PDF SEO in het kort

Net zoals reguliere pagina’s kunnen PDF bestanden geoptimaliseerd worden voor zoekmachine vindbaarheid. Houd het volgende in het achterhoofd wanneer je daarmee aan de slag gaat:

  • Kies een zoekmachine vriendelijke bestandsnaam.
  • Kies een goede titel en beschrijving.
  • Maak gebruik van headings en neem relevante uitgaande links op.
  • Voorkom duplicate content problemen.
  • Sla PDF bestanden niet als afbeeldingen op.
  • Optimaliseer voor mobiel en bestandsgrootte.

Google analyseert miljarden documenten per dag. Dit kan van alles zijn: pagina’s, afbeeldingen maar ook PDF bestanden. Vaak wordt het optimaliseren van PDF bestanden vergeten. Dat is zonde, want net zoals reguliere pagina’s hebben PDF bestanden de potentie om enorme hoeveelheden verkeer te genereren. In dit artikel gaan we aan de slag met SEO optimalisatie van PDF bestanden!

De basis van SEO voor PDF bestanden

PDF file serp result

Het optimaliseren van PDF bestanden is net iets anders dan het optimaliseren van pagina’s, maar dezelfde principes zijn van toepassing: doe keyword research en verwerk de meest interessante keywords.

In de basis komt PDF optimalisatie neer op het volgende:

  • Kies een zoekmachine vriendelijke bestandsnaam;
  • Kies een goede titel en beschrijving;
  • Maak gebruik van headings;
  • Neem relevante links op.

Kies een zoekmachine vriendelijke bestandsnaam

De bestandsnaam van een PDF bestand wordt vaak getoond in zoekmachine resultaatpagina’s. Daarom is het zaak dat de bestandsnaam relevante keywords bevat, aantrekkelijk is voor bezoekers en niet te lang is.

Stel dat je de handleiding voor een 46″ Samsung F6320 Series 6 Smart TV als PDF bestand beschikbaar maakt, dan kan je de volgende bestandsnaam hanteren: samsung-f6320-series-6-45-inch. Koppeltekens worden gebruikt om spaties tussen woorden aan te geven.

Kies een goede titel en beschrijving

Net zoals pagina’s hebben PDF bestanden een titel en beschrijving. Het is zaak deze goed in te vullen om ervoor te zorgen dat het PDF bestand is geoptimaliseerd voor zowel bezoekers als zoekmachines.

In Acrobat Reader ga je naar File > Document Properties. In de Description-tab vind je de velden Title en Subject. Het Title veld komt overeen met het title element van een website pagina, en het Subject veld komt overeen met de meta description.

Voor de eerdergenoemde Samsung TV kan je bijvoorbeeld het volgende invullen:

  • Title: “Samsung 46″ F6320 Series 6 Smart 3D Full HD LED TV”
  • Subject: “Op zoek naar een Samsung 46″ F6320 Series 6 Smart 3D Full HD LED TV? Vandaag besteld is morgen in huis!”

Let op: titels en beschrijvingen moeten uniek zijn over de gehele website. Dat betekent dat de titel en beschrijving van een PDF bestand niet hetzelfde mag zijn als de titel en meta description van een pagina.

Maak gebruik van headings om het PDF bestand structuur te geven

Net zoals bij pagina’s: zorg voor een goede heading structuur in PDF bestanden. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw bezoekers, maar ook voor zoekmachines om de inhoud en hiërarchie van het document te begrijpen.

Dezelfde regels als bij pagina’s gelden: maak gebruik van één H1 heading per PDF bestand en zorg dat deze uniek is. Je kan meerdere H2-H6 headings gebruiken, maar zorg ervoor dat de hiërarchie in orde is.

Zoekmachines behandelen PDF bestanden zoals pagina’s. Dit betekent dat PDF bestanden ook pagina autoriteit hebben, en dat de links in de PDF bestanden link autoriteit doorgeven zoals “normale” links doen. Neem links op naar relevante secties binnen de website, en als het logisch is om naar externe websites te verwijzen dan ben je volledig vrij om dit te doen.

Verwerk PDF bestanden binnen de website

Een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van PDF bestanden is dat je ze een integraal onderdeel maakt van de website. Dit betekent dat je naar de PDF bestanden moet linken, net zoals bij normale pagina’s. Deze interne links geven link autoriteit door, waardoor de PDF bestanden kunnen ranken voor relevante keywords.

Voorkom duplicate content

Vergeet niet dat PDF bestanden hetzelfde behandeld worden als reguliere pagina’s, wat betekent dat zij ook duplicate content problemen kunnen veroorzaken. Een pagina en een PDF bestand kunnen met elkaar concurreren, net zoals twee pagina’s doen. Indien het PDF bestand een kopie is van content dat elders op de website aanwezig is, is het zaak om een canonical URL op te geven middels de HTTP header.

Sla PDF bestanden niet op als afbeeldingen

Veel applicaties waarmee PDF bestanden gemaakt kunnen worden staan het toe om het bestand als een afbeelding op te slaan. Hoewel bezoekers de inhoud nog steeds kunnen lezen is het dan niet mogelijk om de tekst te selecteren. Voor zoekmachines is de impact nog veel groter: het wordt hen heel lastig gemaakt om de inhoud van het PDF bestand te bepalen. Zorg er daarom voor het PDF bestand met tekst-inhoud wordt opgeslagen.

Optimaliseer PDF bestanden voor mobiele toestellen

Helaas bestaan er geen responsive PDF bestanden. Dit betekent dat je maar één versie aan alle gebruikers kan serveren. Om die reden is het aan te raden om de inhoud van de PDF bestanden zoveel mogelijk links uit te lijnen, waardoor horizontaal scrollen op mobiele toestellen wordt geminimaliseerd. Hoewel het op een regulier scherm prima werkt om een afbeelding links te plaatsen en de tekst rechts daarvan, leidt dit tot problemen voor mobiele bezoekers. Plaats daarom in dat geval de tekst boven de afbeelding, zodat mobiele gebruikers enkel verticaal hoeven te scrollen.

Optimaliseer de bestandsgrootte van PDF bestanden

Let op de bestandsgrootte van PDF bestanden. Wees voorzichtig met het opnemen van afbeeldingen in een (te) hoge resolutie, maak gebruik van gecomprimeerde afbeeldingen en beperk de bestandsgrootte tot maximaal 5 MB.

Waarom wachten? Probeer het direct.

Eindelijk doorhebben wat er werkelijk gebeurt op jouw website.
Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.