11 Eenvoudige stappen voor Diagnose en Herstel van je Google Ranking Drop

Last updated: 25 juni 2020

Stel je voor: je rankings zijn plotseling dramatisch gedaald. Misschien wel een dozijn posities—of misschien zelfs buiten de top 100.

Je wordt lijkbleek en je handen zijn nat van het zweet. Wat nu?

Hoe stel je vast wat het probleem is, en in welke volgorde? Wat zijn de meest waarschijnlijke redenen voor deze daling van je rankings?

Stap 1: Geen paniek!

Raak niet in paniek—het overkomt ons allemaal. Dit is onderdeel van SEO. Het is zelfs een ding waar we zeker van kunnen zijn.

Het goede nieuws is dat er meestal niets aan de hand is. Het kan de app (“rank tracker”) zijn die je gebruikt om je rankings bij te houden, of zelfs Google die zijn crawl- en indexeringsprocessen bijwerkt. Controleer de volgende dag nog eens, vaak zul je zien dat alles weer normaal is.

Maar wat als dat niet zo is, of je wil zeker weten dat alles in orde is? We hebben een stappenplan opgesteld waarmee je snel kunt vaststellen of je website last heeft van SEO problemen, of dat het gewoon wat tijd nodig heeft.

Google ranking drops horen erbij
Google ranking drops horen erbij
Barry Adams

Wanneer je rankings plotseling dalen, is het vooral zaak niet in paniek te raken. Het is cruciaal om een checklist bij de hand te hebben, zodat je de juiste dingen om de juiste redenen doet en niet als een kip zonder kop te werk gaat waardoor zaken erger worden. Hou er rekening mee dat Google niet om jouw website geeft, maar alleen om hun gebruikers (en hun eigen opbrengsten). Volg de gebruiker en de rankings volgen mee.

Stap 2: Zijn je Google Rankings echt gedaald?

Zijn je rankings echt gedaald of hapert je rank tracker?

Check de website van je rank tracker om te zien of er bekende issues zijn. Google en de trackers spelen een beetje een kat en muis spel. Wanneer Google de zoekmachine resultaatpagina’s wijzigt, moeten de rank trackers vaak hun software updaten. Dit kan van invloed zijn op de rankings die ze aan hun gebruikers tonen.

Als je niets kunt vinden op de website van je rank tracker, check dan ook hun Twitter account. Ze hebben er misschien zelf over getweet, of tweets over ontvangen.

Pro tip: gebruik ook een tweede rank tracker voor je belangrijkste zoekwoorden. Ben je er niet zeker van of de ene rank tracker het wel bij het rechte eind heeft, dan kun je dat met de andere controleren.

Controleer met analytics, Google Search Console en Bing Webmaster Tools

Bekijk bovendien je web analytics suite, Google Search Console en Bing Webmaster Tools om te controleren of er inderdaad een daling was in rankings en organisch verkeer.

Wijzen alle signalen nog steeds op een ranking drop? Onderzoek dan de impact van deze ranking drop in de volgende stap!

Cheatsheet voor Snelle Diagnose van Ranking Drop

Hou deze cheatsheet bij de hand voor een snelle diagnose van je Ranking Drop!

Een geldig e-mailadres opgeven.

Stap 3: Maak een inschatting van de Google Ranking Drop

De zoekopdrachten en pagina’s die worden getroffen door een ranking drop zeggen veel over het onderliggende probleem. Gebruik je rank tracking app, web analytics data, Google Search Console en Bing Webmaster Tools om om alle gegevens te verzamelen die nodig zijn voor verdere diagnose van het probleem.

Dit heb je allemaal nodig:

  • Zoekopdrachten die zijn getroffen door de daling
  • De oude ranking
  • De nieuwe ranking
  • Het verschil
  • De URL waarmee je rankte
  • Soort content
  • Of de pagina indexeerbaar is
  • Andere nuttige opmerkingen
Template voor diagnose van je Google Rankings Drop
Template voor diagnose van je Google Rankings Drop

Vaak wordt er op deze manier al een trend zichtbaar. Mogelijk heeft de ranking drop alleen gevolgen gehad voor bepaalde delen van je website.

Om je te helpen, hebben we onze template voor je online gezet.

We zullen dit overzicht ook gebruiken in de volgende stappen als we de mogelijke oorzaken voor de ranking drop gaan onderzoeken.

Pro tip: In Google Analytics kun je snel zien welke secties zijn getroffen; ga naar Behaviour > Site Content > Content Drilldown. Kies het Segment “Organic Traffic” en vergelijk de periode waarin je rankings zijn gedaald met de periode dat ze nog goed waren.

Stap 4: Controleer op recente website updates of migraties

Vaak worden ranking drops veroorzaakt door ingrijpende wijzigingen in een website. Bij een grote wijziging zie je vaak schommelingen in je rankings. Dit is heel normaal en niets om je zorgen over te maken.

Vraag rond

Waren er recente updates in de website, zoals een redesign of migratie? Ga bij je team en/of agency na of er recentelijk iets is gewijzigd. Check ook je projectmanagement software en code repository op activiteiten die mogelijk verband houden met de ranking drop.

William Julian-Vicary

Als we ranking drops zien, dan is de eerste stap: niet in paniek raken! Het zou natuurlijk een penalty kunnen zijn, maar 9 van de 10 keer is het probleem simpel: jij (of je team) hebt iets stuk gemaakt. Check je change logs voordat je de schuld geeft aan een algoritme update.

Check je SEO tool

Als je rankings essentieel zijn voor je bedrijf, dan is het vanzelfsprekend om je website te monitoren op on-page SEO wijzigingen.

We maken onderscheid tussen technische wijzigingen en content wijzigingen. Als technische of content wijzigingen de reden zijn van de ranking drop, dan zul je ze hoogstwaarschijnlijk terugvinden in die gedeeltes van de website die zijn getroffen door de ranking drop. Haal je bevindingen van stap 2 erbij en let hier vooral op tijdens het zoeken naar wijzigingen die mogelijk impact hebben gehad op je rankings.

Technische wijzigingen en fouten

Controleer nogmaals of de zoekmachines je website nog steeds op dezelfde manier crawlen en indexeren als voorheen.

Doe dit door je website te bestuderen en specifiek op zoek te gaan naar wijzigingen in:

  • HTTP status codes: retourneren je pagina’s nog steeds HTTP status 200, en staan redirects nog op hun plek?
  • Canonical URL: zijn je canonical URL’s gewijzigd?
  • Meta robots tag: mogen zoekmachines plotseling je belangrijke pagina’s niet meer indexeren?
  • Robots.txt: hebben zoekmachines nog toegang tot alle delen van je website die geïndexeerd moeten worden? Is je robots.txt gewijzigd?
  • Hreflang: zijn je hreflang attributen nog correct ingesteld??
  • Laadtijd: is de laadtijd van pagina’s onlangs toegenomen?
  • Crawl errors: naast het monitoren op crawl errors, is het ook belangrijk om het Crawl Error report van Google Search Console te checken.
Patrick Stox

Als ik grote drops zie, komt dat meestal door redirects. Óf het zijn oude redirects die bij een migratie zijn verwijderd, of er zijn regels overschreven, verwijderd of gewoonweg verkeerd erin gezet. Soms is het wat minder voor de hand liggend, zoals bijvoorbeeld een oud domein -dat was omgeleid naar je site- dat is verlopen, of je oude site was op HTTPS; één ding dat ik tegenwoordig steeds vaker zie, is dat SSL certificaten op oude domeins verlopen en niet meer op de juiste manier redirecten.

Pro tip: controleer ook de HTTP headers want canonical URL’s en robots directives kunnen ook daar zijn gedefinieerd.

Je kunt dergelijke wijzigingen alleen bijhouden als je de resultaten van eerdere crawls hebt bewaard. Dit is echter een tijdrovend proces en erg foutgevoelig—daarom raden we aan ContentKing hiervoor te gebruiken.

Als je ContentKing al gebruikt, ga dan naar het Pagina’s overzicht en klik op “Historische Wijzigingen” om te zien of er misschien wijzigingen zijn geweest in bovenstaande onderdelen.

Historische Wijzigingen

We raden je aan om je website continu te controleren op issues en wijzigingen met betrekking tot het technische fundament. Zo heb je een changelog voor je hele website.

Te vaak hebben we technische SEO-rampen zien gebeuren waarbij mensen er pas weken later achter komen. Dat is de reden waarom we ContentKing hebben ontwikkeld: er zullen dingen fout gaan. Onvermijdelijk. Wat je wel onder controle hebt, is hoe je ermee omgaat.

Als je technische wijzigingen hebt gevonden, duik er dan dieper in om te zien of ze wel correct waren. Zo niet, dan heb je mogelijk (een deel van) het probleem gevonden.

Real-time monitoren van je website

Monitor je website proactief op SEO wijzigingen en issues. Zijn er problemen dan sturen we je direct een alert zodat je SEO rampen kunt voorkomen.

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.

Content wijzigingen

Zoekmachines maken gebruik van content om de relevantie voor zoekopdrachten te bepalen, dus content wijzigingen kunnen een grote impact hebben op je rankings. En pagina’s die zijn verwijderd, hebben zelfs een nog grotere impact.

Bestudeer nogmaals je website om te controleren of je content is gewijzigd en check specifiek voor wijzigingen in:

  • Titel: zelfs de kleinste wijzigingen in de titel tag kunnen een grote impact hebben op je rankings. Zijn daar wijzigingen gedaan?
  • Meta description: hoewel ze je ranking niet direct beïnvloeden, hebben meta descriptions wel degelijk impact op de click-through rate (CTR, ofwel klikfrequentie) van je zoekresultaat. En de CTR heeft invloed op je rankings. Controleer dus op wijzigingen in je meta descriptions.
  • Headings: ook headings geven relevantie door aan zoekmachines. Wijzigingen in headings hebben mogelijk impact op je rankings, controleer dus of ze zijn gewijzigd.
  • Body content: de body content heeft ook invloed op je rankings. Heb je wijzigingen gevonden in titels, meta descriptions of headings, dan is er een grote kans dat de body content ook is gewijzigd. Als jouw CMS wijzigingen bijhoudt, check daar dan voor wijzigingen. WordPress bijvoorbeeld biedt deze functionaliteit.

Net zoals het bijhouden van technische wijzigingen, is het bijhouden van content wijzigingen een erg tijdrovend en foutgevoelig proces. Anderzijds is het tracken van wijzigingen die van belang zijn voor SEO de core feature van ContentKing—inclusief wijzigingen in content.

Als je ContentKing al gebruikt, ga dan naar het Pagina’s overzicht en klik op “Historische Wijzigingen” om te zien of er misschien wijzigingen hebben plaatsgevonden in bovenstaande onderdelen.

Historische Wijzigingen

We raden je aan om je website continu te controleren op content issues en wijzigingen, en om in ContentKing alerts in te stellen voor grote wijzigingen of issues:

Alerts wanneer dingen misgaan
ContentKing alert wanneer HTML element Paginatitel ontbreekt
Liam Delahunty

Het loont om proactief om te gaan met monitoring. Ken je rankings, je backlink profiel en voer regelmatig technische audits uit. Als er zich een crisis voordoet, hoeft het niet catastrofaal te zijn.

Stap 5: Sluit een handmatige Google penalty uit

Als rankings dalen zijn mensen vaak bang dat ze een Google penalty hebben gekregen. Meestal is dat niet het geval, maar voorkomen is beter dan genezen. Omdat het belangrijk is, en het snel te controleren is, is het handig om dat vroeg in het onderzoeksproces te doen.

Worden je pagina’s nog geïndexeerd??

Handmatige penalties zijn er in verschillende vormen, waarvan het volledige de-indexeren van je website de zwaarste is. (Dit gebeurt meestal alleen bij websites die Google echt proberen te misleiden.) Doe een site: query om te controleren of je website nog steeds wordt geïndexeerd.

Voorbeeld van een site: query:

Google site query

Worden je pagina’s nog steeds geïndexeerd dan is dat goed nieuws. Anders kan het betekenen dat je een handmatige penalty hebt gekregen, maar het kan ook betekenen dat je een serieus technisch SEO probleem hebt op je website, zoals uitgelegd in stap 4.

Rank je nog steeds voor merkloze zoekopdrachten?

Wanneer Google een penalty oplegt, is deze vaak minder ernstig dan het volledig de-indexeren van je website. Een veelvoorkomend voorbeeld van een minder zware penalty is je website alleen te laten ranken voor merkgerelateerde zoekopdrachten.

Check of je een dergelijk patroon terugvindt in de zoekopdrachten waarvoor je website ranking is gedaald. Rank je nog steeds voor merkloze zoekopdrachten? Zo ja, goed nieuws. Anders kan een handmatige penalty het probleem zijn.

Check Google Search Console

Ga naar Google Search Console en navigeer naar Search Traffic > Manual Actions. Dit is wat je wil zien:

Google geen handmatige penalty

Als er hier een melding is voor jouw website, dan is d‎ít het probleem… althans, gedeeltelijk.

David Iwanow

Als je in de organische drop duikt, check of het homepage (brand) of niet-homepage (non-brand) queries betreft en kijk welke gedeeltes of URL’s een daling lieten zien. Zoek uit welke wijzigingen er zijn gedaan op zulke gedeeltes, zoals paginatitel updates, nieuwe teksten of wijzigingen in interne links. Hou ook rekening met trends: vergelijk weken, maanden en jaren onderling en leg organisch en direct verkeer naast elkaar.

Interessant om te lezen

We raden je aan om eens te kijken naar het artikel van Kinsta over de (ongerechtvaardigde) handmatige penalty die zij hebben gekregen.

Stap 6: Sluit de kans uit dat je bent gehackt

Helaas is het hacken van sites serieuze business. Eenmaal “binnen” infecteren hackers websites vaak met schadelijke code en ongewenste content en links. Dit heeft grote gevolgen voor je rankings, dus is het belangrijk om uit te sluiten dat je bent gehackt. Het is niet aannemelijk dat je website is gehackt, maar mocht dat wel het geval zijn, is het noodzakelijk dat binnen afzienbare tijd te weten, zodat je maatregelen kunt nemen om weer controle te krijgen over je website en deze terug te brengen in de originele staat.

Google scant websites op schadelijke code en activiteit. Vinden ze gehackte websites, dan brengen ze je hiervan op de hoogte via Google Search Console. Hoewel Google geen toegang heeft tot je broncode, duurt het letterlijk tien seconden om de Google Search Console te openen om te zien of daar iets staat over mogelijk hacken. We raden je daarom aan deze regelmatig te controleren.

Log in op Google Search Console en navigeer naar de sectie Security Issues. Als alles in orde is zal het er zo uitzien:

Google geen security issues

Google heeft ook een uitgebreide handleiding gepubliceerd over gehackte websites. Een andere goede handleiding is gemaakt door WordFence. Gebruik ze om te controleren of je website is gehackt. Goed om te weten: WordFence heeft ook een uitstekende WordPress plugin ontwikkeld waar je al met de gratis versie van kunt profiteren.

Pro tip: vertrouw er niet blind op dat Google altijd meldt of je gehackt bent. We hebben Google rapporten gezien die er geen melding van maakten dat een website was gehackt, terwijl ze een handmatige penalty gaven voor cloaking of voor spam. Het is een keer gebeurd dat een gehackte site zelfs een algoritmisch Penguin filter kreeg dat hun organische verkeer teniet deed.

Stap 7: Getroffen door Google updatess

Google updates zijn vaak verantwoordelijk voor schommelingen in rankings. Geschat wordt dat Google jaarlijks 250-300 wijzigingen in hun algoritmes doorvoert. Sommige wijzigingen zijn klein, andere enorm. Check of je ranking drop samenvalt met een Google update. Omdat Google maar zelden openheid geeft over updates in hun algoritmes, houden SEO specialisten over de hele wereld het nauwlettend in de gaten en hebben ze tools ontwikkeld om belangrijke wijzigingen in rankings op te kunnen sporen en deze te koppelen aan updates.

Check de SEO nieuws website https://www.seroundtable.com/ om te zien of ze melding hebben gemaakt van een recente Google wijziging, en check ook de volgende tools:

Twee dingen om in het achterhoofd te houden:

  1. Niet elke Google update gaat over hun algoritme. Ze kunnen ook hun SERP’s wijzigen (Search Engine Result Pages) en daarin andere elementen toevoegen die je resultaat omlaag brengen. Denk bijvoorbeeld aan: afbeeldingen, video’s, maps, nieuws, Knowledge Graphs (kennisblok) en Answer Boxes (antwoordblok).
  2. Ranking drops gebeuren echter niet altijd onmiddelijk: als je site is gemarkeerd door een Panda of Penguin filter, zie je jouw rankings dalen over de loop van een aantal weken.
Evan Roberts

Het is belangrijk te weten dat niet alles te maken heeft met wat je zelf hebt gedaan. Zie je een daling in je rankings, dan is het zaak om eerst een stap terug te doen en naar de SERP te kijken. Vaak zul je zien dat een rankings drop verband houdt met een grote verandering in hoe de SERP eruitziet. Als er geen grote wijzigingen zijn gedaan aan je site, is het aannemelijk dat Google de opzet van de SERP omgeving aan het ombouwen is en dat je je content navenant zult moeten aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het pushen van video content, implementeren van structured data of maps lijsten.

Pro tip: Soms kan Google besluiten hun idee van zoekopdracht intentie te wijzigen, om vervolgens ook anders om te gaan met welke websites ze relevant vinden.

Stap 8: Check je logbestanden

De logbestanden van je webserver leggen basisinformatie vast over bezoekers en crawlers van zoekmachines, die mogelijk aanwijzingen bevatten voor je Google Ranking Drop.

Dingen om met name naar te kijken zijn onder andere: verminderde crawl activiteit van Google, een toename in 4xx of 5xx status codes en tragere responstijden.

Kevin Indig

Als rankings dalen, dan gaat de crawl rate omlaag voor bepaalde pagina’s of voor volledige domeinen. Analyseren van log files is een prima manier om te checken of het een waardevermindering is, of iets anders. Je krijgt ook een beter idee van wanneer rankings precies zijn gedaald en of dat correspondeert met updates of wijzigingen van je site.

Stap 9: Concurrent onderneemt actie

In SEO is er altijd een hevige strijd gaande om de topposities te behalen. Je concurrenten proberen je voortdurend in te halen, en duwen je lager in de zoekresultaten. Hoewel het maar zelden voorkomt dat de concurrentie je binnen korte tijd voor een groot aantal zoekopdrachten inhaalt, kan het een rol spelen in je ranking drop.

Stel je dit scenario voor: tijdens een recente release werd er per ongeluk een aantal 301 redirects verwijderd. URL’s met veel autoriteit gaven ineens “404 – Pagina niet gevonden” weer, waardoor die autoriteit nutteloos werd. En op datzelfde moment nam je concurrentie hun kans waar. Dit bij elkaar heeft enorme impact en je website rankings dalen over de hele linie.

Onderzoek en ontdek aan wie je je rankings bent kwijtgeraakt. In stap 2 heb je een lijst gemaakt van zoekopdrachten waarvoor je in positie gedaald bent; duik daar nu in en ontdek wie hier profijt van heeft getrokken. Als je dit hebt gedaan, probeer dan uit te vinden hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om je in te halen. Voorbeelden: ze hebben betere content, ze hebben meer links, hun pagina’s laden sneller, ze hebben geen advertenties enz.

Verzamel alles wat je hebt gevonden en maak een plan om die rankings terug te winnen.

Pro tip: ben je ervan bewust dat niet alle backlink tools je een melding sturen zodra een domein dat eerder geredirect werd, niet meer geredirect wordt.

Stap 10: Verlies van cruciale backlinks

Verlies van backlinks kan grote impact hebben op je Google rankings
Verlies van backlinks kan grote impact hebben op je Google rankings

Links vanuit andere websites, de zogeheten “backlinks”, zijn de belangrijkste factor in SEO. Ze kunnen de vindbaarheid van je website maken of breken, dus als je backlinks verliest is dat echt van grote invloed op je rankings.

Controleer of je backlinks bent kwijtgeraakt met behulp van een app als Ahrefs, Majestic, Monitor Backlinks of Kerboo. Hou er rekening mee dat er altijd wat vertraging is voordat deze applicaties de verdwenen (of nieuwe) links oppikken.

We raden je aan om vanaf nu je backlinks te monitoren met bovengenoemde tools zodat je alerts krijgt als er backlinks zijn verloren. Dan kun je contact opnemen met de betreffende websites om te zien of die backlinks weer hersteld kunnen worden.

Stap 11: Disavowen van backlinks met waarde

Mensen disavowen spammy backlinks waar ze niet mee geassocieerd willen worden, maar meestal is dit tegenwoordig niet meer nodig om een penalty te voorkomen. Spammy backlinks dragen niet veel bij, maar zijn ook niet echt nadelig - mits er geen kwade bedoelingen zijn (zoals bijvoorbeeld het aankopen van 100.000 blog comments).

De belangrijste reden waarom veel SEO’s hun backlinks niet meer disavowen is omdat de spammy backlinks soms je SEO kunnen helpen. Backlinks disavowen kan zelfs een negatieve impact hebben op je SEO prestaties, wees dus voorzichtig hiermee. Een tweet van Google’s Gary Illyes hierover:

Gary Illyes about disaviwong

Niets gevonden? Kijk hier eens naar!

Heb je alle bovenstaande stappen gevolgd en nog steeds niets gevonden? Ook dat hoort bij SEO. Het is niet altijd eenvoudig om er achter te komen waarom je website rankings zijn gedaald.

Oliver Mason

Als je voortdurend uit de index wordt verwijderd, zorg er dan voor dat Googlebot hetzelfde te zien krijgt als bezoekers. Niet zozeer vanuit het idee “cloaking is slecht”, maar om er zeker van te zijn dat je in ieder geval iets aan Googlebot geeft, en niet alleen de HTML5 tekst “bot” die standaard is voor elke user agent. Een dergelijk probleem kan op verschillende manieren worden blootgelegd: crawl met de juiste user agent, Fetch&Render in Google Search Console en check de server logs met alle requests aan probleemgevallen op uitschieters in downloadgrootte. Ik zou ook de mogelijkheid overwegen van de echte Googlebot die anti-DDOS oplossingen tegenkomt (ook hier, uitschieters versus gedownloade bytes), want sommige retourneren op de gevraagde URL een 200 gecombineerd met een noindex.

Een ander aandachtspunt is hoe bezoekers je website gebruiken. Als gebruikers snel vertrekken omdat ze worden overspoeld met pop-ups of advertenties, heeft dit negatieve invloed op je rankings. Dit is ook het geval als je content niet overeenkomt met wat gebruikers zoeken. Als ze niet kunnen vinden waar ze naar op zoek waren en terugkeren naar de pagina met zoekresultaten om daar op een andere link te klikken, dan weet Google dat jouw antwoord op hun zoekopdracht niet helemaal bevredigend was.

Factoren als deze spelen een steeds grotere rol in de algoritmes van Google. Je zal deze issues niet terugvinden in Google Search Console, maar ze hebben wel invloed op je rankings.

Google heeft een uitgebreid document gepubliceerd hierover, de Search Quality Evaluator Guidelines. Het is vrij ingewikkeld, maar kan erg helpend zijn in het vinden van verklaringen voor de daling van je rankings. Op dit punt is het misschien ook de moeite waard om externe hulp in te roepen, want het lijkt er op dat je ranking drop een raadsel is. Huur een SEO consultant in om het uit te pluizen.

Conclusie

Rankings dalen, dat is een vast gegeven in de wereld van SEO. Hou het hoofd koel en onderzoek stapsgewijs wat de daling kan hebben veroorzaakt.

Naast het hebben van een onderzoeksmethode voor de mogelijke reden van de daling, raden we ten zeerste aan dat je monitoring hebt die wijzigingen in de content en in het technisch fundament van je website bijhoudt. Zonder die informatie tast je immers in het duister.

Als je dit artikel hebt gelezen, is er geen twijfel meer mogelijk dat de SEO van je website en het monitoren ervan echt belangrijk voor je is. Waar kun je dat beter mee doen dan met ContentKing?

ContentKing Academy Content Team
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Vojtěch Zach
Vojtěch Zach

Vojtěch is ContentKing’s Customer Support & Localization Manager. Hij is degene die met veel plezier jouw vragen zal beantwoorden wanneer je contact met ons opneemt. Hij heeft gestudeerd voor vertaler, dus naast het blij maken van onze gebruikers, gaat hij ook graag onze lokalisatie uitdagingen aan.

Ondřej Koraba
Ondřej Koraba

Ondřej is ContentKing’s Content Marketing Specialist. Hij is het liefst iedere dag bezig met Content Marketing, en zorgt ervoor dat onze content up-to-date en scherp blijft.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen