Wat je kunt verwachten van dit artikel

AMP, een afkorting voor Accelerated Mobile Pages, is een initiatief van Google met als doel de online ervaring van mobiele gebruikers te verbeteren. In dit artikel kijken we hoe dit werkt en of het interessant is om met AMP aan de slag te gaan of niet.

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Page. Het is een open-source initiatief en publicatie format door Google met als doel de online ervaring van mobiele gebruikers te verbeteren. In essentie zijn AMP pagina’s uitgeklede varianten van reguliere pagina’s, geoptimaliseerd om snel te laden op mobiele telefoons.

Waarom is AMP van belang?

Pagina’s laden sneller

AMP zorgt ervoor dat pagina’s sneller laden door de het gebruik van geoptimaliseerde code, caching en het Content Delivery Network (CDN) van Google. Snel-ladende pagina’s kunnen een positief effect hebben op conversie ratio’s en een (kleine) boost geven aan jouw rankings in zoekmachine resultaatpagina’s.

Voorbereiding op de mobile-first index

Google heeft aangekondigd over te schakelen op de “mobile-first index”, waarschijnlijk ergens in 2018. Dit betekent dat niet jouw desktop website maar de mobiele variant leidend zal zijn bij het bepalen van jouw rankings. Door AMP in te zetten kun je je hierop voorbereiden.

Pagina’s vallen meer op in Google’s resultaatpagina’s

Google promoot AMP websites in haar zoekmachine resultaatpagina’s middels het tonen van het AMP bliksem-icoon. Voor nieuwswebsites die gebruikmaken van AMP kan Google zelfs een nieuwscarrousel tonen. Dus naast een goede ervaring voor mobiele gebruikers levert AMP ook extra aandacht op in de resultaatpagina’s van Google.

amp

Hoe implementeer je AMP

Bij de implementatie van AMP is het noodzakelijk dat je de pagina’s van jouw websites beschikbaar maakt in een alternatief formaat volgens de definities van de AMP standaard. Dit betekent dat de AMP variant van jouw pagina’s naast jouw reguliere pagina’s zal bestaan.

De AMP specificaties zijn goed gedocumenteerd en toegankelijk, maar voor de implementatie ervan in jouw website is waarschijnlijk technische ondersteuning nodig. Gelukkig zijn er tegenwoordig AMP plugins voor bekende Content Management Systemen zoals WordPress, wat de implementatie significant eenvoudiger maakt.

Wanneer je AMP implementeert is het van groot belang dat je de specificaties volgt en dat je je AMP pagina’s valideert alvorens ze te publiceren. Na publicatie van de AMP pagina’s is het een goed idee om ze te verifiëren middels de AMP testing tool van Google.

Zorg er daarnaast voor dat jouw website is geverifiëerd in Google Search Console. Middels Search Console geeft Google feedback over jouw AMP implementatie.

AMP in Google Search Console

Best practices voor AMP

Kies een logische locatie voor jouw AMP pages

Kies een logische URL voor jouw AMP pagina’s, het liefst als een sub-item van de oorspronkelijke pagina. Stel dat je een pagina hebt op https://www.example.nl/de-beste-seo-tool/. Dan is een logische URL voor de AMP variant als volgt: https://www.example.nl/de-beste-seo-tool/amp/.

Maak de relatie tussen AMP en niet-AMP varianten duidelijk

Wanneer de AMP implementatie voltooid is heb je twee pagina varianten: de reguliere (“niet-AMP”) variant en de AMP variant. Het van groot belang om de relatie tussen die twee pagina’s duidelijk te maken aan zoekmachines.

Op de reguliere pagina doe je dit middels het link rel=”amphtml” attribuut. Op de AMP pagina doe je dat middels de canonical URL.

Laten we verder gaan met het voorbeeld van hierboven. De niet-AMP variant van de URL, https://www.example.nl/de-beste-seo-tool/, heeft een verwijzing naar de AMP variant:
<link rel="amphtml" href="https://www.example.nl/de-beste-seo-tool/amp/" />

Op de AMP variant is er een verwijzing terug naar de niet-AMP variant:
<link rel="canonical" href="https://www.example.nl/de-beste-seo-tool/" />

In het geval dat je een website hebt die enkel uit AMP pagina’s bestaat dan moeten deze AMP pagina’s een canonical URL naar zichzelf hebben.

Houd je bezoekers bij in een aparte Google Analytics property

Google raadt om bezoekers naar AMP pagina’s in een aparte Google Analytics property bij te houden om statistieken tussen AMP pagina’s en niet-AMP pagina’s te kunnen vergelijken.

Zorg ervoor dat je AMP pagina’s correct werken

Net zoals reguliere pagina’s moet je ervoor zorgen dat je AMP pagina’s correct werken. Je wil voorkomen dat je naar een AMP variant verwijst die vervolgens iets anders een HTTP status code 200 teruggeeft.

Voorkom een discrepantie tussen AMP en niet-AMP

Als je AMP enkel op een deel van de website implementeert is het essentieel dat de gebuikerservaring tussen het AMP en niet-AMP overeenkomt. Als dat niet het geval is kan dit tot verwarring leiden bij jouw bezoekers, met een verlaagde conversieratio tot gevolg.

De beperkingen van AMP

Beperkte functionaliteit

Door de striktheid van de AMP implementatie richtlijnen zal je waarschijnlijk niet dezelfde functionaliteit kunnen bieden als reguliere websites. Dit is met name een beperking voor websites die veel functionaliteit bevatten zoals webshops. Daarom raden we het gebruik van AMP af in die gevallen.

Google krijgt (nog) meer macht

Critici zijn bezorgd dat Google met AMP nog meer macht krijgt over wanneer en waar content getoond wordt. Google handelt in haar eigen belang, wat niet in overeen hoeft te komen met jouw belangen.

Beperkte ondersteuning voor advertenties

Veel websites zijn afhankelijk van advertenties om omzet te generen. AMP biedt op dit moment maar beperkt ondersteuning voor het tonen van advertenties.

AMP is geen wondermiddel

AMP zorgt ervoor dat websites sneller laden, maar het is geen garantie op succes. Content zal sneller laden, maar als die content niet interessant is dan helpt het niets. Samenvattend: pagina laadtijd is een (kleine) factor in het algoritme van Google, maar het brengt je niet naar de eerste positie in de zoekresultaatpagina’s.

Veelgestelde vragen over AMP

  1. AMP klinkt interessant, moet ik ermee aan de slag?
  2. Moet ik de AMP pagina’s in de XML sitemap opnemen?
  3. Waarom zie ik meer verkeer en minder engagement nadat ik AMP heb geïmplementeerd?

1. AMP klinkt interessant, moet ik ermee aan de slag?

Dat hangt er vanaf.

Het is belangrijk om aan te geven dat AMP niet de enige manier is om een goede ervaring te bieden aan mobiele gebruikers. Ook via responsive web design is het mogelijk om een goede gebruikerservaring te bieden. Als je vervolgens jouw broncode en afbeeldingen optimaliseert, cached en / of via een Content Delivery Network (CDN) aanbiedt zorgt dit ervoor dat jouw pagina’s zeer snel zullen laden voor jouw bezoekers. Indien je deze zaken voor elkaar hebt dan heb je vrijwel dezelfde situatie als met AMP, maar dan wel met volledige controle over de functionaliteit die je aan jouw bezoekers biedt.

Enkele richtlijnen:

  • Biedt jouw website uitgebreide functionaliteit in plaats van enkel “platte” content voor mobiele gebruikers? Dan is het waarschijnlijk niet aan te raden om AMP te implementeren.
  • Is jouw website geoptimaliseerd voor mobiel verkeer middels responsive web design en pagina laadtijd optimalisatie? Dan zal je weinig profiteren van AMP en is het waarschijnlijk de moeite niet waard.
  • Is jouw website afhankelijk van advertenties? Aangezien ondersteuning voor advertenties beperkt is in AMP is het waarschijnlijk niet raadzaam om AMP te implementeren.
  • Ben je een content uitgever en zie je elke maand het organische verkeer verder teruglopen doordat jouw concurrenten wel AMP hebben geïmplementeerd? Dan is het waarschijnlijk wel interessant om met AMP aan de slag te gaan.
  • Heb je een website die rijk is aan content en dienst doet als lead generator? Dan kan het interessant zijn om naar AMP te kijken. AMP pagina’s vallen meer uit, en kunnen daardoor leiden tot meer klikken en verkeer.

2. Moet ik de AMP pagina’s in de XML sitemap opnemen?

Als je zowel AMP als niet-AMP pagina’s hebt dan hoef je de AMP pagina’s niet in je XML sitemap op te nemen. De rel=”amphtml” link relatie biedt voldoende signalen voor Google om de AMP pagina’s te ontdekken volgens John Mueller van Google.

Indien je alleen losstaande AMP pagina’s hebt (dus wanneer jouw volledige website in AMP is opgezet) dan moet je wel de AMP pagina’s in de XML sitemap opnemen.

3. Waarom zie ik meer verkeer en minder engagement nadat ik AMP heb geïmplementeerd?

Er is een aantal zaken om in ogenschouw te nemen:

  • Het tracken van bezoekers op AMP pagina’s werkt nog niet optimaal. Terugkerende gebruikers kunnen dubbel geteld worden.
  • Bezoekers die de nieuwscarrousel gebruiken kunnen snel door jouw artikel heen scannen zonder er echt mee te interacteren.
  • AMP content biedt meestal minder functionaliteit om mee te interacteren, wat engagement verder terugdringt.

Het is van belang om je KPIs te herdefiniëren wanneer je met AMP pagina’s aan de slag gaat.

Bronnen

Waarom wachten? Probeer het direct.

Eindelijk doorhebben wat er werkelijk gebeurt op jouw website.
Gelieve een geldige domeinnaam (www.voorbeeld.nl) op te geven.