Autoriteit kun je zien als de SEO power die je aan kunt wenden om hoog in Google te scoren. Autoriteit wordt door Google toegekend en is de exacte waarde ervan is helaas niet publiek beschikbaar.

Binnen SEO is autoriteit van toepassing op drie niveaus:

  • Domein autoriteit
  • Pagina autoriteit
  • Link autoriteit

Domein autoriteit

Wat is domein autoriteit?

Voor het gemak gebruiken we de termen domein en domeinnaam door elkaar in dit stuk. De betekenis is hetzelfde. Domein autoriteit is de SEO power die een domeinnaam heeft, feitelijk de mate waarin een domeinnaam hoog kan scoren in Google. Hoe hoger de domein autoriteit, hoe beter.

Factoren die domein autoriteit beïnvloeden

De domein autoriteit wordt bepaald door drie factoren:

  1. Leeftijd en vertrouwen
  2. Populariteit
  3. Pagina’s op domein

Leeftijd en vertrouwen

Domeinnamen met een jarenlange goede staat van dienst hebben het recht om hoog te kunnen scoren in Google verworven.

Nieuwe domeinnamen moeten eerst hun sporen verdienen door ouder te worden, maar vooral ook door te zorgen voor een continue aanwas van links en unieke, interessante content.

De enige manier waarop nieuwe domeinnamen snel goed vindbaar kunnen zijn is wanneer een bestaande domeinnaam met veel autoriteit wordt doorverwezen met een 301 redirect naar de nieuwe domeinnaam. In dat geval erft de nieuwe domeinnaam de autoriteit van de oude.

Populariteit

De meest belangrijke factoren die de populariteit van een domeinnaam bepalen zijn: de hoeveelheid links, de kwaliteit van de links en de hoeveelheid unieke domeinnamen die linken naar een website.

Pagina’s op domein

Wanneer we spreken over pagina’s op domein dan hebben we het over de hoeveelheid pagina’s die zoekmachines kennen op een domein. Mits pagina’s van goede kwaliteit zijn geldt: hoe meer pagina’s hoe beter.

Vermijd de situatie waarin je veel pagina’s met weinig tot geen unieke content hebt aangezien dit een signaal aan zoekmachines is dat je niet goed voor je website zorgt.

Domein autoriteit is niet alleen verantwoordelijk voor posities in Google
Meer factoren dan enkel domein autoriteit bepalen het succes van jouw website in Google.
De belangrijkste is relevantie: deze wordt bepaald door de jouw content en links vanaf andere websites naar die van jouw.

Pagina autoriteit

Wat is pagina autoriteit?

Pagina autoriteit is de SEO power die een pagina heeft, feitelijk de mate waarin een pagina hoog kan scoren in Google. Dit is vergelijkbaar met domein autoriteit. Hoe hoger de pagina autoriteit, hoe beter.

Factoren die pagina autoriteit beïnvloeden

Pagina autoriteit wordt bepaald door drie factoren:

  • Leeftijd
  • Waarde doorgegeven door links
  • Laatste update

Leeftijd

Pagina’s die jarenlang goed onderhoud zijn en links vanaf andere websites hebben verkregen hebben hun sporen voor Google verdiend. Vergelijkbaar met nieuwe domeinnamen, nieuwe pagina’s moeten hun sporen eerst verdienen voordat ze hoog kunnen scoren voor zoekwoorden met veel concurrentie.

Zorg dat je pagina’s goede content bevatten, de pagina’s regelmatig geupdate worden en dat er steeds nieuwe links naar worden verkregen. De pagina’s worden vanzelf ouder en komen op een leeftijd waarop ze hoog kunnen scoren in Google.

Links geven waarde door. Deze waarde noemen we link autoriteit, waarover meer in de volgende sectie “Link autoriteit”. Zowel interne als externe links geven link autoriteit door. De link autoriteit van deze links heeft een grote invloed op de pagina autoriteit.

Versheid

Google houdt van pagina’s die veel worden geupdate. Kijk daarom periodiek of de content van jouw belangrijkste pagina’s geupdate kan worden.

Pagina autoriteit is niet alleen verantwoordelijk voor posities in Google
Om hoog te scoren in Google is er meer nodig dan enkel een pagina met een hoge autoriteit. Relevantie voor specifieke zoekwoorden is net zo belangrijk. Een pagina verdient deze relevantie door de content die erop staat, en de links die er naar verwijzen.

Net zoals bij domeinen en pagina’s hebben links ook autoriteit. Link autoriteit is de SEO potentie die middels een link wordt doorgegeven. Ook hier geldt weer: hoe hoger de autoriteit, hoe beter.

De volgende drie factoren beïnvloeden de hoeveelheid link autoriteit die middels een link wordt doorgegeven:

  • Nofollow attribuut
  • Pagina autoriteit van linkende pagina
  • Hoeveelheid links op de pagina die linkt

Nofollow attribuut

Het nofollow attribuut is in het leven geroepen zodat websites aan zoekmachines konden communiceren met welke links ze niet geassocieerd willen worden. Blog artikelen werden overladen met spam berichten vol dubieuze links, waarmee men probeerde het Google algoritme probeerde om de tuin te leiden.

Het opnemen van het nofollow attribuut op een link heeft tot resultaat dat de link minder autoriteit doorgeeft dan normaal. Dit betekent echter niet dat nofollow links waardeloos zijn. Miljoenen websites hebben nofollow links vanaf andere websites, dit is gebruikelijk en hoort bij een natuurlijk linkprofiel.

Later heeft Google de regel geïntroduceerd dat het nofollow attribuut ook van toepassing moet zijn op een link waarvoor betaald is.

Pagina autoriteit van linkende pagina

De pagina waar de link op staat heeft grote invloed op de hoeveelheid link autoriteit die wordt doorgegeven middels de link. Hoe hoger de pagina autoriteit, des te meer link autoriteit er kan worden doorgegeven.

Iedere link op een pagina geeft een deel van de pagina autoriteit door aan een andere pagina. Staan er veel links op een pagina? Dan wordt er per link maar weinig autoriteit doorgegeven, de link autoriteit moet immers gedeeld worden. Wees daarom verstandig wanneer het op het plaatsen van links aankomt: link niet naar teveel verschillende pagina’s.

Naast autoriteit geven links ook relevantie- en kwaliteit signalen door aan zoekmachines.

Als je een pagina goed wilt laten scoren in Google voor termen rondom een onderwerp, zorg dan dat je goede kwaliteit links naar die pagina krijgt vanaf andere pagina’s met hetzelfde onderwerp.

Waarom wachten? Probeer het direct.

Eindelijk doorhebben wat er werkelijk gebeurt op jouw website.
Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.