Content Pruning: verbeter jouw SEO performance door matige content te verwijderen

Last updated: 31 augustus 2020
Content & SEO Processes

Wanneer het over content en SEO gaat, denkt men vaak direct aan het creëren van nieuwe content. Men vergeet vaak hun bestaande content, en de rol die deze speelt bij hun SEO performance.

Het klinkt dan misschien tegenstrijdig, maar het verwijderen van content kan jouw rankings juist verbeteren. Het gezegde “less is more” blijkt ook voor content in SEO te gelden.

Wat is content pruning?

Content pruning gaat om het updaten en verwijderen van content die nadelig werkt voor de performance van de website. Het ‘snoeien’ van dit soort content verbetert de algehele kwaliteit van de website.

Je kunt het vergelijken met het snoeien van een boom: verwijder de dode takken en bladeren, en de boom kan optimaal groeien. Onnodige ballast kost waardevolle energie en belemmert de groei van de boom.

Conceptueel gezien klinkt dat logisch–maar welke content valt er onder die onnodige ballast?

Het antwoord: content dat geen nut meer dient, en dat mogelijk zelfs achterhaald advies bevat.

Enkele kandidaten voor content pruning:

  • Pagina’s met achterhaalde informatie
  • Pagina’s die niet worden bezocht en ook nooit zullen worden bezocht
  • Pagina’s met duplicate content of content van lage kwaliteit

Wat is het nut van Content pruning?

Het is van belang dat je website enkel waardevolle content bevat. Maar waarom eigenlijk?

Om de volgende vier redenen:

  • Verbetering van de algehele kwaliteit: door je website vrij te houden van nutteloze content, zal de algehele kwaliteit van je content verbeteren.
  • Betere verdeling van link autoriteit: door je website vrij te houden van content met lage waarde, zorg je ervoor dat de link autoriteit alleen naar pagina’s kan leiden met veel potentie.
  • Betere user experience: dit leidt tot een gebruiksvriendelijke website, wat door zoekmachines steeds belangrijker wordt gevonden.
  • Slimmere crawl budget besteding: je wilt dat zoekmachine crawlers het crawl budget besteden aan pagina’s die daadwerkelijk bijdragen aan je SEO performance.
Content Pruning: vriendelijke robot crawler

Is content pruning alleen belangrijk voor grote websites?

Hoewel content pruning voornamelijk belangrijk is voor de grotere websites (10.000 pagina’s of meer), is het zeker ook nuttig voor kleinere websites.

Ongeacht hoe groot je website is, je wil natuurlijk dat bezoekers altijd actuele en bruikbare informatie vinden.

Voorkom content pruning door te plannen

Je kunt de noodzaak voor content pruning beperken door vooruit te denken.

Bijvoorbeeld, denk goed na voordat je een jaartal gebruikt in een URL. Als je nu al weet dat de content volgend jaar waarschijnlijk zal worden gewijzigd, wil je niet opgescheept zitten met bla-bla-2018. Een gouden regel: gebruik geen jaartal in de URL wanneer je van plan bent om ‘20XX’ aan de pagina titel, meta description of h1 heading toe te voegen. Als je wel een jaartal wil toevoegen, dan is dat feitelijk gezien de houdbaarheidsdatum van je content.

Hoe vaak moet je content pruning toepassen?

Content pruning is iets waar je je continu van bewust moet zijn—en het zal ook nooit af zijn.

Het zou een standaard onderdeel moeten zijn van je maandelijkse takenlijst. Waarom? Wanneer je toch al bezig bent met je content, kun je net zo goed gelijk de performance even checken en updates maken waar nodig.

Het is beter om regelmatig content pruning toe te passen dan enkel een of twee keer per jaar grootschalige opschoningen. Dergelijke grote schoonmaakacties zijn nuttig, maar het belang van pruning is te groot om het niet vaker te doen. Ga dus niet alleen voor die grote schoonmaak, maar maak content pruning ook onderdeel van jouw routine.

We raden aan om elke zes maanden content pruning toe te passen voor websites tot 1,000 pagina’s. Voor grote websites is dat elke drie maanden. Ga uit van deze richtlijnen en probeer het in te passen in de huidige workflow.

Om maandelijks content pruning te kunnen toepassen, zal je eerst een ‘full content pruning’ cyclus moeten doorlopen.

Het content pruning proces

Het content pruning proces bevat de volgende drie stappen:

  1. Content Inventarisatie—een overzicht maken van alle content
  2. Content Audit—evalueer de performance van jouw content
  3. Bepaal het lot van je content—wat moet er gebeuren met slecht presterende content? Er zijn meer opties dan alleen het verwijderen ervan (hierover later meer)

Stap 1: Content inventarisatie

Bij content inventarisatie maak je een lijst van al je content. Een applicatie als ContentKing helpt je hierbij.

Belangrijk: vergeet afbeeldingen, video’s en PDF bestanden niet!

Vul deze lijst aan met een export van je CMS met data van je web analytics tool, Google Search Console, Bing Webmaster Tools, en met redirect data van een tool zoals Ahrefs. Je zal een hoop dubbele informatie tegenkomen, dus zorg ervoor dat je dit eruit filtert.

Uiteindelijk krijg je een overzicht van al jouw content, met unieke URL’s.

Vul voor elke regel in:

  • Het doel wat je ermee wil bereiken
  • De doelgroep
  • De zoekopdrachten die relevant zijn

Dit komt van pas in de volgende stap: de content audit.

Stap 2: Content audit

Bij content auditing geef je een score aan het succes van je content.

Neem de lijst van de content inventarisatie uit stap 1 en voeg het volgende toe:

  • Algehele performance (bezoeken en conversie van de laatste 12 maanden)
    Voor pagina’s vind je de hoeveelheid verkeer en conversie in je web analytics tool. Voor downloadbare afbeeldingen en PDF’s zal je dit alleen maar vinden als je downloadlinks bijhoudt. Als je embedded video’s gebruikt, vind je deze informatie op het platform dat je gebruikt om de video’s te embedden. Indien je geen downloadlinks bijhoudt, of zelf video’s host, kan je jouw server logs gebruiken om de performance van deze content typen te bepalen.
  • Organic performance (bezoeken en conversie van de laatste 12 maanden)
    Voor pagina’s vind je het aantal bezoeken en de conversiegegevens in je web analytics tool. Met Google Search Console en Bing Webmaster Tools vind je gegevens voor alle content types (pagina’s, afbeeldingen, video’s en PDF’s).
  • Het aantal interne links en externe links naar jouw website
    Met ContentKing is het heel eenvoudig om het aantal interne links naar een URL te vinden. Met Google Search vind je het onder Links > Top linked pages---internally. Het aantal externe domeinen dat linkt naar een URL wordt gevonden met behulp van bijvoorbeeld Ahrefs.
  • Social performance (shares, bezoeken en conversies van de laatste 12 maanden)
    Je vindt het aantal shares en likes met een tool als BuzzSumo. Voor het aantal bezoeken en conversies gebruik je jouw web analytics tool.
  • Bevat content wel of geen achterhaalde informatie
    In principe check je dit voor al je content. Om het leven wat makkelijker te maken, kan je slimme zoekopdrachten in Google gebruiken om verwijzingen van voorgaande jaren te vinden. Neem als voorbeeld deze zoekopdracht.
  • Is de content van lage kwaliteit
    Screaming Frog helpt je om laag gewaardeerde content te vinden door crawling toe te passen. Pagina’s met weinig woorden zijn ook een goede indicatie.
  • Wordt de content overschaduwd door andere content
    Zoek naar pagina’s met een hogere ranking voor dezelfde zoekopdrachten. Pagina’s zonder unieke title tags, meta descriptions en H1 headings vallen hier ook onder.
Pro tip

Veel van de benodigde informatie komt van Google Analytics en Google Search Console. Bespaar jezelf zeeën van tijd door deze twee tools te integreren met jouw ContentKing account. Je kan zo automatisch al het verkeer voor een URL binnenhalen.

Over het algemeen zal je merken dat je content hebt met een onduidelijk doel—sommige pagina’s vertellen ongeveer hetzelfde verhaal, en andere pagina’s krijgen eigenlijk helemaal geen bezoekers.

Aan de andere kant zul je ook pagina’s tegenkomen waar zo veel aan gesleuteld is dat de leesbaarheid verloren is gegaan.

Content Auditing voor gevorderden

Gebruik ContentKing om snel en effectief Content Auditing toe te passen en je deskundig advies te geven over al je content!

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.

Stap 3: Bepaal het lot van je content

Nu dat je al je content in kaart hebt gebracht, ga je door de spreadsheet en markeer je alle content die:

  • weinig tot geen verkeer genereert
  • geen organisch verkeer heeft
  • weinig interne en externe links heeft
  • slechte social media performance heeft
  • oude informatie bevat
  • content van matige kwaliteit bevat
  • overschaduwd wordt door andere content

Dit zijn allemaal kandidaten voor content pruning. Maar voordat je gelijk begint met snoeien, weet dat er alternatieven zijn voor het verwijderen: content verbeteren of niet-indexeerbaar maken.

Content verbeteren

Niet al je content is een verloren zaak; blaas je content weer nieuw leven in door middel van basic on-page SEO, zoals het bijwerken van de title, meta description, en/of headings, door wat stukken over recente ontwikkelingen toe te voegen, en door achterhaalde informatie te verwijderen.

Content inkorten, bijwerken, en verplaatsen

Je kunt content ook een nieuw doel geven door het in te korten, bij te werken en het bijvoorbeeld te verplaatsen naar ‘Veelgestelde vragen’. Of je voegt content over een onderwerp samen in één sterke pagina in plaats van meerdere zwakkere pagina’s.

Soms is het de moeite waard om achterhaalde content toch te bewaren. Zorg er dan voor dat het duidelijk is voor bezoekers wanneer de content voor het laatst is bijgewerkt en zet er specifiek bij dat de content niet meer actueel is. Als je content hebt over het onderwerp dat wel actueel is, voorzie de pagina dan met links naar die content.

Voorbeeld een artikel over een Google update van 2010 zou nog steeds waarde kunnen hebben als de inhoud klopt, maar een artikel over meta keywords aanbevelingen van 2007 zeker niet.

Content niet-indexeerbaar maken

Het kan zo zijn dat content nutteloos is voor zoekmachines, maar wel bruikbaar voor bezoekers. Neem bijvoorbeeld blog tags: als je ze goed gebruikt dan bieden ze bezoekers een vloeiende manier om door pagina’s te navigeren, terwijl de pagina’s zelf niet van waarde zijn voor de SEO performance.

Je kan ook pagina’s en PDF files aantreffen met dezelfde content. In dat geval kan je ervoor kiezen om een canonical in de HTTP header te gebruiken.

Let op bij het verwijderen van content

Bedenk goed dat het verwijderen van content ook nadelig kan zijn voor het organische verkeer. Net als bij disavowing (slechte) links wil je niet alles in één keer verwijderen. Doe het stapsgewijs, waarbij de focus ligt op de minst succesvolle content. Wacht daarna enkele weken om te zien hoe het uitpakt, alvorens je verder gaat met pruning.

Houd bij welke content achterhaald zal worden

Houd goed bij welke content zeker achterhaald zal worden in de toekomst, en plan er gelijk updates voor. Je kan simpelweg een herinnering in je agenda plaatsen. Echter, aangezien het aantal herinneringen zal oplopen, raden we aan om dit op een aparte plek op te slaan: een content kalender.

Wat voor content wordt vanzelf achterhaald?

Neem bijvoorbeeld Times Higher Education’s list of best universities, welke jaarlijks wordt bijgewerkt. Het is al van tevoren duidelijk dat deze content zal veranderen, en daarom kunnen zij—en ook andere partijen die naar deze lijst refereren—de aanpassingen al van tevoren voorbereiden.

Conclusie

Wil je een gezonde boom? Dan moet je hem regelmatig snoeien. Verwijder dode takken en bladeren zodat hij optimaal kan groeien. Zo zorg je ervoor dat al haar energie naar de juiste delen vloeit.

Voor jouw website is het niet anders: deze heeft ook onderhoud nodig. Als je jouw website nu helpt om gecontroleerd te groeien, dan pluk je hier zodirect de vruchten van.

ContentKing Academy Content Team
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven is onze Chief Customer Officer. Hij zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn én blijven. Daarnaast is hij gek op alles wat met SEO en content marketing te maken heeft!

Vojtech Zach
Vojtech Zach

Vojtěch is ContentKing’s Customer Support & Localization Manager. Hij is degene die met veel plezier jouw vragen zal beantwoorden wanneer je contact met ons opneemt. Hij heeft gestudeerd voor vertaler, dus naast het blij maken van onze gebruikers, gaat hij ook graag onze lokalisatie uitdagingen aan.

Ondrej Koraba
Ondrej Koraba

Ondřej is ContentKing’s Content Marketing Specialist. Hij is het liefst iedere dag bezig met Content Marketing, en zorgt ervoor dat onze content up-to-date en scherp blijft.

Probeer 14 dagen gratis

Binnen 20 seconden aan de slag

Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.
  • Geen credit card nodig
  • Geen installatie nodig
  • Geen verplichtingen