Veelgestelde vragen over uitverkochte producten

⏹️ Wat is een uitverkocht product?

Een uitverkocht product is een product dat tijdelijk of permanent niet meer wordt verkocht.

👩‍💻 Moet ik pagina’s met uitverkochte producten behouden?

Of je een pagina met een uitverkocht product moet behouden, hangt af van de verwachting of het product tijdelijk of voorgoed is uitverkocht. Ook de SEO waarde is van belang.

📈 Hoe behoud ik de SEO waarde van productpagina’s?

Je kan de pagina hergebruiken voor andere producten, landingspagina’s, of portfolios, of je kan een 301 redirect implementeren naar de meest relevante productpagina.

↩️ Moet ik uitverkochte producten redirecten naar de homepage of een productcategorie pagina?

Nee. Een dergelijke redirect kan leiden tot een soft 404 error, wat betekent dat je SEO waarde verliest. Redirect altijd naar het meest relevante segment van jouw website zoals een soortgelijk product.

ContentKing Academy Content Team
Ondřej Koraba
Ondřej Koraba

Ondřej is ContentKing’s Content Marketing Specialist. Hij is het liefst iedere dag bezig met Content Marketing, en zorgt ervoor dat onze content up-to-date en scherp blijft.

Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Vojtěch Zach
Vojtěch Zach

Vojtěch is ContentKing’s Customer Support & Localization Manager. Hij is degene die met veel plezier jouw vragen zal beantwoorden wanneer je contact met ons opneemt. Hij heeft gestudeerd voor vertaler, dus naast het blij maken van onze gebruikers, gaat hij ook graag onze lokalisatie uitdagingen aan.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen