Academy

Het meten van jouw SEO inspanningen is essentieel. Maar welke KPI’s moet je nou eigenlijk meten. Je wordt gemakkelijk afgeleid door kleine details die er niet zoveel toe doen in het grote geheel.

In dit artikel bespreken we waarom KPIs belangrijk wanneer je het succes van SEO wilt bepalen. Gebruik deze kennis om jouw SEO te verbeteren, betere rapporten te creëren, goedkeuring te krijgen voor budgetten, jouw maandelijkse inkomsten te verhogen of een promotie te krijgen.

SEO levert je geld op doordat het relevant verkeer naar de website die je helpt promoten leidt. Dit verkeer komt door rankings, en deze rankings komen voort uit backlinks en de content en de vorm van de website vanuit een technisch standpunt. Voor deze eigenschappen houden we operationele SEO KPI’s omtrent zoek zichtbaarheid, backlinks, en crawl efficiency bij. We gebruiken deze redenering voor de indeling van dit artikel, zodat je het makkelijk kunt volgen.

Segmentatie

Voordat we verder gaan is het belangrijk te weten dat het nodig is om KPIs te segmenteren.

Verdeel de KPIs die in dit artikel besproken worden onder door middel van de volgende categorieën aangezien de resultaten onderling enorm kunnen verschillen. En een onderverdeling geeft je meer inzicht:

  • Website secties of landing pagina’s
  • Devices (desktop, tablet of mobiel)
  • Locatie
  • Zoekmachine

Branded Verkeer

Tenzij je branding campagnes leidt, laat het branded verkeer weg bij het rapporteren van SEO succes. In bijna elk geval rankt een website automatisch voor de merknaam, dus is het niet nuttig branded verkeer mee te nemen met de KPI’s.

1. Inkomsten + ROI en Conversies

De nummer één metriek waarover je wilt rapporteren is natuurlijk inkomsten en ROI:

  • Hoeveel geld is er verdiend?
  • Welke investering zijn er gedaan?
  • Wat is de ROI?

Voorbeeld: als je inkomsten van $50,000 hebt bij een investering van $10,000 dan is jouw ROI:
(50,000 – 10,000) / $10,000 = 400%

Wanneer je geld uitgeeft—en bedenk dat tijd ook geld is—wil je weten wat het opbrengt. Zonder die informatie tast je in het duister, en zul je tijd en geld besteden aan de verkeerde dingen.

Mensen met een zakelijke achtergrond geven vaak niet zo veel om rankings—zij willen graag weten hoeveel geld er verdiend is. En terecht! Dit is dus de nummer één KPI die je wilt rapporteren.

Het is soms moeilijk gegevens over inkomsten in handen te krijgen. Het is makkelijk voor een eCommerce site, maar als je leads genereert die geconverteerd moeten worden door verkoop is het moeilijker. Je kunt misschien gegevens over de gegevens invoeren in de web analytics suite, maar als dat niet het geval is, is het aan jou om deze gegevens later, nadat de verkoop gesloten is, te compileren … wanneer jouw klant akkoord gaat met het delen van deze gegevens.

Als er geen enkele manier is waarop je de gegevens kunt verkrijgen, ben je beperkt tot het rapporteren over conversies. Wanneer je alleen maar over conversie rapporteert betekent het misschien dat het moeilijk is om goedkeuring te krijgen voor budgetten etc., want wat is nou de ROI op deze investering? Je kunt dit waarschijnlijk oplossen door een gemiddelde waarde toe te kennen aan conversies of door de kwaliteit van de leads in overweging te nemen, maar idealiter baseer je het natuurlijk op echte gegevens.

2. Verkeer: Sessies en hun gedrag

SEO draait om het leiden van relevant verkeer naar een website. Wanneer het om dit verkeer gaat, zul je over het aantal sessies en hun karakteristieken moeten rapporteren.

Bestudeer de bezoekers dat je bereikt hebt. Iedere bezoeker is een (potentiele) lead. Hou de bezoekers in de gaten en let op de soft goals die ze bereikt hebben op jouw website. Met “soft goals” bedoelen we gecreëerde proefabonnementen en aanmeldingen voor nieuwsbrieven.

Dit zijn de KPIs waarover je wilt rapporteren:

  • Sessies (dus zowel nieuwe als terugkerende bezoekers)
  • Soft goals
  • Geassisteerde conversies
  • Conversiepercentage voor soft goals
  • Tijd per sessie
  • Pages per sessie
  • Bouncepercentage

Gebruik deze KPIs om de engagement van bezoekers te verbeteren, zodat ze uiteindelijk meer doelen voltooien. Op informatie websites kun je dat zien wanneer de tijd en pagina’s per sessie omhoog gaan en het bouncing percentage omlaag gaat. Als je dit weet, moet je ervoor zorgen dat gebruikers op de website blijven. Je kunt dit bereiken door bijvoorbeeld gerelateerde pagina’s te laten zien in de content die de bezoekers lezen, of door eeuwig scrollen te implementeren.

3. Rankings in zoekmachines

Een lange tijd waren rankings in zoekmachines de meest belangrijke KPI waarover je rapporteert bij SEO. Maar rankings in zoekmachines op zich betekenen niet zoveel, omdat je #1 rankings kunt hebben voor zoekopdrachten die tot een hoop verkeer leiden maar niet tot een conversie.

Om deze reden is het zo belangrijk naar verkeer, gedrag en inkomsten te kijken. Dat gezegd hebbend, rankings spelen wel degelijk een rol bij het meten van succes van SEO, omdat ze je helpen begrijpen waarom verkeer vermeerdert of vermindert.

Vaak ranken dezelfde pagina of pagina’s in dezelfde website sectie voor gerelateerde zoekopdrachten, en doe daarom het volgende: groepeer zoekopdrachten en rapporteer over een groep van zoekopdrachten in plaats van over individuele zoekopdrachten. Hier is een voorbeeld van trefwoorden die zouden kunnen ranken voor een pagina van een product categorie met Nike schoenen:

  • nike schoenen
  • nike sneakers
  • nike schoenen 2018
  • nike sneakers 2018

De rapportage over deze metrieken geven betekenis aan de volgende groepen van zoekopdrachten:

  • Zoekopdrachten op positie #1
  • Zoekopdrachten in de top 5
  • Zoekopdrachten in de top 10
  • Zoekopdrachten buiten de top 50
  • De gemiddeld positie van zoekopdrachten

Het is belangrijk te weten of de resultaat pagina’s van zoekmachines features zoals deze e.g. voor afbeeldingen, video’s, rich snippets, en Google Maps vermeldingen bevatten, aangezien dit de haalbaarheid van het bereiken van een hoge ranking en/of opmerkelijk verkeer door middel van deze zoekopdrachten beïnvloed. In plaats hiervan, wil je misschien je concentreren op zoekopdrachten zonder deze features.

4. Operationeel SEO KPI

Wanneer het gaat om operationele SEO KPI’s die SEO succes meten, is het volgende belangrijk:

  • Zichtbaarheid in organische zoekresultaten
  • Website conditie
  • Crawl efficiency
  • Backlinks

4.1 Zichtbaarheid in organische resultaten

Jouw zichtbaarheid in organische zoekresultaten is het marktaandeel dat je in SEO hebt. Elke zoekopdracht heeft een maandelijks zoekvolume, en als je positie van jouw website voor deze zoekopdracht weet, kun je het aantal verwachte bezoekers berekenen.

Er zijn verschillende tools die dit automatisch berekenen, waaronder: SEMrush en Ahrefs. Vergelijk niet de zichtbaarheid scores van de ene tool met de andere, want dat is appels met peren vergelijken.

Heb je niet zo’n tool tot je beschikking? Dan kun je het ook handmatig doen, bijvoorbeeld met AWR’s click-through-data.

Screenshot from Ahrefs Rank Tracking overview page
Screenshot from Ahrefs Rank Tracking overview page
Screenshot from SEMrush's Project overview page
Screenshot from SEMrush's Project overview page

4.2 Website conditie

De conditie van jouw website is een belangrijk KPI. De website conditie bestaat uit de bereikbaarheid door zoekmachines (de technische kant) en optimalisatie op de pagina (alle content die een zoekmachine verwerkt). Applicaties zoals ContentKing monitoren de conditie van websites en waarschuwen je in het geval van problemen. Zij imiteren zoekmachines en evalueren de conditie van jouw website. Onder andere de volgende punten moet in overweging genomen worden wanneer je de website conditie evalueert:

ContentKing Screenshot
ContentKing Screenshot

4.3 Crawl efficiency

Het is belangrijk dat zoekmachines jouw website efficiënt crawlen—dat zoekmachines op jouw website de meeste aandacht besteden aan het crawlen van die pagina’s die jij opgenomen wilt zien in de zoekresultaten in plaats van aan niet-indexeerbare pagina’s, redirects, 404s, enzovoort. Dit concept wordt het crawl budget genoemd.

De metrieken waar je op wilt letten:

  • Het aantal pagina’s dat je geïndexeerd wilt hebben en het aantal pagina’s dat uiteindelijk geïndexeerd is.
  • Aantal gecrawlde pagina’s
  • Gemiddelde laadtijd van een pagina (hoe lager hoe beter, idealiter minder dan een seconde)

Deze metrieken worden getoond in Google Search Console en Bing Webmaster Tools.

Een backlink is een link van de ene naar een andere pagina op een website. Elke link geeft waarde door, dit draagt bij aan de waarde van de gelinkte pagina. Een enorme hoeveelheid links is op zich niet zo interessant, want 1,000,000 links van de ene naar de andere website voegt niet zo veel meer waarde toe dan bijvoorbeeld 10 links. Twee zaken zijn interessant—en zij komen overeen met hoge rankings in de zoekresultaten:

  • Het aantal verwijzende domeinen
  • De autoriteit van een domein. In elke tool wordt dit iets anders genoemd; bijvoorbeeld in Majestic is de autoriteit gesplitst in Trust Flow en Citation Flow, terwijl dit in Ahrefs één metriek is: Domain Rating.
Screenshot from Ahrefs
Screenshot from Ahrefs
Majestic Screenshot
Majestic Screenshot

Conclusie

Het tracken of volgen van het succes van jouw SEO inspanningen is belangrijk, maar zorg ervoor dat je je concentreert op de juiste KPIs. Om jezelf een hoop tijd te besparen, en om altijd de KPI’s bij de hand te hebben, is het erg logisch om de KPI’s in een online dashboard , zoals bijvoorbeeld van Swydo, beschikbaar te hebben.

ContentKing Academy Content Team
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Vojtěch Zach
Vojtěch Zach

Vojtěch is ContentKing’s Customer Support & Localization Manager. He is the one who will answer your questions when you reach out to us. He is a studied translator, so apart from making our users happy, he also loves to take on our localization challenges.

Lorena Torsani
Lorena Torsani

Lorena is ContentKing’s Marketing Specialist. She’s a creative thinker, who is highly enthusiastic about engaging with customers, running exciting campaigns and bringing forth some fresh ideas.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen