Academy

Elke week stellen mensen dezelfde vragen op social media:

“Ik heb een interview met een SEO kandidaat—heb je adviezen?”

“Hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste persoon selecteer voor de vacature?

“Ik heb mijn vorige SEO selectieprocedure verkeerd aangepakt. Hoe doe ik het deze keer goed?”

Dit artikel beantwoordt deze vragen. We hebben het over de algemene best practices voor sollicitatiegesprekken, en de typische vragen die je kunt stellen om de vaardigheden en ervaring van jouw SEO kandidaten te kunnen vaststellen. Zo verzeker je ervan dat je de juiste persoon aanneemt voor de baan.

Voor dit artikel hebben we gesproken met een aantal mensen die jarenlang SEO-personeel hebben ingehuurd. We hebben dat opgevolgd met veel online gesprekken en last but not least delen we onze eigen ervaringen met het aannemen van SEO personeel.

Shaking the hands of the right SEO candidate

Wat is een goede SEO-kandidaat?

Om vast te stellen of iemand een geweldige SEO-kandidaat is, moet je eerst weten welke expertise en eigenschappen je zoekt. En dat is niet gemakkelijk, omdat je bij SEO vacatures vaak op zoek bent naar het schaap met de vijf poten.

Zoek je naar een SEO die hoofdzakelijk PR/outreach doet, of ben je op zoek naar een technische SEO? Moet de kandidaat andere mensen managen? Het is erg belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van wat voor soort persoon je zoekt. Lees dit artikel voor meer informatie over de verschillende rollen in SEO.

Belangrijke persoonlijkheidskenmerken die je in SEO-kandidaten wilt zien:

  • Passie: het fonkelt in de ogen wanneer ze over SEO praten.
  • Doorzettingsvermogen: de wens en vastberadenheid om hard te werken en na te denken over langetermijndoelen.
  • Vindingrijkheid: het vermogen om met creatieve oplossingen te komen wanneer ze in de  problemen komen.
    Slimheid: het vermogen om informatie kritisch te bekijken en bewijsmateriaal en andere gezichtspunten te zoeken.
  • Leren: de wens om te blijven leren. Het SEO-veld verandert voortdurend, en dus om jezelf scherp te houden, moet je blijven leren.
  • Klik: klikt het met de kandidaat? Je gaat veel samen werken, dus je moet goed met de kandidaat kunnen opschieten. Delen ze de bedrijfswaarden?

Belangrijke vaardigheden in SEO kandidaten:

  • Soft skills: ze moeten in staat zijn om te praten met zowel technische als niet-technische mensen. Soft skills zijn belangrijk: je krijgt niets gedaan als je ze niet hebt. Een belangrijk onderdeel van SEO is dat je iemand kunt overtuigen.
    Als ze het belang van "soft skills" niet begrijpen, zijn ze waarschijnlijk ook niet erg goed in het opbouwen van connecties. Dat draait allemaal om het begrijpen wat de persoon aan de andere kant wil.
  • Technische vaardigheden: ze moeten (enige) technische kennis hebben van hoe het web werkt, hoe zoekmachines werken en hoe websites werken. Maar slechts enige. Natuurlijk, als je een technische SEO inhuurt, moeten zij een solide technische achtergrond hebben; het is echter geen vereiste en ook geen garantie dat ze geweldig zijn in SEO in het algemeen.

Het kaf van het koren scheiden: de SEO audit

Veel bedrijven vragen kandidaten om een SEO-audit van een website uit te voeren, om het kaf van het koren te scheiden. Sommigen bieden compensatie, terwijl anderen dat niet doen - ze zien het als een noodzakelijke investering die de kandidaat moet doen. Het is aanbevolen dat deze audit beperkt is tot slechts één geselecteerd aspect van SEO, namelijk de technische kant, inhoud of authority & trust, afhankelijk van wat je van de kandidaat nodig hebt. Op die manier kun je echt focussen op dat aspect.
Jouw kandidaten vragen om een SEO-audit uit te voeren, heeft twee doelen:

  1. Het geeft je inzicht in hun vaardigheden en manier van denken.
  2. Het laat zien hoe serieus ze zijn over de baan die je aanbiedt. Vooral als er geen compensatie wordt aangeboden, vereist dit een behoorlijke investering en sommige bedrijven waarderen dit echt.

Er is echter een nadeel aan het niet aanbieden van compensatie: je zou een geweldige kandidaat kunnen missen die niet bereid is om een audit te doen zonder compensatie. Uiteindelijk is dat aan jou. Jij weet wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Houd er rekening mee dat je niet aanwezig bent tijdens hun werkzaamheden aan de audit. Voor zover je weet hebben ze er dag en nacht aan gewerkt, terwijl je alleen verwachtte dat ze er twee uur over zouden doen. Of ze zouden het op UpWork kunnen zetten en iemand anders inhuren om het te doen.

Wees niet geobsedeerd door de SEO-audit. Zie het simpelweg als een mijlpaal die moet worden bereikt voordat je verder gaat naar de tweede ronde.

Algemene best practices voor het sollicitatiegesprek

De best practices voor sollicitatiegesprekken gelden in het algemeen ook voor sollicitatiegesprekken met SEO kandidaten.

Het hele punt van het interviewen van mensen is om ze te leren kennen. Om inzicht te krijgen in hun gedachtengang en om hun vaardigheden en ervaring te peilen. Jouw vragen moeten dit doel ondersteunen, en daarvoor kun je de STAR methode gebruiken.

STAR staat voor situatie, taak, actie, resultaat:

  • Situatie: krijg een duidelijk beeld van de situatie.
  • Taak: begrijp welke taken werden uitgevoerd in deze situatie.
  • Actie: begrijp in detail hoe deze taken werden uitgevoerd.
  • Resultaat: begrijp wat het resultaat van deze situatie was en wat er men geleerd heeft.

Door jouw vragen te structureren met behulp van de STAR-methode, krijg je een compleet beeld van jouw SEO-kandidaten. Niet alle vragen hoeven gestructureerd te worden met behulp van STAR, maar het loont zich om het te gebruiken wanneer je gedetailleerde antwoorden wilt krijgen voor meer gecompliceerde vragen.

Interview vragen voor SEO

Nu verder met de interview vragen. We zullen de STAR-methode toepassen op één van de vragen, om je een beter inzicht te geven hoe je die methode in de praktijk kunt brengen. Voor elke vraag vermelden we één gewenst antwoord.

De kandidaat leren kennen, gefocust op soft skills:

Meet de content/relevancy vaardigheden van jouw kandidaat:

Meet de technische vaardigheden van jouw kandidaat (technische SEO vragen):

Meet de link-building vaardigheden van jouw kandidaat:

Meet het vermogen om na te denken over processen en rapportage:

Meet het vermogen van jouw kandidaat om het grotere geheel te zien: 

1. Wat is de SEO prestatie waarop je het meest trots bent?(met toepassing van STAR)

De kandidaat zal een bepaalde gebeurtenis waar ze heel trots op zijn noemen. Je kunt dan makkelijk vervolgvragen stellen over de omvang van de projecten waaraan de kandidaat gewerkt heeft en met welk type klanten zij graag werken (SMB / Enterprise). Het is ook een goede vraag om de STAR-methode op toe te passen.

  • Situatie: Waarom is dit de prestatie waarop je het meest trots bent, en wat was jouw rol?
  • Taken: Welke taken voerde je uit?
  • Action: Hoe voerde je deze taken uit, welke methodes past je toe, welke tools gebruikte je, waarom werd tool X niet gebruikt, en was er een team bij betrokken?
  • Resultaat: Wat was het eindresultaat? Wat is het belangrijkste wat je hiervan hebt geleerd?

2. Welk onderdeel van SEO vind je het leukst?

Het antwoord op deze vraag geeft je inzicht in welk gebied van SEO jouw kandidaat het meest geïnteresseerd is. Er zijn geen goede of foute antwoorden; het gaat erom te achterhalen waar het hart (en de expertise) van jouw kandidaat zich bevindt.

Er zijn drie pijlers van SEO:

  1. Technologie: the technische basis van de website, die crawling en indexing beïnvloedt.
  2. Relevance: meta information en content, die aan zoekmachines uitleggen waar jouw website om draait.
  3. Authority: links naar jouw website, die jouw authority en trustworthiness bepalen.

Aanbevolen ter voorbereiding: The Three Pillars of SEO door Barry Adams.

3. Wat vind je van black hat SEO?

Dit is altijd een interessante vraag. Sommige kandidaten noemen black hat SEO's heidenenen, terwijl anderen zullen zeggen dat ze SEO-goden zijn, en dan is er het meest interessante en gewenste antwoord:

“Ik hou ervan om op de hoogte te blijven van wat werkt voor black hat SEO's. Black hats zijn vaak zeer innovatief omdat ze met veel risico een kat-en-muisspel met zoekmachines spelen. Dus in de gaten houden wat voor hen werkt en wat niet, kan erg inzichtelijk zijn.”

Voorbeeld: we hoorden over een black hat SEO die negatieve SEO gebruikte. Hij gebruikt een DDOS op een website een concurrent, zodat hun webserver 5XX-serverfouten zou retourneren, en precies op dat moment zou hij proberen Google ertoe te brengen enkele van hun pagina's te crawlen. Als Google meerdere keren een 5XX-serverfout tegenkomt, kunnen ze die pagina's de-indexeren.

Hoewel deze praktijken zeer twijfelachtig zijn en we dit nooit zouden aanbevelen, geeft het je inzicht in hoe ze denken en hoe ze bereid zijn om te gokken - binnen deze omgeving met hoge risico's en hoge beloningen - dat Google iets doet aan 5XX-servers fouten. Zeer inzichtelijk. 

4. Hoe zorg je ervoor dat jouw aanbevelingen geïmplementeerd worden?

Deze vraag is bedoeld om het vermogen van uw kandidaat om mensen te overtuigen te testen. Om hun aanbevelingen geïmplementeerd te krijgen, moeten ze mensen binnen alle gelederen van een organisatie kunnen overtuigen. Er is altijd wel iemand die zich verzet als een SEO-audit wordt uitgevoerd en het is aan de kandidaat om ervoor te zorgen dat zijn aanbevelingen niet in een bureaulade terechtkomen.

Deze vraag in het bijzonder heeft vervolgvragen nodig:

Hoe overtuig je het management?

Je wilt dat jouw kandidaat praat over businesscases en de voorspellingen voor groei en inkomsten.  Het management is niet geïnteresseerd in technische details; ze willen gewoon weten wat de potentiële voordelen (en risico's) zijn, zodat ze een beslissing kunnen nemen.

En hoe overtuig je de developers?

Developers verschillen heel erg van managers: ze moeten wel de details weten. Je kunt ze overhalen om jouw aanbevelingen te implementeren door ze bijvoorbeeld case studies te sturen, of testen die je uitgevoerd hebt, of artikelen van gerespecteerde mensen in de branche. Je verdient respect van ontwikkelaars door dingen op hun niveau te bespreken (of door ze om te kopen met gebak).

Dit zijn enkele voorbeelden waarvan je wilt dat jouw kandidaat ze vermeldt.

Aanbevolen artikel: How to Ensure Your SEO Plan Is Put Into Action.

5. Wat is jouw manier om zoekwoorden onderzoek te doen?

Je wilt dat jouw kandidaat vermeldt dat zij een goed gestructureerde workflow hebben voor zoekwoorden onderzoek, zoals bijvoorbeeld:

  1. Brainstorm en vraag stakeholders om input
  2. Compileer een lijst met zoekwoorden waarvoor je al gevonden wordt
  3. Compileer een lijst met zoekwoorden waarvoor je nog niet gevonden wordt
  4. Voeg beide lijsten samen
  5. Haal informatie op over de aantrekkelijkheid van de zoekwoorden
  6. Breid de lijst uit met langere zoekwoorden
  7. Organiseer en verrijk de uiteindelijke zoekwoordenlijst

Vervolgvragen die je wilt stellen:

  • Hoe krijg je nauwkeurige zoekvolume gegevens van zoekwoorden?
    Antwoord: door Google AdWords-campagnes uit te voeren, met behulp van hulpmiddelen zoals Ahrefs die op clickstream-gegevens vertrouwen om het zoekvolume van een zoekwoord te bepalen.
  • Wat is een goed zoekwoord?
    Antwoord: één die zakelijke waarde heeft.
  • Voor hoeveel zoekwoorden kun je een pagina optimaliseren?
    Antwoord: voor langere artikelen mogelijk duizenden.

Aanbevolen ter voorbereiding: Zoekwoorden Onderzoek.

6. Wat zorgt voor een geweldige, geoptimaliseerde pagina?

Je wilt dat jouw kandidaat zegt dat een geweldige, voor SEO geoptimaliseerde pagina een pagina is die de vraag van jouw bezoeker beantwoordt. Dit kan opgesplitst worden in verschillende delen:

  1. De pagina zou hun vraag zo snel mogelijk moeten beantwoorden, bijvoorbeeld met de omgekeerde pyramideaanpak.
  2. De pagina moet goed gestructureerd zijn, met duidelijke koppen en netjes opgedeeld in alinea's.
  3. De content van de pagina moet worden geschreven voor bezoekers, niet voor zoekmachines. Gebruik zoekwoorden op een natuurlijke manier. Het is aanbevolen om zowel de enkelvoudige als de meervoudige vormen van woorden en synoniemen te gebruiken.

7. Je loopt ver achter op de competitie op het gebied van content. Hoe haal je ze in?

Je wilt dat jouw kandidaat zegt dat ze een content gap analysis uitvoeren. Dit kan handmatig, of met de hulp van een tool zoals Ahrefs. Het gaat erom dat de content van de website, en de zoekopdrachten waarvoor ze ranken, vergeleken worden met een andere website.

Aanbevolen ter voorbereiding: Content Gap Analysis.

8. Kun je uitleggen hoe een zoekmachine werkt?

Je wilt dat jouw kandidaat de volgende processen noemt:

  • Crawling: het constant checken van het web op nieuwe en vernieuwde content.
  • Indexing: het verwerken van documenten, canonicalisen van documenten en het renderen van pagina's (inclusief het uitvoeren van code zoals JavaScript).
  • Ranking: ranken van documenten voor zoekopdrachten.

Aanbevolen ter voorbereiding: Crawling en Indexering: de Ultieme Handleiding.

9. Wat zijn de risico's van een crawler trap? Hoe kun je ze oplossen?

Je wilt dat jouw kandidaat noemt dat zoekmachines crawl budget verspillen aan deze crawler traps. Ze kunnen dan dat budget niet besteden aan de relevante delen van de website die goed moeten ranken.

Je kunt crawler-traps bestrijden door zoekmachines buiten deze secties van de website te houden, en omdat technische ongelukjes altijd kunnen gebeuren, door deze secties van de website gewoon niet te laten bestaan.

De volgende methoden kunnen worden gebruikt om crawler-traps te bestrijden. Houd er rekening mee dat afhankelijk van het type crawler-trap één of meer methoden moeten worden toegepast:

  1. Implementeer de robots noindex directive om aan zoekmachines te communiceren dat je de pagina's met crawler traps niet geïndexeerd wilt hebben.
  2. Gebruik het robots.txt-bestand om zoekmachines opdracht te geven deze URL's niet te openen. Als dit om de een of andere reden geen optie is, gebruik dan de instellingen voor URL-parameter handling in Google Search Console en Bing Webmaster Tools om Google en Bing te instrueren deze pagina's niet te crawlen.
  3. Bovendien, wanneer deze URL's via links worden geïntroduceerd: zorg ervoor dat je het link attribuut rel=”nofollow” aan deze links toevoegt. Dit zal ervoor zorgen dat zoekmachines deze links niet volgen.
  4. Verwijder redirect loops.
  5. Repareer links en verwijder links naar delen van de website die nooit gelinkt mogen worden.

10. Hoe voorkom je dat zoekmachines bepaalde URLs crawlen?

Je wilt dat jouw kandidaat de volgende processen noemt:

  • Een robots.txt bestand dat disallows deze URLs.
  • URL parameter handling in tools zoals Google Search Console en Bing Webmaster Tools.
  • Het nofollow link attribuut.
  • HTTP authenticatie.

Ze krijgen bonuspunten als ze vermelden dat het nofollow-link attribuut het nadeel heeft dat het op een link is gebaseerd. Dus als een pagina is gekoppeld via een andere link zonder het kenmerk nofollow-link, wordt deze nog steeds gecrawld. Ook moet je voorzichtig zijn met het gebruik van nofollow-attributen, omdat ze de stroom van autoriteit voorkomen. Dit is een SEO-fout die we hebben behandeld in Devastating SEO fails from the front lines.

Aanbevolen ter voorbereiding: Crawling en Indexering: de Ultieme Handleiding.

Hoe zit het met staging omgevingen?

Je wilt dat jouw kandidaat de volgende processen noemt:

  • HTTP authenticatie—deze methode heeft de voorkeur, omdat crawlers nooit voorbij HTTP-verificatie kunnen komen.
  • Het robots.txt bestand—dit is een nuttige tweede verdedigingslinie in het geval HTTP-authenticatie om de een of andere reden faalt.

Ze krijgen bonuspunten als ze het volgende vermelden: de toevoeging van een robot-noindex aan alle documenten (zowel pagina's als pdf's) in staging-omgevingen.

Aanbevolen ter voorbereiding: How to keep your staging or development site out of the index door Patrick Stox.

11. Hoe verwijder je per ongeluk geïndexeerde pagina' uit Google's index?

Je wilt dat jouw kandidaat de volgende processen noemt:

  • het verwijderen van de pagina's en ervoor zorgen dat ze een 404 of 410 HTTP status geven.
  • het toevoegen van denoindex robots directive en Google de pagina's opnieuw laten crawlen.
  • het verwijderen van pagina's met behulp van tools zoals Google Search Console en Bing Webmaster Tools.

Hoe zit het met PDF bestanden?

Je wilt dat jouw kandidaat deX-Robots-Tag HTTP header, aangezien PDF bestanden geen HTML source hebben.

Ze krijgen bonuspunten als ze weten dat dit niet wordt ondersteund door andere zoekmachines dan Google, Bing en Yahoo.

Aanbevolen ter voorbereiding: De X-Robots-Tag HTTP header en check ook Google's documentatie.

Hoe voorkom je dat zoekmachines deze in de toekomst indexeren?

Je wilt dat jouw kandidaat de volgende methodes noemt:

  • Als de pagina's geen waarde hebben: zorg voor noindex robots directives in place.
  • Als ze waarde hebben: de canonical link.

12. Hoe optimaliseer je een afbeelding?

Je wilt dat jouw kandidaat de volgende methodes noemt:

  • Image bestandsnaam
  • Context: content around the image and things like the page title
  • Alt attribuut
  • Title attribuut
  • Externe links verkrijgen
  • Afbeeldingen weergeven via een CDN om het laden te versnellen
  • Beeldcompressie

Bonuspunten als ze noemen dat andere afbeeldingen gecanonicaliseerd kunnen worden naar degene die je optimaliseert.

Aanbevolen ter voorbereiding: 14 Important Image SEO Tips You Need to Know.

13. Wat is volgens jou de beste manier om links te krijgen van andere sites?

Je wilt dat jouw kandidaat de volgende methodes noemt:

  • Het creëren van waardevolle content.
  • Een goed content promotieplan hebben.
  • Actief bezig zijn met outreach.

Afhankelijk van hun achtergrond, kunnen ze ook grey hat of black hat tactieken noemen. Dit is dus een goede vraag om een gevoel voor hun benadering van SEO te krijgen.

Aanbevolen ter voorbereiding: 10 eCommerce link building tactics.

14. Als een white hat SEO, moeten we nog steeds bang zijn voor een link-building penalty?

Dit is om verschillende redenen een soort van strikvraag. En je wilt jouw kandidaat deze redenen noemt, omdat deze essentieel zijn om te begrijpen hoe Google-boetes werken:

  • Per definitie kan het bouwen van links die uw positie verbeteren, door Google worden bestraft. Google zegt in feite: maak geweldige inhoud, voeg waarde toe en je krijgt organische links. Met dat in gedachten, kan zelfs het iemand vragen om een link tot een penalty leiden (hoewel het onwaarschijnlijk is).
  • Sinds Penguin 4.0 in het najaar van 2016 werd uitgebracht, heeft Google slechte backlinks niet meegeteld in plaats van je te benadelen voor slechte backlinks. Sinds die update dragen slechte links gewoon weinig tot niets bij; ze zijn niet schadelijk voor jouw SEO of domein autoriteit. Hoewel het zeer zeldzaam is, kun je nog steeds worden geraakt door een algoritmische link-penalty, maar over het algemeen is een sanctie meestal een handmatige penalty.

15. Google heeft je gestraft met een link penalty. Hoe ga je hiermee om?

Er zijn een aantal dingen die je wilt horen van jouw kandidaat: 

  • Ze moeten zeggen dat ze een link audit zullen uitvoeren om mogelijke slechte links te identificeren en vervolgens deze links disavowen en contact opnemen voor de verwijdering ervan.
  • Het disavowen van slechte links op zich is niet genoeg om een straf op te heffen; je moet al het mogelijke doen om de links te verwijderen. Toch is hun verwijdering niet altijd mogelijk, dus je moet op zijn minst laten zien dat je moeite doet.

Mogelijke vervolgvragen zijn:

  • “Heb je ooit met een link penalty te maken gehad?” Als ze ja zeggen, pas je de STAR-methode toe!
  • “Wat zijn de potentiële nadelen van disavowing?” Je wilt dat horen dat je door te disavowen links weglaat die daadwerkelijk bijdragen. Zelfs links die er slecht uitzien, kunnen nog steeds bijdragen, omdat Google op mysterieuze wijze werkt.

16. Jouw rankings zijn gedaald. Hoe stel je vast wat er gebeurt?

Deze vraag toont of jouw kandidaat alle mogelijke redenen begrijpt waarom rankings kunnen dalen en of ze prioriteiten kunnen stellen. Je wilt dat jouw kandidaat zegt dat potentiële oorzaken moeten worden uitgesloten, te beginnen met de belangrijkste en vervolgens de lijst af te werken.

Wat betreft de dingen die je wilt dat jouw kandidaat vermeldt, bekijk dan ons artikel: 10 Easy Steps to Diagnose and Fix Your Google Ranking Drop article.

17. Hoe ziet jouw SEO routine eruit? Wat check je, hoe vaak, en hoe?

Er moet een duidelijk idee zitten achter de SEO-routine van jouw kandidaat; het mag niet gebaseerd zijn op “dit is precies zoals ik het altijd heb gedaan”. Dingen die je wilt horen:

  • Een onderscheid maken tussen website-audits met behulp van de drie pijlers van de SEO-aanpak: technische basis, inhoud / relevantie en autoriteit.
  • De redenen waarom zij een bepaalde controle frequentie en bepaalde hulpmiddelen hebben gekozen.
  • Dat ze alerts hebben ingesteld voor enorme SEO-problemen en dalingen in de ranking.
  • Dat ze wijzigingen tracken.

Aanbevolen ter voorbereiding: Het Continue SEO Proces.

18. Welke KPIs rapporteer je om SEO voortgang te tonen?

Je wilt dat jouw kandidaat de volgende methodes noemt:

  • Revenue + ROI en Conversies—hier draait het uiteindelijk allemaal om, dus als ze dit niet noemen moet er een waarschuwingslampje gaan branden.
  • Verkeer: Sessies en hun Gedrag
  • Zoekmachine rankings
  • Operationele SEO KPI zoals
    • Zichtbaarheid  in organische zoekresultaten
    • Website conditie
    • Aantal backlinks en referring domains
    • Crawl efficiency

Aanbevolen ter voorbereiding: De KPIs om het succes van SEO te meten.

19. Hoe denk je dat we over vijf jaar SEO zullen doen?

Aspecten van SEO waarvan je wilt dat ze het op zijn minst vermelden:

  1. De behoefte aan antwoorden: mensen zullen nog steeds op zoek zijn naar antwoorden; alleen de manier waarop verandert. Bijvoorbeeld: van tekst zoeken naar spraak zoeken.
  2. Authority: welke rol links nog zullen spelen (ze worden op grote schaal gebruikt om de algoritmen van zoekmachines te manipuleren) en welke rol sociale media zullen spelen.
  3. Machine Learning: zoekmachines gebruiken steeds meer Machine Learning in hun algoritmen. Dit zal alleen maar toenemen, en op een gegeven moment zullen de ingenieurs die aan zoekmachines werken misschien ook proberen te achterhalen waardoor een pagina het goed doet, net zoals wij SEO-specialisten dat vandaag de dag doen 🙂
  4. User Experience (UX): Bij SEO draait alles het om het beantwoorden van vragen die gebruikers hebben, en een goede UX is essentieel om deze vragen binnen de kortste tijd goed te kunnen beantwoorden.

20. 80% van jouw verkeer komt van organisch verkeer. Doe je het fantastisch, of niet?

Je wilt jouw kandidaat horen zeggen dat je nooit alles op één paard moet inzetten. Aan het einde van de dag bepalen zoekmachines wie ranken en wie niet. Natuurlijk, als je een groot merk bent dat honderdduizenden dollars per maand uitgeeft aan Google-advertenties, heb je een zekere invloed, maar over het algemeen: jouw ranking kan van de ene op de andere dag omlaag gaan. Eerlijk of niet, het kan nog steeds gebeuren. En je moet in staat zijn om jouw bedrijf zelfs in die situatie draaiende te houden.

Je wilt dat jouw kandidaat het grote geheel ziet en andere traffic sources noemt zoals zoekmachine-advertenties (SEA), sociale media (zowel organisch als betaald) en e-mailmarketing.

21. Wanneer is méér SEO geen goede strategie voor een bedrijf?

SEO is niet de magische oplossing voor elk bedrijf dat wil groeien, of om het hoofd boven water te houden. Jouw kandidaat zal dat moeten weten.

Hier zijn enkele situaties waarin SEO gewoon geen haalbare strategie is voor een bedrijf:

  • Wanneer je je in een niche bevindt zonder een actueel zoekvolume. Als de niche in opkomst is en er weinig ruimte is om te groeien met SEO, is jouw tijd en geld vaak beter besteed aan Facebook-advertenties en editorials.
  • Wanneer de website die je probeert te laten ranken een zeer korte levensduur heeft. Voorbeeld: je organiseert een eenmalig evenement en wilt verkeer genereren. Na het evenement zal de website niet meer worden gebruikt. In dat geval kun je beter het verkeer kopen.
  • Wanneer het bedrijf op het punt staat failliet te gaan. Waarom? Omdat SEO tijd kost, en er is geen garantie dat je daadwerkelijk zult ranken. Het geld dat overblijft, kan dan beter worden uitgegeven aan bijvoorbeeld Google-advertenties.

Conclusie

Het vinden en aannemen van de juiste SEO-kandidaat is redelijk moeilijk. Gebruik dus deze 21 vragen om erachter te komen of je praat met het volgende SEO-wonderkind, of met iemand die er op papier goed uitziet, maar in de praktijk heel weinig weet. Gebruik ze om de juiste persoon voor de klus te vinden.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen