De Ultieme SEO Handleiding voor Magento 2

Last updated: 17 juni 2020
Magento 2 SEO Handleiding in het kort

Magento is een ongelooflijk krachtig platform, maar om er alles uit te halen, moet je het op de juiste manier configureren. Deze handleiding laat zien hoe je dat precies doet, inzoomend op:

  • Creëren van een SEO-vriendelijke URL structuur
  • Correct configureren van paginatitels en meta descriptions
  • Headings correct gebruiken
  • Zoekmachines begeleiden bij het crawlen en indexeren van je webshop
  • Snelheidsoptimalisatie.

Magento, opgericht in de Verenigde Staten in 2008, is wereldwijd een toonaangevend eCommerce platform geworden. Die positie werd verder versterkt met hun overname door Adobe in 2018.

Naar schatting draaien wereldwijd ongeveer 270.000 shops op Magento. En volgens Magento hebben ze ervoor gezorgd dat hun winkeliers $155 miljard aan inkomsten in 2018 konden genereren. Je kunt gerust stellen dat Magento een heel bekend merk is in de eCommerce wereld.

Hoewel Magento 2 een zeer krachtig platform is, levert het met de standaardinstellingen geen geweldige SEO-prestaties. Daarom is het nodig dat je alle best practices voor Magento 2 toepast, zodat je jezelf in staat stelt om succesvol te worden.

In dit artikel leggen we stap voor stap uit wat je moet doen om jouw Magento shop in topvorm te krijgen, helemaal klaar voor maximale SEO-prestaties.

Wat is er nodig om je Magento shop goed te laten ranken?

Om je Magento webshop goed te laten ranken in de organische zoekresultaten, moet je ervoor zorgen dat zoekmachines al je content gemakkelijk en efficiënt kunnen vinden en begrijpen, en dat ze argumenten hebben om jouw content hoger te laten ranken dan andere.

We kunnen dit onderverdelen in de zogeheten “Drie pijlers van SEO”:

  1. Technologie: het technisch fundament van een website, wat zoekmachines helpt om je site zo snel en efficiënt mogelijk te vinden en te begrijpen. Dit gaat over jezelf voorbereiden op succes.
  2. Relevantie: voor welke zoekopdrachten is jouw content relevant. Dit wordt gedaan door content te maken die nuttig en bevredigend is voor jouw bezoekers. Goede technologie is essentieel om relevantie duidelijk te communiceren.
  3. Autoriteit en Vertrouwen: links naar jouw website; deze bepalen jouw autoriteit en betrouwbaarheid.

Dit artikel beschrijft de eerste pijler, Technologie, tot in detail, aangezien deze platformspecifiek is, terwijl Relevantie en Autoriteit en Vertrouwen hetzelfde werken voor elk platform.

Nuttige resources

Een Magento SEO checklist voor een stevig technisch fundament

Dankzij een stevig technisch fundament kunnen zoekmachines al jouw content gemakkelijk en efficiënt vinden en begrijpen.

Je kunt het technisch fundament van een site zien als een structuur fundament. Een solide fundament komt de hele structuur ten goede. Aan de andere kant zorgt een wankel fundament ervoor dat de hele structuur in elkaar zakt.

Hier volgt een overzicht van de dingen die je moet doen of aanpakken om het technisch fundament in Magento 2 goed te krijgen:

Een SEO-vriendelijke URL structuur definiëren in Magento 2

Een goede URL structuur is er een die zowel voor bezoekers als zoekmachines goed werkt.

Hoe je URL’s moeten zijn, in een notendop:

  • Beschrijvend en gemakkelijk te lezen
  • Kort
  • Consequent
  • Kleine letters

Website redirects en rewrite instellingen

Je kunt de redirects en rewrite instellingen van een shop beheren door in te loggen op je Magento backend en te navigeren naar:

  1. Stores > Configuration (onder Settings) > General > Web.
  2. Selecteer bovenaan de pagina de juiste Store View waarvoor je de instellingen wil aanpassen. In ons voorbeeld is dit Default Store View. Opmerking: wijzigen van de instellingen op een hoger niveau heeft invloed op andere Store Views, dus wees daar voorzichtig mee. Lees hier meer daarover.
  3. Onder Url Options vind je het veld Add Store Code to Urls. Hou de waarde hiervan ingesteld op de standaardwaarde: No om ervoor te zorgen dat URL’s beschrijvend zijn en gemakkelijk te lezen.
  4. Het veld Auto-redirect to Base URL stelt je in staat om bezoekers en zoekmachines automatisch te redirecten wanneer ze je shop opvragen zonder het subdomein (bijv. wanneer https://www.example.com wordt opgevraagd, worden clients doorgestuurd naar https://example.com), of omgekeerd. Hoewel dit een mooie functie is, is deze standaard geconfigureerd om een tijdelijke 302 redirect te gebruiken in plaats van een 301 redirect. Wijzig deze waarde naar Yes (301 Moved Permanently) om ervoor te zorgen dat link autoriteit van onjuist geplaatste links zoveel mogelijk wordt doorgegeven aan de goede URL.
  5. Onder Search Engine Optimization vind je het veld Use Web Server Rewrites dat standaard is ingesteld op Yes. Hou dit zo, want dit houdt in dat je shop leesbare URL’s gebruikt.
Screenshot van Magento’s domein URL instellingen
Magento 2 domein URL instellingen

Verwijder de .html extensie uit product URL’s en productcategorie URL’s

Magento voegt standaard de extensie .html toe aan alle URL’s. Het is raadzaam om de .html extensie te verwijderen om later mogelijke problemen te voorkomen bij het overschakelen naar een ander eCommerce platform.

Pro tip

Verwijder alleen de .html extensie als je begint met een schone lei. Als je de .html extensie verwijdert bij een reeds draaiende Magento shop dan leidt dat tot een URL migratie, die je altijd zoveel mogelijk moet vermijden.

Het geheim van het definiëren van een goede URL-structuur is vooruitdenken. Wanneer je naar een ander platform migreert, wil je de verschillen tussen beide platforms minimaliseren.

Om de .html extensie uit de URL’s te verwijderen, log je in op je Magento backend en navigeer je naar:

  1. Stores > Configuration (onder Settings) > Catalog > Catalog > Search Engine Optimization.
  2. Selecteer bovenaan de pagina de juiste Store View waarvoor je de instellingen wil aanpassen. In ons voorbeeld is dat Default Store View.
  3. In het scherm dat verschijnt, vind je de velden Product URL Suffix en Category URL Suffix. Beide velden hebben de waarde .html. Als je die waarde uit beide velden verwijdert, leidt dit tot URL’s als https://example.com/category voor categorie pagina’s en https://example.com/product voor product pagina’s. Als je liever een trailing slash aan het einde van alle URL’s hebt, kun je in beide velden / invullen, wat leidt tot URL’s zoals https://example.com/category/ en https://example.com/product/.
Screenshot van Magento’s URL suffix instellingen
Magento 2 URL suffix instellingen

Hou URL’s kort door er geen categorieën in op te nemen

In datzelfde scherm kun je kiezen of je de productcategorie key wil opnemen in de URL van een product, bijvoorbeeld: https://example.com/category/product/.

Use Categories Path for Product URLs is standaard ingesteld op No. Hou dat zo om ervoor te zorgen dat URL’s kort blijven. Dit is vooral belangrijk als je categorieën hebt met subcategorieën; URL’s worden snel erg lang. Als je producten hebt met namen die erg op elkaar lijken, is het raadzaam om een unieke ID, zoals de SKU, op te nemen in de URL van een product. Dit is niet te configureren in de Magento 2 backend, maar je kunt hiervoor wel een extensie gebruiken.

Screenshot van Magento’s instellingen voor gebruik van categorie keys in product URL's
instellingen voor het gebruik van categorie keys in product URL's

Redirect URL’s automatisch als de key wijzigt

In situaties waarin URL keys wijzigen nadat pagina’s zijn gepubliceerd, wil je bezoekers en zoekmachines redirecten naar de juiste URL wanneer ze de oude URL opvragen.

Standaard staat dit aan: Create Permanent Redirect for URLs if URL Key Changed is ingesteld op Yes. Hou dat zo, het bespaart je een hoop gedoe op termijn.

Screenshot van Magento’s instellingen voor redirecten als URL keys wijzigen
Magento’s instellingen voor automatisch redirecten van URL's als hun key wijzigt
Nuttige resources

Meta informatie definiëren in Magento 2

Je paginatitel en meta description hebben een grote impact op zowel je rankings als, wanneer jouw pagina wordt weergegeven in de SERP, je click-through-rate (CTR). Tegelijkertijd kun je niet handmatig een titel en meta description voor elke pagina instellen, dus dat moet je slim aanpakken. Je moet slimme standaardwaarden gebruiken, die vervolgens kunnen worden overschreven indien nodig.

Screenshot van een zoekmachine resultaat snippet van Google, met de titel, URL en description aangeduid
Een zoekmachine resultaat snippet van Google, met de titel, URL en description aangeduid

Wat zorgt voor een goede titel?

Een goede titel is gemakkelijk te lezen, bevat belangrijke zoekwoorden, heeft een call-to-action, is uniek en heeft een lengte tussen 285 en 575 pixels (respectievelijk 30 en 60 karakters).

Wat zorgt voor een goede meta description?

Wat voor de titel geldt, is ook geldig voor de meta description, behalve dat de gewenste lengte anders is. Hou de meta description tussen 430 en 920 pixels lang (respectievelijk 70 en 155 karakters).

Definieer de meta description van de homepage

Om de meta description van de homepage te definiëren, log je in op je Magento backend en navigeer je naar:

  1. Content > Configuration (onder Design)
  2. Zoek daar naar Default Store View en klik vervolgens op de Edit link om de meta informatie van de Default Store View’s homepage aan te passen.
Screenshot van het Design Configuration scherm in Magento 2
Navigeren naar de Default Store View homepage’s meta informatie in Magento 2

Scroll omlaag naar HTML Head onder Other Settings en vouw de instellingsopties uit:

Screenshot van de HTML Head homepage instellingen in Magento 2
Bewerken van de Default Store View homepage’s meta informatie in Magento 2

De velden Default Page Title en Default Meta Description mag je negeren, omdat deze niet standaard binnen Magento worden gebruikt. Negeer ook het veld Default Meta Keywords, aangezien meta keywords al meer dan tien jaar niet meer door zoekmachines worden gebruikt. Ze spelen geen rol bij SEO.

De twee overige velden Page Title Prefix en Page Title Suffix zijn wel van belang:

  • Page Title Prefix: dit veld wil je leeg houden, want alles wat je hier invult, wordt aan het begin (het belangrijkste deel) van de titel toegevoegd. Een algemene prefix druist in tegen alles wat we weten over de title tag, dus hou het leeg.
  • Page Title Suffix: vul in - $shopName, bijvoorbeeld: - ContentKing. Dit wordt toegevoegd aan het einde van elke paginatitel, wat helpt vanuit het oogpunt van branding.

Definieer meta informatie templates voor producten en categorieën

Definiëren van meta informatie templates voor producten en categorieën, die het leeuwendeel van de pagina’s van een shop in beslag nemen, zal je hier de meeste tijd besparen.

Helaas is dit een functie die mist in Magento. Het zat niet in Magento 1 en het is ook niet beschikbaar in Magento 2. Daarom raden we aan een extensie te gebruiken zoals “Meta Tags Templates van Amasty” of “SEO Meta Templates van MageWorx”.

Hier zijn enkele voorbeeld templates die je kunt gebruiken voor paginatitels:

  • Categorie pagina’s: $categoryName | $shopName – dus bijvoorbeeld: “T-shirts for men | Joe’s T-shirts”.
  • Subcategorie pagina’s: $subcategoryName | $categoryName | $shopName – dus bijvoorbeeld: “Breaking Bad T-shirts | T-shirts for men | Joe’s T-shirts”.
  • Product detail pagina’s: Buy $productName | $subcategoryName | $shopName – dus bijvoorbeeld: “Buy Mr. White T-shirt | Breaking Bad t-shirts | Joe’s T-shirts”. Hier laten we $categoryName bewust weg, omdat dit de titel vaak te lang maakt.

Hier zijn voorbeeld templates die je kunt gebruiken voor meta descriptions:

  • Categorie pagina’s: Looking for $categoryName? Check out our massive selection of $amountOfProducts T-shirts at $shopName!, dus bijvoorbeeld: “Looking for T-shirts? Check out our massive selection of 10,431 T-shirts at Joe’s T-shirts”.
  • Subcategorie pagina’s: gebruik dezelfde template als hierboven vermeld voor categorie pagina’s.
  • Product detail pagina’s: Buy a $productName starting from $productPrize. Shipping time: $shippingTime. Only at $shopName!, dus bijvoorbeeld: “Buy a Mr. White T-shirt for as little as $19.99. Shipping time: 24 hours. Only at Joe’s T-shirts!”.

Definieer meta informatie templates voor andere pagina’s

Voor andere pagina’s, zoals landingspagina’s en About Us, kun je de volgende templates gebruiken:

  • Paginatitel: $pageName - $companyName, bijvoorbeeld: “About Us - Joe’s T-shirts”
  • Meta description: Check out our $pageName page!, bijvoorbeeld: “Check out our About Us page!”

Bedenk wel dat de voorgestelde templates niet voor elk bedrijf zullen werken en mogelijk niet bij jouw stijl passen. Zie ze gewoon als inspiratie.

Nuttige resources

Headings correct gebruiken

Of headings correct worden gebruikt in jouw Magento shop, hangt af van twee dingen:

  1. Hoe headings zijn gestructureerd binnen jouw thema.
  2. Hoe je headings gebruikt in jouw content - en dat is helemaal aan jou.

Hier is een snelle opfriscursus:

Een goede heading structuur helpt bezoekers snel een pagina te scannen, en helpt zoekmachines de structuur en het onderwerp gemakkelijk te begrijpen.

Hou je aan deze best practices voor headings:

  • Plaats geen logo’s of afbeeldingen in H1 heading tags, omdat de H1 heading het hoofdonderwerp van de pagina weergeeft. Daarom moet de H1 heading zinvolle tekst bevatten.
  • Gebruik slechts één H1 heading per pagina.
  • Hou voor de leesbaarheid een maximale heading lengte aan van 60 karakters.
  • Gebruik geen headings voor globale elementen die op iedere pagina terugkomen, zoals bijvoorbeeld zoekfunctionaliteit.
  • Pas geen H2 headings toe op product namen op product categorie pagina’s.
  • Bouw de structuur van je headings op aan de hand van een logische hiërarchie, zoals hieronder afgebeeld.
Afbeelding van de juiste headings structuur
De headings structuur van een document uitgelegd
  • Ga slim om met je productcategorie-, product- en paginanamen, want deze namen worden standaard gebruikt als de H1 headings.
  • Gebruik geen H1 headings in de body content, want dat leidt tot meerdere H1 headings (zie hierboven).
Nuttige resources

Crawling & Indexering

Deze sectie beschrijft hoe je Magento moet configureren om het voor zoekmachines gemakkelijk te maken om je shop te crawlen en om te begrijpen wat ze wel moeten indexeren en wat niet.

Implementeer canonical URLs voor homepage en CMS pagina’s

Standaard voegt Magento geen self-referencing canonicalm URLs toe aan de homepage en CMS pagina’s. Hierdoor kan er duplicate content ontstaan, en dat wil je natuurlijk niet.

Om dit tegen te gaan heb je meerdere opties:

  1. Je past jouw templates aan om altijd een self-referencing canonical URL op te nemen voor de homepage en de CMS pagina’s.
  2. Je voegt een custom XML block voor pagina’s, waar je handmatig de self-referencing canonical URL definieert voor de homepage en de CMS pagina’s.
  3. Je gebruikt een plugin hiervoor, zoals bijvoorbeeld deze.

Schakel het gebruik van canonical URL’s in voor producten en categorieën

Canonical URL’s geven zoekmachines een duidelijke aanwijzing over welke pagina ze moeten indexeren. Dus als je één product met meerdere varianten hebt en je wil aan zoekmachines aangeven dat ze alleen de productpagina moeten indexeren en niet de variant pagina’s, dan kun je dit doen met de canonical URL.

Standaard is het gebruik van canonical URL’s uitgeschakeld in Magento. Als deze instelling is uitgeschakeld, is een product beschikbaar via zowel een eigen URL als een URL die de categorie bevat: https://example.com/product/ en https://example.com/category/product/. Dit leidt tot situaties waarin deze pagina’s met elkaar gaan concurreren om de aandacht van een zoekmachine.

Om het gebruik van canonical URL’s in te schakelen, log je in op je Magento backend en navigeer je naar:

  1. Stores > Configuration (onder Settings) > Catalog > Catalog > Search Engine Optimization.
  2. Selecteer bovenaan de pagina de juiste Store View waarvoor je de instellingen wil aanpassen. In ons voorbeeld is dat Default Store View.
  3. In het scherm dat verschijnt, vind je de velden Use Canonical Link Meta Tag For Categories en Use Canonical Link Meta Tag For Products. Wijzig hun waarden naar Yes. Het resultaat is dat zowel product- als productcategorie pagina’s canonical URL’s zullen hebben, wat in hoge mate zal bijdragen om dubbele inhoud te voorkomen.
Screenshot van Magento’s canonical URL instellingen
Magento 2 Canonical URL instellingen
Nuttige resources

Gebruik robots directives om duplicate content te voorkomen

Robots directives communiceren jouw voorkeuren met betrekking tot crawlen en indexeren, naar zoekmachines. Vooral voor grotere sites - wat eCommerce shops vaak zijn - zijn robots directives essentieel voor succesvolle SEO.

Pas noindex robots directive toe op interne zoekresultaat pagina’s

Interne zoekresultaatpagina’s in Magento 2 zijn standaard robot-indexable. Dat is vanuit SEO oogpunt slecht, omdat dit kan leiden tot een enorm aantal pagina’s van lage kwaliteit die worden gecrawld en geïndexeerd wanneer er links naar deze pagina’s verwijzen (of deze nu intern of extern zijn).

We raden aan om de noindex, follow robots directive toe te voegen aan alle interne zoekresultaat pagina’s.

Pas de noindex robots directive toe op URL’s met query parameters

eCommerce platforms zijn berucht vanwege het genereren van enorme aantallen URL’s dankzij query parameters. In Magento 2 zijn URL’s met query parameters standaard indexeerbaar. En dat is een slechte zaak.

Als je je bijvoorbeeld op een productcategorie pagina bevindt en je filtert op prijzen tussen €10 en €20, word je doorgestuurd naar een URL zoals https://example.com/category/?price=10-20. Je wil niet dat die URL wordt geïndexeerd, omdat deze slechts een subset van de categorieproducten weergeeft.

Gesorteerde pagina’s zijn een ander voorbeeld: stel dat je de producten in een categorie wil zien, van goedkoopste tot duurste. Je wordt naar een URL gestuurd, zoals https://example.com/category/?price=10-20&product_list_order=price&product_list_dir=asc. Op deze pagina worden dezelfde producten weergegeven alleen in een andere volgorde. Vanuit SEO oogpunt voegt dit geen waarde toe, dus je wil niet dat deze pagina’s ook worden geïndexeerd. Hetzelfde geldt voor de keuze om meer of minder producten op een pagina te zien. Dat voegt ook een query parameter toe aan de URL, wat leidt tot een URL zoals: https://example.com/cateogry/?product_list_limit=30.

Magento heeft geen eigen instellingen om de robots directives te beheren voor zulke pagina’s, dus je moet dit op maat laten maken en/of een Layered Navigation Extensie toevoegen.

Naast het toevoegen van een noindex robots directive, raden we aan om te voorkomen dat zoekmachinecrawlers in de eerste plaats toegang krijgen tot URL’s met deze query parameters, zoals beschreven in de robots.txt sectie.

Nuttige resources

Gebruik een XML sitemap

XML sitemaps zijn een efficiënte manier om aan zoekmachines te communiceren welke pagina’s ze moeten crawlen en indexeren.

Best practices voor XML sitemaps zijn als volgt:

  • Hou de XML sitemap up-to-date met de content van je website.
  • Neem alleen indexeerbare pagina’s op.
  • Vermeld niet meer dan 50.000 URL’s in één XML sitemap.
  • Zorg ervoor dat de (ongecomprimeerde) bestandsgrootte van de sitemap niet groter is dan 50 MB.
  • Verwijs naar de XML sitemap in het robots.txt bestand.

Magento 2 wordt geleverd met XML sitemap functionaliteit. Om de XML sitemap te configureren, log je in op je Magento backend en navigeer je naar:

  1. Stores > Configuration (onder Settings) > Catalog > XML Sitemap.
  2. Selecteer bovenaaan de pagina de Store View waarvoor je de instellingen wil aanpassen. In ons voorbeeld is dat Default Store View.
Opnemen van categorieën, producten en CMS-pagina’s in XML sitemap
Screenshot van de XML sitemap instellingen voor categorieën, producten en CMS-pagina's in Magento 2
Bewerken van de XML Sitemap instellingen voor categorieën, producten en CMS-pagina's in Magento 2

Standaard zijn de opties voor categorieën, producten en CMS-pagina’s correct geconfigureerd. Google gebruikt de hints voor Frequency en Priority niet, dus daar hoef je niets te wijzigen. Standaard worden afbeeldingen ook opgenomen in de XML sitemap.

Instellingen voor genereren van XML sitemap

Selecteer bovenaan de pagina Default Config voor Store View om de instellingen voor het genereren van de XML sitemap te beheren. De pagina zal opnieuw laden en als je een beetje naar beneden scrolt, zie je dat je kunt bepalen of, wanneer en hoe vaak de XML sitemap opnieuw moet worden gegenereerd onder Generation Settings.

Screenshot van instellingen voor genereren van XML sitemaps in Magento 2
Bewerken van instellingen voor genereren van XML sitemaps in Magento 2

Het veld Enabled is standaard ingesteld op No. Wijzig dit in Yes, want je wil dat jouw XML sitemap automatisch opnieuw wordt gegenereerd.

De Start Time instellen op 02:00:00 zorgt ervoor dat de XML sitemap om 2 uur ‘s nachts opnieuw wordt gegenereerd. Dit slechts als voorbeeld; verander deze waarde naar het stilste moment van de dag voor jouw shop, aangezien het opnieuw genereren van de XML sitemap je Magento shop tijdelijk langzamer kan maken.

Hou de waarde van het veld Frequency ingesteld op Daily om ervoor te zorgen dat de XML sitemap elke dag opnieuw wordt gegenereerd. Ook dit is slechts een voorbeeld: als de content van jouw shop slechts één keer per week verandert, is het logischer om de XML sitemap één keer per week opnieuw te genereren.

XML sitemap: limits en robots.txt

Dingen worden hieronder interessant; onder Sitemap File Limitsvind je de velden Maximum No of URLs Per File en Maximum File Size.

Screenshot van de XML Sitemap File Limit en robots.txt instellingen in Magento 2
Bewerken van de XML Sitemap File Limit en robots.txt instellingen in Magento 2
XML sitemap: Maximum No of URLs Per File

Voor de meeste Magento shops is de standaard Maximum No of URLs Per File limiet correct omdat het in overeenstemming is met best practices voor SEO.

Pro tip

In geval van issues met indexeren kan het handig zijn om je XML sitemap tijdelijk op te splitsen in meerdere bestanden, zodat je de indexeringsissues beter kunt lokaliseren. Als je bijvoorbeeld 200.000 producten hebt die zijn verdeeld over vier XML sitemaps en je ondervindt problemen met indexering, zegt de Sitemap Coverage Report in Google Search Console je niet zoveel. Door die 200.000 producten te verdelen over bijvoorbeeld 20 XML sitemaps, krijg je betere inzichten.

Je kunt ook afzonderlijke XML sitemaps per productcategorie maken om indexeringsissues binnen productcategorieën op te sporen.

XML sitemap: Maximum File Size

Je kunt de Maximum File Size verhogen tot 52428800; dit komt overeen met 50 MB.

XML sitemap: Enable Submission to Robots.txt

Onder Search Engine Submission Settings vind je het veld Enable Submission to Robots.txt, dat de standaardwaarde No heeft. Schakel dit naar Yes, want je wil dat je robots.txt bestand naar jouw XML sitemap verwijst.

Zodra dit allemaal is ingesteld, is het tijd om de XML sitemap te maken en de (re)generatie-instellingen te configureren. Ga hiervoor naar Marketing > Site Map (onder SEO & Search) en klik op de oranje Add Sitemap knop.

Screenshot van het XML Sitemap overzicht in Magento 2
De XML Sitemap toevoegen aan de Magento shop

In het volgende scherm definieer je de naam en locatie van de XML sitemap:

  1. Vul in het veld Filename de naam van de XML sitemap in, bijvoorbeeld: sitemap.xml.
  2. Vul daarna in het veld Path het pad van de XML sitemap in - in ons geval bijvoorbeeld /pub/ gezien de aard van de Magento installatie in onze test setup.
  3. Klik vervolgens op de Save & Generate knop en je bent klaar!
Screenshot van de XML Sitemap naam en locatie instellingen in Magento 2
Instellen van de naam en locatie van de XML Sitemap in Magento 2
Nuttige resources

Robots.txt

Het robots.txt bestand vertelt crawlers de gedragsregels om toegang te krijgen tot URL’s op jouw site. Voor eCommerce shops - en dat geldt dus ook voor Magento shops - is het essentieel om het robots.txt bestand te gebruiken om zoekmachinecrawlers in de juiste richting te sturen en te voorkomen dat ze de verkeerde URL’s benaderen, in een poging om:

Hoewel zoekmachines beweren goed te zijn in het herkennen van crawler traps, moeten ze eerst in eentje terechtkomen om daarna pas te ontdekken dat het in feite een crawler trap is.

Je Magento 2 shop heeft diverse URL-patronen waarvan je niet wil dat zoekmachines ze bereiken.

Dit zijn de pagina’s die we aanbevelen om af te blokken voor zoekmachines:

  • Interne zoekresultaat pagina’s: /catalogsearch/ en /search/. Hoewel we aanbevelen om de robots noindex directive (via de meta tag of HTTP header) als tweede verdedigingslinie aan deze pagina’s toe te voegen, is het robots.txt bestand de eerste verdedigingslinie.
  • Inlogpagina’s /customer/account/login/.
  • URL’s met SID en PHPSESSID parameters.
  • Filtercriteria zoals price, color, material en size.

Dit komt neer op de volgende robots.txt::

User-agent: *
Disallow: /catalogsearch/
Disallow: /search/
Disallow: /customer/account/login/
Disallow: /*?SID=
Disallow: /*?PHPSESSID=
Disallow: /*?price=
Disallow: /*&price=
Disallow: /*?color=
Disallow: /*&color=
Disallow: /*?material=
Disallow: /*&material=
Disallow: /*?size=
Disallow: /*&size=

We raden aan om beide manieren waarop een criterium is opgenomen in URL’s, er in te zetten. Bijvoorbeeld met price, wat zowel /*?price= als /*&price= is.

Jordy Noll

Standaard staan er best veel regels in het robots.txt-bestand van een Magento 2 installatie. Wees vooral kritisch over wat je echt wilt uitsluiten. Het is namelijk helemaal niet erg als sommige parameters bezocht kunnen worden door bots, als de canonical-tags maar goed staan. Het uitsluiten zorgt er namelijk ook voor dat interne linkflow geblokkeerd wordt en je dus in feite linkwaarde verspilt.

Je kan bijvoorbeeld testen welke consequenties het weghalen van een regel heeft door een custom robots.txt te gebruiken bij een crawl met ContentKing of Screaming Frog. Dan merk je ook meteen of je hiermee een spidertrap opent of niet.

Je robots.txt bestand bewerken in Magento 2

Om je robots.txt bestand in Magento 2 te bewerken, ga naar:

  1. Content > Configuration (onder Design).
  2. Bewerk daar de instellingen voor Main Website in plaats van de Default Store View, omdat je met deze laatste het robots.txt bestand niet kunt wijzigen.
Screenshot van het Design Configuration scherm in Magento 2
Navigeren naar de robots.txt instellingen in Magento 2

Scrol op het volgende scherm omlaag naar Search Engine Robots. Daar kun je de inhoud van jouw robots.txt definiëren:

Screenshot van het veld robots.txt instructies in Magento 2
Aanpassen van de robots.txt instructies in Magento 2
Belangrijk

Hou er rekening mee dat je de waarde van Default Robots niet mag wijzigen, want dat is de waarde van de robots directive voor de gehele site.

Nuttige resources

Faceted navigation

Wanneer we crawlen, indexeren en filters bespreken, moeten we het ook hebben over faceted navigation.

Faceted navigation verwijst naar hoe bezoekers door je producten kunnen zoeken. Productfilters bijvoorbeeld maken deel uit van faceted navigation. Hoewel we eerder hebben geadviseerd om noindex robots directives toe te voegen aan je gefilterde productpagina’s en deze ook uit te sluiten via robots.txt, wat nou als mensen op zoek zijn naar een bepaalde subset van je producten, bijvoorbeeld alle zwarte Breaking Bad t-shirts? In dat geval moet je die subset van jouw producten beschikbaar maken voor zoekmachines door er een subcategorie voor te maken. Doe dit voor alle product-subsets waarvoor dit logisch is om te doen.

Op deze manier kun je een groter publiek bedienen, gewoon door slim om te gaan met je productcategorieën.

Pro tip

Het is af te raden om zowel de robots noindex directive als canonical URLs naar andere pagina’s te implementeren omdat dit een diffuus signal afgeeft aan zoekmachines.

Mathias Noyez

Een goed geoptimaliseerde facetnavigatie kan een enorm SEO potentieel losmaken. Door bepaalde filter combinaties zoals ‘merk’ en ‘categorie’ indexeerbaar te maken kan je landingspagina’s maken voor talloze long-tail zoekwoorden. Stel je hebt een schoenenwinkel, dan zou het toch goed zijn om een landingspagina te hebben voor “rode hakken” zodat je daarop scoort in Google?

De Amasty Improved Layered Navigation kan je helpen bij de opzet hiervan. Let wel op dat je niet zomaar alle filters laat indexeren. Wanneer dit gebeurt kunnen ze duizenden of zelf miljoenen URLs vinden, wat leidt tot een pak duplicate content. Ik raad je aan om custom pages te maken voor de filters die je echt wil laten indexeren. Op die manier blijf controle hebben over het aantal geïndexeerde URL’s.

Start zeker voordien met een zoekwoord onderzoek om populaire combinaties te vinden. Hiervoor kan je zowel zoekvolume data als je interne zoekfunctie gebruiken. Op die manier ben je zeker dat de combinatie het indexeren waard zijn.

Nog een laatste tip: zorg er zeker voor dat je geïndexeerde filter een unieke H1, meta title en meta description hebben. Anders kom je snel terug in de problemen met duplicate content aangezien de titel hetzelfde als de categoriepagina.

Gebruik paginering attributen

Magento gebruikt standaard niet de prev/next paginering attributen link op gepagineerde pagina’s om de relatie tussen deze pagina’s uit te leggen. Hoewel Google heeft gezegd dat ze dit kenmerk niet langer nodig hebben om een reeks gepagineerde pagina’s te begrijpen, bestaan er nog andere zoekmachines. Er is niets op tegen om te gebruiken, en we raden aan het toe te voegen als het slechts een kleine tijdsinvestering vergt.

Als je bijvoorbeeld al een SEO plugin gebruikt, zoals SEO toolkit die deze functionaliteit bevat, en het is gewoon een kwestie van aanzetten: ga ervoor!

Houd je aan de volgende best practices aangaande paginering:

  • Pas self-referencing canonicaln URLs toe op de gepagineerde pagina’s.
  • Pas geen noindex robots directives toe op de gepagineerde pagina’s.
  • Zorg ervoor dat er in je robots.txt geen disallow staat voor gepagineerde pagina’s.
Karen Foesenek

Was het vroeger gebruikelijk dat vervolgpagina’s zoals https://www.voorbeeld.nl/?p=2 etc. niet geïndexeerd werden, sinds enige tijd wordt geadviseerd deze wel toegankelijk te maken voor zoekmachines. De belangrijkste reden hiervoor: Google kan op dezemanier makkelijk bij producten die bijvoorbeeld alleen op pagina 10 te vinden zijn.

Nu zou je verwachten dat je hetzelfde effect bereikt met een noindex, follow robots directive, maar Google’s John Mueller heeft aangegeven dat als er maar lang genoeg een noindex op een pagina staat, deze geheel genegeerd zal worden, waardoor de noindex, follow uiteindelijk toch gezien zal worden als een noindex, nofollow.

Nuttige resources

HTML sitemap

Een HTML sitemap helpt bezoekers en zoekmachines om belangrijke pagina’s makkelijk te vinden.

Zeker voor grote Magento shops is het aan te raden een HTML sitemap te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld een HTML sitemap genereren met daarin de belangrijkste categorie pagina’s, sub-categorie pagina’s en meest populaire producten.

In tegenstelling tot Magento 1 zit er in Magento 2 geen standaard functionaliteit om HTML sitemaps te genereren. Je zult hier zelf functionaliteit voor moeten toevoegen, of gebruik maken van een extensie. In diverse secties zijn we de SEO toolkit extensie van Amasty SEO al tegengekomen. Deze biedt ook ondersteuning voor het genereren van HTML sitemaps, en werkt uitstekend.

Dennis Stopa

HTML sitemaps zijn zowel voor zoekmachines als bezoekers nuttig. Ze bevorderen het crawlproces en maken het voor bezoekers makkelijker om pagina’s te vinden, mits de sitemap natuurlijk goed gestructureerd is.

Bij kleinere shops kun je gebruik maken van één HTML sitemap met daarin alle categorieën, maar bij grotere shops moet je de de HTML sitemap al gauw opsplitsen. Dat kun je bijvoorbeeld doen per categorie, met de subcategorieën en belangrijkste producten.

Omdat HTML sitemaps de “crawldiepte” verkleinen werken ze goed samen met reeksen gepagineerde pagina’s. Let wel, het hebben van een HTML sitemap is geen vervanging voor een goede informatie architectuur!

Site snelheid

Magento heeft nogal wat server resources nodig om soepel te werken, dus het hebben van een solide, Magento-geoptimaliseerd hostingplatform is essentieel voor het succes van je Magento shop.

Maar je komt niet ver met “spierkracht” alleen; je moet zowel je hosting als jouw Magento platform correct configureren om het te kunnen gebruiken.

Vereisten voor je hostingplatform

Voor de beste prestaties moet je hostingplatform:

  • Geoptimaliseerd zijn voor Magento
  • Klaar zijn om Redis en Varnish te ondersteunen
  • Op Nginx draaien
  • CDN compatibel zijn.

Cachefuncties inschakelen

Om de ingebouwde cachefuncties in Magento in te schakelen:

  1. Navigeer naar System > Cache Management
  2. Vink alle vakjes af, selecteer Enable in het dropdown menu en klik op Submit:
Screenshot van het Cache Management scherm in Magento 2
Inschakelen van caching in Magento 2

Full Page Cache inschakelen in Magento 2

Om Full Page Caching in te schakelen:

  1. Navigeer naar Stores > Configuration (onder Settings) > Advanced > System.
  2. Onder “Full Page Cache” vind je het veld Caching Application. Standaard is dit ingesteld op Built-in Cache. Wijzig dat naar Varnish Cache (Recommended).
  3. Vervolgens verschijnt een extra instellingenscherm Varnish Configuration. Daar vul je de gegevens in die door jouw hostingprovider aan jou zijn verstrekt.
Screenshot van Full Page Caching instellingen in Magento 2
Inschakelen van Full Page Caching in Magento 2
Marnix Lont

Magento 2 is ondanks ondersteuning van Varnish FPC nog altijd een zeer zwaar platform met meer en meer Javascript om rekening mee te houden. Daarom adviseren wij eigenlijk altijd een aantal extra tools voor performance optimalisatie.

Om de cache hit rate te verbeteren en de cache weer snel te vullen na het legen is het slim om een cache warmer te installeren zodat ook minder populaire pagina’s binnen je shop snel weer gecached aangeboden worden aan bezoeker en zoekmachine bot.

Configureer JavaScript instellingen in Magento 2

Configureer de JavaScript instellingen van jouw shop door naar Stores > Configuration (onder Settings) > Advanced > Developer te gaan.

Vouw daar JavaScript Settings uit en wijzig de waarde van Merge JavaScript Files, Enable JavaScript Bundling, Minify JavaScript Files naar Yes:

Screenshot van JavaScript instellingen in Magento 2
Configureer JavaScript instellingen in Magento 2

Hoewel het mergen en bundelen van JavaScript helpt voor het verlagen van de laadtijd voor eenvoudige Magento omgevingen, werkt dit niet voor complexe omgevingen.

Zodra je je eigen JavaScript en die van third party plugins introduceert voegt dit nog maar weinig waarde toe. Daarom heeft Magento een module genaamd Baler ontwikkeld waarmee je geavanceerde JavaScript bundling kunt toepassen.

Je kunt hiermee bijvoorbeeld een aparte JavaScript bundle die gebruikt wordt op alle pagina’s creëeren, een specifiek voor categorie pagina’s, product detail pagina’s, landingspagina’s, enzovoorts. Op deze manier laad je enkel de JavaScript in die je daadwerkelijk nodig hebt. Dank Marnix Lont en Karen Foesenek voor jullie input in dezen!

Nuttige resources

Configureren van CSS instellingen in Magento 2

De configuratie instellingen voor je CSS bestanden bevinden zich onder de JavaScript instellingen in hetzelfde scherm.

Vouw de CSS Settings uit en wijzig de waarden van Merge CSS Files en Minify CSS Files, en – als je thema dit ondersteunt – stel Use CSS critical path in op Yes:

Screenshot van CSS instellingen in Magento 2
Configureer CSS instellingen in Magento 2

Configureren van Afbeeldingsinstellingen in Magento 2

Configureer je afbeeldingsinstellingen door naar Stores > Configuration (onder Settings) > Advanced > System te gaan.

Vouw daar onderaan Images Upload Configuration uit en wijzig de waarden van Maximum Width en Maximum Height naar eigen voorkeur.

Voorbeeld: de afbeeldingsafmetingen in je template hebben een maximale breedte van 600 px en een maximale hoogte van 300 px. In dat geval kun je die maten instellen voor de maximale breedte en hoogte. Als je ook ondersteuning biedt voor retinaschermen, kun je de afmetingen verdubbelen, wat leidt tot een maximale breedte van 1200 px en een maximale hoogte van 600 px.

Screenshot van Image Upload Configuration in Magento 2
Wijzig de Images Upload Configuration instellingen in Magento 2

Door dit te doen, vermijd je dat je onnodig grote afbeeldingen presenteert aan jouw bezoekers.

Configureren van Image Processing Adapter

Configureer de Image Processing Adapter door naar Stores > Configuration (onder Settings) > Advanced > Developer te gaan.

Vouw daar Image Processing Settings uit en wijzig de waarde van Image Adapter naar ImageMagick. De ImageMagick adapter wordt gezien als de beste adapter omdat deze zorgt voor de beste kwaliteit afbeeldingen.

Vergeet niet om de Catalog Images cache te flushen na deze aanpassing, totdat je dat doet blijft de standaard GD2 adapter in gebruik.

Andere best practices toepassen

Andere best practices die je kunt toepassen om de snelheid van je Magento shop te verhogen:

  • Gebruik van een Content Delivery Network (CDN).
  • Beperken van het aantal JavaScript libraries dat wordt ingeladen.
  • Gebruik van tools voor het comprimeren van afbeeldingen, gebruik van het Webp afbeeldingen format en het toepassen van lazy-loading voor afbeeldingen onder de vouw.

Een opmerking over Index Management

Het refreshen van indexen eist zijn tol op het Magento platform, pas dus op dat je de indexen niet na elke wijziging refresht.

Persoonlijk zijn we fans van het Hypernode platform dankzij hun prestaties, configuratie-flexibiliteit en ondersteuning.

Marnix Lont

Het updaten van Magento en extensies heeft vaak ongemerkt impact op de performance. Blijf daarom altijd testen en monitoren op performance zodat deze niet steeds verder afglijdt met elke nieuwe release. Een makkelijke manier om dit te monitoren is het gebruik van het Chrome UX report Dashboard.

HTTPS

Je website via een beveiligde verbinding aanbieden aan je bezoekers is een voorwaarde voor succes - en het wordt volledig ondersteund door Magento. Vooral voor eCommerce shops is het gebruik van HTTPS essentieel, want daarmee verdien – en behoud – je het vertrouwen van jouw bezoekers.

HTTPS inschakelen in Magento 2

Configureer de HTTPS instellingen door naar Stores > Configuration (onder Settings) > General > Web te gaan.

Vouw daar Base URLs (Secure) uit en wijzig de waarden van Secure Base URL en Secure Base Link URL zodat ze beginnen met https.

Wijzig bovendien de waarde van de velden Use Secure URLs on Storefront, Use Secure URLs in Admin, Enable HTTP Strict Transport Security (HSTS) en Upgrade Insecure Requests naar Yes.

Screenshot van HTTPS configuratie in Magento 2
Configureer HTTPS instellingen in Magento 2

Ik heb een goede technische basis, wat nu?

Met een goede technische basis kun je de strijd met de concurrentie vol vertrouwen aangaan.

Maar, wat is nu de vervolgstap?

Het is zaak om die technische basis te gaan benutten door relevante content te creëeren. Je zult zien dat er stevige concurrentie is, zorg er dus voor dat jouw content het beste is. En zorg er voor dat dit wordt “beaamd” door anderen, door het verkrijgen van links naar die content.

Je moet dus aan de slag met de volgende pijlers: Relevantie en Autoriteit & Vertrouwen door:

  1. Keyword Onderzoek uit de voeren en een Keyword Strategie uit te werken.
  2. Door een Linkbuilding Strategie uit te werken.

Dit is allemaal niet in beton gegoten; je zult ze periodiek tegen het licht moeten houden en updaten.

SEO is nooit klaar, het is een continu proces. Lees hier meer over in het Continuous SEO Framework!

Continous SEO Framework
ContentKing Academy Content Team
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Vojtěch Zach
Vojtěch Zach

Vojtěch is ContentKing’s Customer Support & Localization Manager. Hij is degene die met veel plezier jouw vragen zal beantwoorden wanneer je contact met ons opneemt. Hij heeft gestudeerd voor vertaler, dus naast het blij maken van onze gebruikers, gaat hij ook graag onze lokalisatie uitdagingen aan.

Ondřej Koraba
Ondřej Koraba

Ondřej is ContentKing’s Content Marketing Specialist. Hij is het liefst iedere dag bezig met Content Marketing, en zorgt ervoor dat onze content up-to-date en scherp blijft.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen