Academy

Wat is Schema.org?

Schema.org is gestructureerde markup die je aan jouw HTML documenten kunt toevoegen om zoekmachines jouw content te laten begrijpen. Het maakt jouw snippets opvallend in de resultaat pagina's van zoekmachines (SERPs).

Andere vormen van structured data in online marketing zijn Open Graph en Twitter Cards.

In dit artikel gebruiken we de term “Schema” om een type content aan te geven dat je kunt markeren door middel van Schema.org.

Contentking - Schema.org - JSON

Waarom Schema.org ook voor jou belangrijk is?

Zoekmachines zijn erg goed in het begrijpen van de onderwerpen van jouw content, maar je kunt ze vaak helpen jouw contents zelfs meer te begrijpen als je het type content definieert door middel van Schema.org. Het is dan meer waarschijnlijk dat ze enhanced snippets voor jouw pagina's laten zien. Enhanced snippets zijn meer opvallend dan gewone snippets en dit leidt tot meer kliks.

Een bekend voorbeeld van een enhanced snippet is er één met recensie gegevens. Neem bijvoorbeeld deze twee snippets in Google:

Contentking - enhanced snippets

Welk snippet denk je dat de meeste kliks krijgt (wanneer je niet kijkt naar de positie van de snippet)?

Precies - de eerste. Het is meer opvallend dan andere snippets, en wanneer er degelijke recensie gegevens zijn, bouwt dat vertrouwen op.

De meest populaire Schema types

Je kunt structured data gebruiken voor de opmaak van reviews, maar je er kunt er nog veel meer mee doen.

Hieronder vind je de meest populaire Schema types:

  • Article / NewsArticle / BlogPosting
    Beschrijft artikelen en blog posts.Article is een meer algemeen Schema type. NewsArticle  wordt vaak gebruikt voor nieuwsartikelen door uitgevers en BlogPosting door organisaties met websites die blogs bevatten.
    Voorbeeld: jouw meest recente blog artikel.
  • Event
    Beschrijft een evenement, inclusief de locatie, en wanneer het begint en eindigt.
    Voorbeeld: het Google I/O evenement.
  • Job Posting
    Beschrijft een vacature, inclusief het salaris en het type werk.
    Voorbeeld: een vacature voor een SEO-rol bij een agency.
  • Local Business
    Beschrijft een fysieke vestiging van een bedrijf, inclusief de openingstijden, lokatie en contactgegevens.
    Voorbeeld: jouw favoriete café.
  • Organization
    Beschrijft een organisatie, inclusief website adres, sociale media profielen, en contactgegevens. Het wordt gebruikt voor organisaties die niet persoonlijk door mensen worden bezocht. Daarvoor gebruiken we Local Business type.
    Voorbeeld: Apple.
  • Person
    Beschrijft een persoon; het wordt vaak gebruikt wanneer een Author Schema type voor een artikel gedefinieerd wordt.
    Voorbeeld: you (on your profile page in your company's "About Us" section).
  • Product
    Beschrijft een product, inclusief het merk, de prijs, reviews, en aanbiedingen.
    Voorbeeld: de iPhone 8.
  • Recipe
    Beschrijft een recept, inclusief de ingrediënten en afbeeldingen.
    Voorbeeld: een recept voor pannenkoeken.
  • Review
    Beschrijft een recensie van een specifiek product of een verzameling van items, of een recensie door een recensent.
    Voorbeeld: de IMDB beoordeling voor Saving Private Ryan.

Schema type: Article

Het Article schema type is het hoofdtype van NewsArticle en BlogPosting.

Wanneer gebruik je wat? Article: dit is een algemeen type, wat we niet aanraden. Hoe specifieker je de markup van je content maakt, hoe beter. Kies dus uit NewsArticle of BlogPosting.

  • NewsArticle: gebruik dit in de markup van nieuwsartikelen wanneer je een uitgever bent.  this to mark up your news articles if you're a publisher.
  • BlogPosting: gebruik dit in de markup van artikelen op een blog.

Google ondersteund enhanced snippets voor artikelen, in het bijzonder NewsArticle, dus kijken we uitgebreid naar dit Schema type in deze sectie.

N.B. Zelfs als je geen markup zoals NewsArticle Schema type gebruikt voor jouw nieuwsartikelen, kunnen zoekmachines nog steeds een enhanced snippet tonen als je opgenomen bent in hun nieuwsresultaten. In het geval van Google moet je een toetsing doorstaan voordat je in deze resultaten opgenomen wordt. Markup door middel van NewsArticle betekent niet automatisch dat je bij de resultaten zit. Als je erbij zit, raden we altijd aan dat het NewsArticle Schema type geïmplementeerd wordt. Zoekmachines kunnen jouw nieuwsartikel tot op zekere hoogte identificeren, maar voorkomen is beter dan genezen. Implementeer dus NewsArticle markup!

Enhanced snippet van NewsArticle

Als je opgenomen wordt in de nieuws resultaten, kunnen jouw nieuwsartikelen er zo uit zien:

Schema NewsArticle Enhanced snippet

Belangrijke eigenschappen voor NewsArticle

Google maakt onderscheid tussen vereiste en aanbevolen eigenschappen met betrekking to Schema. Zelfs als bepaalde eigenschappen niet vereist zijn door Google, zijn ze ten zeerste aanbevolen zodat er een compleet beeld geschetst wordt van jouw content type. Google maakt verder onderscheid tussen AMP en niet-AMP nieuwsartikelen. Google vereist meer eigenschappen voor nieuwsartikelen met AMP markup.

Hieronder beschrijven we de vereiste en aanbevolen eigenschappen voor niet-AMP nieuwsartikelen. 

Vereiste eigenschappen

De volgende eigenschappen worden vereist voor NewsArticle:

Eigenschap Type Description
headline Text De kop van het artikel - maximaal 110 karakters
image ImageObject or URL Één of meerdere afbeeldingen, ten minste 696 px breed.

Aanbevolen eigenschappen

De volgende eigenschappen zijn sterk aanbevolen voor NewsArticle:

Eigenschap Type Description
datePublished Date De datum waarop een artikel is gepubliceerd.
author Person De definitie van de auteur
publisher Organization De definitie van de uitgever
dateModified Date De datum waarop het artikel voor het laatst aangepast is
description Text Een omschrijving van het artikel
mainEntityOfPage CreativeWork or URL Geeft een pagina (of ander CreativeWork) waarvoor dit Indicates a page (or other CreativeWork) for which this "thing" is the main entity being described.

N.B. In July 2018 heeft Google zijn documentatie over het NewsArticle Schema type veranderd en ze raden nu expliciet aan de eigenschappen "datePublished" en "dateModified" te definieren.

Meer over NewsArticle Schema

Als je meer wilt weten over NewsArticle, lees dan:

Schema type: Organisatie

De Organization Schema type beschrijft een organisatie, inclusief het logo, website adres, social media profiles en contact informatie. Het wordt gebruikt voor organisaties die niet bezocht worden door mensen. Voor organisaties die mensen bezoeken, is er het type LocalBusiness.

Enhanced snippet van Organization

Een knowledge graph card, het blok aan de rechterkant van een pagina met zoekresultaten van een zoekmachine, is in feite het verbeterde fragment van een organisatie. En deze zijn niet gemakkelijk te verdienen, want ze zijn meestal gereserveerd voor bekende merken zoals Apple en Mercedes-Benz en voor online bedrijven zoals Mashable.

Zo ziet het eruit:

Organization Schema.org type - Mercedes-Benz

Belangrijke eigenschappen voor Organization

Hieronder beschrijven we de vereiste en aanbevolen eigenschappen for Organization.

Vereiste eigenschappen

Het Schema type Organization heeft maar één vereiste eigenschap. Terwijl dit technisch gezien correct is, is het nutteloze informatie. Het zal je niet ver brengen als je jouw Schema implementatie voor je wilt laten werken. Implementeer dus ook de aanbevolen eigenschappen.

Eigenschap Type Omschrijving
url URL De URL van jouw homepage.

Aanbevolen eigenschappen

We raden je ten zeerste aan zo veel mogelijk van de volgende eigenschappen die jouw organisatie beschrijven te implementeren.

Eigenschap Type Omschrijving
logo ImageObject or URL De URL van jouw bedrijfslogo. Meer vereisten:
  • tenminste 112 x 112px.
  • in .jpg, .png, of .gif formaat.
sameAs URL Gebruikt om één of meerdere social media profiles te definiëren. Ondersteunde platforms:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
  • Myspace
  • Pinterest
  • SoundCloud
  • Tumblr
contactPoint ContactPoint Één of meerdere contactPoint records.

Meer over Organization Schema

Als je meer wilt weten over Organization, lees dan:

Schema type: Person

Het Person Schema.org type - illustratie

Het Person Schema type wordt gebruikt om een persoon te beschrijven. Het wordt vaak in combinatie met Author gebruikt wanneer de auteur van een artikel gedefinieerd wordt, maar het kan ook gebruikt worden om de rol van een persoon binnen een organisatie aan te geven.

Enhanced snippet voor Person

Net als bij Organization, is de knowledge graph card de enhanced snippet voorPerson. Zo ziet het eruit wanneer we zoeken naar "Steve Jobs":

Het Person Schema.org type - Steve Jobs

Belangrijke eigenschappen voor Person

Net als bij Organization, heeft Person maar een klein aantal vereiste eigenschappen. En opnieuw, wanneer je alleen maar voor de vereiste eigenschappen kiest, dan is jouw Person implementatie niet zo nuttig. Daarom, raden we je ten zeerste ook de aanbevolen eigenschappen te implementeren. Bedenk dat, wanneer het gaat om structured data: meer is meer.

Vereiste eigenschappen

Het Schema type Person heeft maar één vereiste eigenschap. Terwijl dit technisch gezien correct is, is het nutteloze informatie. Het zal je niet ver brengen als je jouw Schema implementatie voor je wilt laten werken.

Eigenschap Type Omschrijving
name Text De naam van de de persoon.

Aanbevolen eigenschappen

We raden je ten zeerste aan zo veel mogelijk van de volgende eigenschappen die de persoon te beschrijven te implementeren.

Eigenschap Type Omschrijving
url URL URL van de website van de persoon.
sameAs URL Gebruikt om één of meerdere social media profiles te definiëren. Ondersteunde platforms:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
  • Myspace
  • Pinterest
  • SoundCloud
  • Tumblr
birthDate Date De geboortedatum van de persoon.
birthPlace Place De geboorteplaats van de persoon.
affiliation Organization De organisatie waaraan de persoon verbonden is.

Meer over het Person Schema

Als je meer wilt weten over wat je met het Person Schema type kunt doen, lees dan de volgende pagina's:

Hoe implementeer je Schema.org?

Schema moet in de source code van de pagina opgenomen worden. Het kan geïmplementeerd worden door middel van één van drie formaten:

  • JavaScript Object Notation for Linked Data (JSON-LD)
  • Microdata
  • Resource Description Framework in Attributes (RDFa)

Aanbevolen formaat voor Schema: JSON-LD

Het aanbevolen formaat voor de implementatie van Schema is JSON-LD. JSON-LD is een manier om Linked Data te coderen door middel van JSON (een standaard bestandsformaat vergelijkbaar met XML). Het is minder foutgevoelig dan Microdata en RDFa. In dit artikel concentreren we ons op de implementatie van structured data met behulp van JSON-LD.

Hoe ziet een data implementatie er nou eigenlijk uit? Laten we eens kijken naar het Blogposting Schema type. Dit is hoe de JSON-LD code eruit ziet:

<script type="application/ld+json"> { "@context": "http://schema.org", "@type": "BlogPosting", "mainEntityOfPage": { "@type": "WebPage", "@id": "https://www.contentkingapp.com/blog/seo-performance/" }, "headline": "How to improve your website’s SEO Performance", "description": "An article that describes how to improve your website’s findability.", "image": [ "https://www.contentkingapp.com/images/serp-screenshot.jpg", "https://www.contentkingapp.com/images/seo-performance.jpg" ], "datePublished": "2019-05-12T09:20:00+08:00", "dateModified": "2018-05-13T13:48:00+08:00", "author": { "@type": "Person", "name": "Steven van Vessum" }, "publisher": { "@type": "Organization", "name": "ContentKing", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "https://www.contentkingapp.com/wp-content/themes/contentking/images/logo.svg" } } } </script>

Wat betekent het bovenstaande?

  • We definiëren aan het begin dat we Schema.org markup gebruiken voor het content type Blogposting.
  • We leggen vervolgens uit dat deze Blogposting deel uitmaakt van een groter content type - namelijk WebPage.
  • We beschrijven de kop “Hoe verbeter je de SEO prestatie van jouw website,” geven een korte omschrijving van het artikel (“Een artikel dat beschrijft hoe je de vindbaarheid van jouw website kunt verbeteren”), en we zeggen dat we twee afbeeldingen hebben opgenomen in het artikel.
  • We beschrijven dat het artikel op 12 mei, 2019 om 9:20 gepubliceerd is, en aangepast is op 13 mei, 2019 om 13:48.
  • De auteur van het artikel is de Person “Steven van Vessum”, die gerelateerd is aan een Publisher van het Organization type genaamd “ContentKing,” met het logo https://www.contentkingapp.com/wp-content/themes/contentking/images/logo.svg.

Dit is een relatief eenvoudig voorbeeld, maar er zijn meer geavanceerde voorbeelden van hoe je Schema kunt gebruiken.

Schema JSON-LD markup implementeren op jouw website

Je kunt Schema JSON-LD markup implementeren op de volgende manier:

  • Handmatig toevoegen
    Wanneer je handmatig jouw JSON-LD Schema-markup toevoegt, wordt het niet geschaald, maar het werkt prima. Dus als je maar een tiental pagina's hebt en je het niet erg vindt om het handmatig toe te voegen en te onderhouden, dan is dit prima. Google's Data highlighter is dan erg handig.
  • Jouw Content Management System (CMS)
    Als je Schema aan veel pagina's wilt toevoegen, is het logisch om hiervoor functionaliteit in jouw CMS te hebben, waarbij jouw bestaande velden opnieuw worden gebruikt voor Schema-doeleinden. Dit kan op maat worden gemaakt, maar voor Open Source CMS's zijn er vaak plug-ins beschikbaar.
    Bijvoorbeeld voor WordPress: the Markup (JSON-LD) structured in the schema.org plugin.
  • Tag Managers (niet aanbevolen)
    SEO-experts houden ervan van Schema-markeringen via Tag Managers te implementeren, omdat het niet vereist dat je via development moet om het te implementeren. We raden je echter niet aan Schema-markeringen toe te voegen met Tag Managers, omdat dit afhankelijk is van JavaScript om te worden uitgevoerd en Google heeft hiervoor beperkte middelen beschikbaar. In de praktijk betekent dit dat het veel langer zal duren voordat jouw Schema-implementatie wordt opgehaald en getoond door zoekmachines. Nadat je wijzigingen hebt aangebracht, duurt het opnieuw veel langer dan wanneer je het rechtstreeks in HTML implementeert. Bovendien voeren verschillende zoekmachines - Yahoo, Yandex en Baidu - helemaal geen JavaScript uit. Het lijkt erop dat Bing langzaam begint met het uitvoeren van Javascript, maar ze zijn nog steeds ver verwijderd van waar Google nu staat qua grootte en mogelijkheden.
    Google's advice:
    Advies van John Mueller (Google) over de implementatie van Schema middels GTM

Wanneer je structured data implementeert, houd dan Google’s guidelines in gedachten om in aanmerking te komen voor enhanced snippets en om een mogelijke Google-penalty te voorkomen.

Jouw Schema.org implementatie testen

Stap 1: Controleer de aanwezigheid van Schema

Nadat je Schema hebt toegevoegd aan jouw pagina's, controleer of ze er zijn door de relevante pagina's op te zoeken in ContentKing. Wij raden je aan hiervoor ContentKing te gebruiken omdat het een taak is die je op grote schaal wilt uitvoeren en niet pagina na pagina door middel van Google's Structured Data Tester (zie hieronder). Nog geen ContentKing account? Start hier een gratis proefperiode!

Stap 2: Valideer de Schema implementatie

Test dan of jouw implementatie van structured data correct is door willekeurige pagina's te controleren in Google’s Structured Data Tester. N.B. Google's Structured Data Tester tool ondersteund alleen de controle van individuele URLs en het kan dus erg tijdrovend zijn.

Stap 3: Houd Google’s feedback in de gaten

Als je bovendien toegang heeft tot de Google Search Console, ontvang je in twee secties feedback over de implementatie van structured data:Search Appearance > Structured Data. Houd er rekening mee dat deze feedback vertraagd is, maar je kunt er zeker fouten mee oppikken.

Schema Google Search Console Structured Data

Welke zoekmachines ondersteunen Schema.org?

Schema.org is een initiatief dat in 2011 gelanceerd werd door Google, Bing en Yahoo. Een paar maanden na de lancering voegde Yandex zich ook bij deze groep.

Google heeft van alle zoekmachines veruit de beste ondersteuning voor Schema.org. In dit artikel concentreren we ons op de implementatie van Schema voor Google.  Maar hoe zit het met de andere zoekmachines?

Bing en Yahoo's ondersteuning voor Schema.org

In maart 2018 bevestigde Bing dat het Schema.org ondersteund. Zij ondersteunen de volgende Schema types via Microformats, RDFa, en JSON-LD (vergelijkbaar met Google):

  • Breadcrumbs
  • Business / Organization
  • Event
  • Person
  • Product and offers
  • Recipe
  • Review / Aggregated review / ClaimReview

Meer informatie hierover kun je vinden in de help sectie over markup.

Hoewel Yahoo's webmaster resources niets zeggen over ondersteuning voor Schema.org, ondersteunen ze het wel. Yahoo Search, dat mogelijk wordt gemaakt door Bing, lijkt dezelfde Schema-typen te ondersteunen als Bing.

Yandex ondersteuning voor Schema.org

Yandex ondersteund de volgende Schema types, alleen via Microformats:

Meer informatie kun je vinden in de Yandex Webmaster Support sectie op Schema.org.

Baidu

In 2017 gaf Baidu aan dat ze Schema.org gingen ondersteunen, maar dit is nu nog niet het geval.

Verschillende zoekmachines hebben verschillende vereisten

Als je afhankelijk bent van meerdere zoekmachines, kun je compatibiliteitsproblemen ervaren. Yandex vereist bijvoorbeeld een aantal eigenschappen die niet vereist zijn op Google. Houd dus rekening met het feit dat zoekmachines verschillende, of meer complete gegevens willen zien. Het heeft geen negatief effect wanneer je meer gegevens opneemt; zoekmachines pakken op wat ze willen gebruiken.

Zorgt structured data zoals Schema.org voor hogere rankings?

Ja en nee.

Terwijl structured data niet direct een ranking factor is, heeft het indirect een effect op jouw rankings. Structured data helpt je meer kliks op jouw snippets te krijgen en dit leidt tot een hoger CTR. Wij denken - en vele SEOs met ons - dat CTR een invloed heeft op de rankings, omdat het een kwaliteitssignaal zendt naar zoekmachines.

Handige tools wanneer je met Schema werkt

Deze tools zijn erg handig wanneer je met Schema werkt:  

Veelgestelde vragen over Schema.org

  1. Google heeft op eigen kracht mijn content type ontdekt. Heb ik Schema echt nodig?
  2. Kan ik Google dwingen mijn snippets te verbeteren nadat ik structured data heb geïmplementeerd?
  3. Waarom laat Google niet mijn reviews voor de homepage zien?

1. Google heeft op eigen kracht mijn content type ontdekt. Heb ik Schema echt nodig?

Ja, je hebt nog steeds Schema nodig. Je hebt veel geluk gehad want het gebeurt niet vaak dat Google jouw content types zelf uitvindt. Om jouw kansen te vergroten dat ze enhanced snippets tonen voor jouw content types, is het nog steeds aanbevolen dat je Schema gebruikt. Dit stelt ze in staat jouw content beter en sneller te verwerken omdat de beschrijving van jouw content types door middel van Schema tot veel minder fouten leidt. Bedenk dat jouw concurrentie ook niet stil zit, dus je wilt er zeker van zijn dat je er alles aan doet om hen voor te blijven.

2. Kan ik Google dwingen mijn snippets te verbeteren nadat ik structured data heb geïmplementeerd?

Nee, dat is niet mogelijk. Uiteindelijk bepaalt Google of ze jouw snippets willen verbeteren.

N.B. Het kan een paar weken duren voordat Google jouw structured data opmerkt, en zelfs dan is het misschien niet geldig, dus misschien laten ze het links liggen.

3. Waarom laat Google niet mijn reviews voor de homepage zien?

Terwijl het logisch zou zijn wanneer jouw homepage samen met de review gegevens wordt getoond, doet Google dit voor geen enkele website. Google toont alleen review-gegevens voor pagina's die niet de homepage zijn.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen